به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، خط تولید انبوه قطار ملی امروز طی مراسمی با حضور علی آقامحمدی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ مالک شریعتی و سید علی یزدیخواه؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری، در شرکت واگنسازی تهران آغاز به کار کرد.
علیرضا شیخطاهری؛ مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، در این مراسم اظهار داشت: امروز شاهد یک حرکت بزرگ ملی در صنعت ریلی هستیم و خوشحالیم که شهرداری تهران با همکاری ارکان مختلف، نقش اصلی را در اجرای این پروژه ملی ایفا کرده است.
وی افزود: در اواخر دهه 90، برای رفع مشکل تأمین ناوگان مترو که صنعتی وابسته به خارج بود و سهم داخلیسازی آن کمتر از 30 درصد بود، به راهحلهای جدیدی اندیشیده شد. در این مسیر، اعتماد به فناوری و دانش داخلی و بهرهگیری از منابع ملی، بهعنوان راهکاری برای حل یکی از مشکلات اساسی کشور مطرح شد.
شیخطاهری با اشاره به تشکیل کارگروهی مشترک توسط جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری برای تولید قطار ملی، گفت: فرایند تولید قطار ملی مترو از سال 1400 با رفع نواقص و تلاش برای اخذ تأییدیههای لازم آغاز شد و تا سال گذشته ادامه یافت.
وی همچنین بیان کرد: در پایان سال 1402، با اخذ تأییدیههای نهایی، موفق شدیم این قطار را در مسیر تهران-پرند با مسافر بهصورت عملیاتی به حرکت درآوریم. اکنون با اطمینان میدانیم چه محصولی میخواهیم تولید کنیم و ایرادات بهطور کامل رفع شده است.
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران با اشاره به قرارداد تولید انبوه قطار ملی تصریح کرد: این قرارداد همزمان با شرکت واگنسازی تهران منعقد شد و طراحیها از سال 99 آغاز شد. امروز پروژه تولید 113 دستگاه قطار، شامل 15 قطار 7 واگنه و یک قطار 8 واگنه، رسماً آغاز شده است. بر اساس برنامهریزی، تا پایان سال جاری، دو رام از 15 رام قطار 7 واگنه به شهرداری تحویل خواهد شد.
شیخطاهری اضافه کرد: این پروژه صرفهجویی ارزی معادل 700 هزار یورو به ازای هر واگن را به همراه دارد و بهطور مستقیم برای 12 هزار نفر اشتغالزایی میکند. همچنین، میزان داخلیسازی در این پروژه به حدود 85 درصد افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/
∎