به گزارش ایرنا ، ایستگاه متروی واوان بخشی از توسعه خط ۱ متروی تهران که قرار بود مناطق جنوبی تهران را پوشش دهد، که رها شده است، این خط بهعنوان یکی از پروژههای مهم مترو تهران مطرح بود و توسعه آن برای بهبود دسترسی حومه به پایتخت اولویت دارد.
با رها شدن این ایستگاه مشکلات تردد و ترافیک برای شهروندان دو چندان شد بطوریکه در گفت وگو با ایرنا اهالی واوان مشکلات خود را گوشزد کردند.
علی رغم همه تلاش ها و درخواست ها شاهد رها شدن ایستگاه مترویی هستیم که با به روی کار آمدن مترو اسلامشهر، با وجود ۵۰ درصد پیشرفت به دست فراموشی سپرده شد.
سال گذشته مهدی شریفیان نماینده قبل مردم در تهران و اسلامشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یا اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در رفع نقاط حادثه خیز و اصلاح وضعیت راههای شهرستان اسلامشهر، مشارکت وزارت راه و شهرسازی در تکمیل ایستگاه متروی واوان را از وزیر راه و شهرسازی خواستار شد.
وزیر سابق راه و شهرسازی نیز ضمن دستور تسریع در انجام عملیات عمرانی پروژه نهضت ملی، دستور مشارکت وزارت راه در تکمیل پروژه ایستگاه متروی واوان و تهیه طرح ویژه برای تأمین منابع مالی پروژه کمربندی جنوبی را صادر کرد.
از سوی دیگر برای رفع ترافیک و مشکلات تردرد مردم در این منطقه طرح راه اندازی متروی اسلامشهر هم در ادامه خط ۳ تهران مد نظر است .
مترو تهران اسلامشهر که ایستگاه آزادگان در انتهای خط ۳ مترو را به میدان نماز متصل می کند درحال احداث است و پس از پایان مرحله حفاری تونل، اکنون در مرحله روسازی و ریل گذاری است. همچنین ساخت ایستگاه ها نیز همزمان پیش می رود.
بهره برداری از این خط مترو تاثیرفراوانی در کاهش ترافیک اتوبان ها بزرگراه های جنوبی پایتخت به ویژه آزادگان، آیت الله سعیدی و شهید نواب صفوی خواهد داشت.
فاز اول پروژه از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز به طول ۱۰ و نیم کیلومتر تا امروز پیشرفت حدودا ۵۰ درصدی داشته است. میزان پیشرفت پروژه ایستگاه میدان نماز هم به حدود ۶۵ درصد رسیده است.
تاکید به راه اندازی متروی حومه شهر تهران در بخش جنوب غربی
عضوهیئت رییسه مجلس با تاکید به متروی حومه شهر تهران در بخش جنوب غربی ، دوباره نگاه ها را به سمت ایستگاه متروی مهجور کمالیه در واوان برگرداند.
به گزارش ایرنا در بازدید حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضوهیئت رییسه مجلس شورای اسلامی به شهر واوان اسلامشهر و بررسی معضلات این شهر، مترو رها شده ی این شهر را راه گشای معضل ترافیک دانست .
حجت الاسلام علیرضا سلیمی در این رابطه در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: در دوره قبل در رابطه با مترو تهران و حومه ، بخش حومه حذف شد و فقط تهران و راه های منتهی به تهران در دستور کار بود، در این دوره توجه ویژه تری به حومه شهر داریم و مجمع نمایندگان استان تهران در این مورد بازدید ها و بررسی های فوری داشته و در حال بررسی رفع این معضل با مدیریت صحیح هستیم.
وی افزود: روزانه از جنوب شهر بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در تردد هستند و با توجه به بحث آلودگی هوا باید با تمهید مترو و دسترسی آسان مردم این مشکل را کنترل کنیم؛ رفع معضل آلودگی با نگاه جدی تر به مترو جنوب شهرتهران حاصل می شود و با توجه به وضعیت هشدار دهنده و خطرناک آلودگی هوا، امروزه ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی بویژه حمل و نقل ریلی بسیار حائز اهمیت است.
ایستگاه مترو نورامیدی بود که تعطیل شد
مرتضی فرسام از اهالی منطقه در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: ۵ سال پیش در اوج بحث مترو کمالیه ما با قیمت بالا و به امید پیشرفت واحد مسکونی را اینجا خریداری کردیم و هم اکنون با رها شدن این ایستگاه، نه تنها با پیشرفتی مواجه نشدیم بلکه رکود هم داشتیم.
احمد ایمانی دیگر شهروند این شهر در گفتگو با ایرنا بیان کرد: اکثر مردم این منطقه قشر کارگر و ضعیف هستند و تردد آن ها منوط به اتوبوس است که با توجه به ترافیک و آلودگی هوا بسیار دشوار است، این ایستگاه نورامیدی بود که تعطیل شد.
خط متروی واوان بخشی از توسعه خط ۱ متروی تهران است که قرار بود مناطق جنوبی تهران مانند واوان، نمایشگاه شهر آفتاب، فرودگاه امام خمینی، و شهر پرند را پوشش دهد، رها شده است، این خط بهعنوان یکی از پروژههای مهم مترو تهران مطرح است و توسعه آن برای بهبود دسترسی حومه به پایتخت اولویت دارد.
با وجود پیشرفتهایی در بخشهایی از مسیر، هنوز بهرهبرداری از این خط محقق نشده و تاریخ دقیقی برای افتتاح ایستگاههای مرتبط مانند کمالیه و واوان اعلام نشده است.
شهر واوان یکی از مجتمع های بزرگ مسکن جنوب غرب استان تهران و جزو شهرستان اسلامشهر می باشد. واوان بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و یکی از اصولی ترین سیستم های شهری را دارا می باشد. با توجه به قرار گیری واوان در مجاورت شاهراه حیاتی جنوب کشور (اتوبان تهران – قم) و نزدیک بودن به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از یک سو و از سوی دیگر نزدیک بودن به اتوبان تهران – ساوه – کمربندی آزادگان – جاده ساوه و سایر راه های دسترسی محلی و شهری به یک محیط جذاب جهت سرمایه گذاری در امر مسکن در سالهای اخیر تبدیل شده است.
اسلامشهر با حدود ۷۰۰ هزار نفر در جنوبغرب استان قرار دارد.