شناسهٔ خبر: 70260914 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

فرود توسعه در فرودگاه بیرجند

صاحب‌خبر -

انتظار ۷ ساله برای پروژه ۲۰۰ میلیاردی پاویون فرودگاه بیرجند که لنگ سه میلیارد اعتبار بود به پایان رسید و با پیگیری های استاندار اولین گام برای مسیر توسعه ای خراسان جنوبی برداشته شد.

فرود توسعه در فرودگاه بیرجند
تین نیوز |

انتظار ۷ ساله برای پروژه ۲۰۰ میلیاردی پاویون فرودگاه بیرجند که لنگ سه میلیارد اعتبار بود به پایان رسید و با پیگیری های استاندار اولین گام برای مسیر توسعه ای خراسان جنوبی برداشته شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  فرودگاه ها از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع محسوب شده و به دلیل برخورداری از ظرفیت های مختلف، در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. در واقع اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است که کارشناسان حوزه حمل ونقل هوایی، فرودگاه ها را لکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می کنند و وجود آن را عامل رشد اقتصادی و توسعه پایدار می دانند.

توسعه فرودگاه ها دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و رفاهی قابل توجهی است که ازجمله آن می توان به جذب توریسم، ایجاد فرصت های شغلی، تأمین حمل ونقل سریع و ایمن، دسترسی آسان به محصولات، آسودگی بیشتر برای مسافران و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.

فرودگاه بین المللی بیرجند به دلیل دارا بودن موقعیت سیاسی و استراتژیکی که شهر بیرجند دارد به عنوان سومین فرودگاه کشور شناخته می شود که در سال ۱۳۱۲ بعد از فرودگاه قلعه مرغی تهران که نخستین فرودگاه تأسیس شده است و فرودگاه بوشهر، در بیرجند طراحی و ساخته شد.

بر اساس تاریخچه ای که از این فرودگاه، گفته می شود تا پیش از شروع جنگ جهانی دوم، مقامات سیاسی و کنسولگری های دو کشور انگلستان و روسیه در شهر بیرجند و در اطراف این فرودگاه مشغول فعالیت بوده اند و این فرودگاه که بی شک یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران است تا به امروز به فعالیت های فرودگاهی و پروازی خود ادامه داده، فعالیتی که تا به امروز خیلی مورد رضایت مردم قرار نگرفته و در خور شأن جایگاه این فرودگاه و مردم استان خراسان جنوبی نبوده است.

توسعه اقتصادی خراسان جنوبی از مسیر فرودگاه

بعد از انتصاب سید محمدرضا هاشمی در ۳۰ آبان ماه به عنوان دهمین استاندار خراسان جنوبی و با آغاز حضورش در استان از پنج آذر ماه سال جاری در تمامی جلسات سخن از توسعه و رشد اقتصاد استان به میان آمد توسعه ای که وی آغاز مسیر آن را از توجه به زیرساخت های فرودگاه و نظم در پروازهای این فرودگاه عنوان کرد.

استاندار خراسان جنوبی از روز اول حضورش در استان در تمامی جلساتی که با مدیران داشت از فرودگاه بیرجند یاد کرد و گفت: فرودگاه یکی از مهمترین زیرساخت های کلیدی است که می تواند توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری در خراسان جنوبی را تقویت کند.

محمدرضا هاشمی اولین زیرساخت برای توسعه استان را فرودگاه عنوان کرد و بیان داشت: باید توجه ویژه به فرودگاه و بروز رسانی پروازهای استان شود.

وی با بیان اینکه پروژه ساخت پاویون فرودگاه بیرجند در هشت سال قبل آغاز شده است، گفت: بیش از ۲۰۰ میلیارد برای این پروژه در هشت سال گذشته هزینه شده اما برای سه میلیارد تومان هنوز به بهره برداری نرسیده است.

هاشمی نشان داد که تنها با شعار و سخن گفتن از مصائب خراسان جنوبی گره ای از مشکلات این استان باز نمی شود و ۱۱ آذر ماه راهی فرودگاه بیرجند شد. وی ضمن بازدید از پاویون در حال ساخت این فرودگاه پیگیر حل مشکل هفت سال معطل مانده این مجموعه شد.

استاندار خراسان جنوبی بعد از این بازدید در ۱۵ آذر ماه جلسه بررسی و پیگیری مشکلات فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند را برگزار کرد.

سیدمحمدرضا هاشمی در جلسه بررسی مسائل فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند اظهار کرد: تکمیل زیرساخت های فرودگاه و پروازها منظم برای خراسان جنوبی با توجه به دوری از مرکز امری مهم و حیاتی است.

وی با بیان اینکه برای توسعه خراسان جنوبی باید زیرساخت های مهم و حیاتی را فراهم کنیم، افزود: استان فاصله زیادی از مرکز دارد و به دلیل نبود ریل، مشکلاتی برای مردم و سرمایه گذاران ایجاد می شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در این شرایطی وجود پروازهای منظم نقش مؤثری در جذب سرمایه گذاران و توسعه استان دارد.

اعلام آمادگی شهرداری برای خرید هواپیما

هاشمی با تاکید بر اینکه هرچه بر روی پروازهای استان متمرکز شویم نقش مؤثری در توسعه استان دارد، بیان کرد: برای پاویون فرودگاه بیرجند تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و پیشرفت طرح به ۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه هدف گذاری شود تا دهه فجر ساختمان پاویون فرودگاه بیرجند به بهره برداری برسد تا مکانی آبرومندی برای استقبال از سرمایه گذاران و مهمانان استان داشته باشیم، بیان کرد: برای ایجاد محوطه سازی پاویون هم از شهرداری و بخش خصوصی کمک گرفته شود.

هاشمی با اشاره به اعلام آمادگی شهرداری بیرجند برای خرید هواپیما در راستای ایجاد پروازهای منظم در خراسان جنوبی، گفت: مسائل اداری آن باید حل شود ما هم به جد پیگیر هستیم تا این موضوع به سرانجام برسد.

همه روزهای هفته پرواز داریم

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرده است: وضعیت ایده آل برای استان روزی دو پرواز صبح و بعد از ظهر با تهران است.

عظیم طهماسبی بیان داشت: امسال به لحاظ تعداد صندلی افزایش داشته ایم و چهار روز از هفته را در مسیرهای بیرجند و تهران در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و پنجشنبه پرواز داریم که در ساعت های ۶ صبح از مقصد تهران و ۸:۳۰ از مقصد بیرجند با ۱۳۰ صندلی است.

وی افزود: تا هفته گذشته در روزهای شنبه صبح و بعد از ظهر، یکشنبه صبح و بعد از ظهر، سه شنبه صبح، چهارشنبه صبح و بعد از ظهر، پنجشنبه صبح و جمعه پرواز داشته ایم.

طهماسبی بیان کرد: با پیگیری های استاندار پروازهای دوشنبه عصر هم برای استان برقرار شده و اکنون در تمامی ایام هفته پرواز داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت نیز در استان هیچ مشکلی نداریم و فقط در مورد پروازها به این صورت است که هر روز به دنبال پرواز خالی در شرکت ها برای جذب کردن می رویم، گفت: در صورتی که سرمایه گذاران استان و بخش خصوصی پای کار بیایند و یک هواپیما برای پروازهای استان خریداری شود این مشکل حل می شود.

وی با اذعان به اینکه وجود یک هواپیمای اختصاصی نیاز استان است، بیان کرد: یکی از نهادهای دولتی استانداری اعلام آمادگی برای خرید کرده است که این هواپیما برای پروازهای استان خریداری شود و مدیریت آن در اختیار استان باشد.

مدیرکل فرودگاه های استان گفت: هر هواپیما می تواند در روز ۴ پرواز رفت و برگشتی یعنی در مجموع ۸ پرواز داشته باشد که با خریداری هواپیمای اختصاصی برای استان می توانیم دو پرواز رفت و برگشتی که نیاز استان است را پوشش بدهیم و دو پرواز رفت و برگشتی دیگر را برای مسیرهای دیگر برنامه ریزی کنیم.

بهره برداری از پاویون جدید در دهه فجر

سید محمد رضا هاشمی ۲۲ آذر ماه هم در جلسه رشد اقتصادی استان نوید خوشی را داد که تکمیل پروژه پاویون فرودگاه بیرجند از سر گرفته شده و دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

خراسان جنوبی که ۲۰ سال از استان شدن آن در کنار خراسان رضوی و خراسان شمالی می گذرد، از زمانی که منطقه جنوب خراسان شناخته می شد تا سال ۱۳۸۳ که با سه شهرستان بیرجند، نهبندان و سربیشه استان شد و سال های بعد تاکنون که ۱۲ شهرستان دارد همواره از کمبود زیرساخت ها و برخی محرومیت ها رنج برده است امروز مردم استان با سبک مدیریتی جدیدی که وارد استان شده و طی کمتر از ۲۰ روز گذشته در عمل نشان داده است که بنا دارد همه توانش را برای توسعه خراسان جنوبی را به میدان بیاورد. البته هاشمی عنوان کرده است در این مسیر مدیران استان باید نگاه ها را برای توسعه تغییر دهند و هیچ شانی برای خود جز شأن خدمت برای مردم و توسعه و آبادانی قائل نباشند.

استاندار خراسان جنوبی گفته است: هیچ بهانه ای برای توسعه نیافتن استان را نمی پذیرد و رشد شاخص های اقتصادی را باید سر سفره مردم مشاهده کرد.

با وجود اقداماتی که طی ادوار و دولت های مختلف در خراسان جنوبی انجام شده اما این استان برای جهش توسعه ای که لازمه آن جذب سرمایه گذاری است به زیرساخت هایی نیاز دارد که ایجاد آنها را نمی توان تنها از بخش خصوصی انتظار داشت و دولت باید در این زمینه کمر همت ببندد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید