شهرام امیرم، کارشناس ارشد گردشگری و میراثفرهنگی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: شرکت در نمایشگاهها و یا تلاش برای برگزاری آنها اقدامی ارزشمند برای معرفی بهینه ظرفیتهای گردشگری در هر مقصد سفری به شمار میرود.
شواهد و اسناد و مدارک حاکی است از اواخر دهه هشتاد خورشیدی تا آذرماه سال ۱۴۰۳، چهارده دوره نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی در استان اصفهان برگزار شده که هرکدام به فراخور زمان و نیازهای دوره خود توانسته بخشی از شاخصههای گردشگری استان اصفهان را به ایرانیان و جهانیان نشان دهد.
بیتردید چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعدستی اصفهان به فراخور زمان برگزاری و ویژگیهای هود دارای شاخصهای مختلفی بود که پرداختن به آن خالی از لطف نیست.
برنامهریزی برای برگزاری این نمایشگاه با بهرهگیری از تجارب نمایشگاههای قبلی که در مقاطع زمانی کوتاه برگزار میشد از سال ۱۴۰۲ در دستور کار ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان قرار گرفته و سپس بهتناوب زمانی کمیتههای مختلفی همچون آموزش و ارتباطات، بازاریابی و اطلاعرسانی در آن تشکیل و تلاش شد تا با جلب مشارکت همه نهادهای ذی مدخل شرایطی فراهم شو تا تمامی نهادها و ارگانهای که میتوانند در امر توسعه گردشگری در این امر مشارکت داشته باشند بهصورت جدی به این نمایشگاه ورود داشته باشند.
در این خصوص به نظر میرسد که اندکی تامل جایز باشد، زیرا همگان نیک میدانیم یکی از مهمترین اصول شکلگیری و سپس بسط و گسترش صنعت گردشگری با ایجاد تعامل مثبت و مستقیم میان بخشهای مختلف دولت و سپس تعامل با بخش خصوصی انجام میشود. اگر نیک بنگریم بهراستی درمییابیم که امروز استان اصفهان همانند بسیاری از مناطق کشور با مشکلات عدیدهای در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی درگیر است که سالیان متمادی است بسیاری از کارشناسان به صراحت از لزوم توسعه صنعت گردشگری در استان اصفهان سخن میرانند.
اگرچه استان اصفهان یکی از مهمترین و پیشرفتهترین مراکز گردشگری در سطح کشور و حتی جهان به شمار میرود، با نگاهی عمیق به زیرساختهای این صنعت درمییابیم که هنوز در جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری اگرچه میتوان به استان اصفهان نمره مناسبی داد، لکن به نظر میرسد در جلب مشارکت نهادهای مختلف دولتی در امر توسعه پایدار گردشگری در استان اصفهان هنوز تا رسیدن به مفاهمه مطلوب فاصلهداریم، لذا رد پای این امر در چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعدستی اصفهان مشهود بود.
بیتردید امروز گردشگری نهتنها در ایران بلکه در جهان یک شعار و یا یک کالا و یا یک صنعت لوکس به شمار نمیرود، بلکه واقعیتی ملموس است که حتی در دورافتادهترین نقاط ایران نیز امروز نسبت به این واقعیت توافق وجود دارد، لکن آنچه امروز در استان اصفهان بیش از هر چیز دیگر پرداختن به آن مهم است، فرا رفتن از سطح شعار و ورود به عرصه توسعه پایدار گردشگری بهصورت عملی است، زیرا با توجه به شرایط حاد اقلیمی در استان اصفهان بهویژه در سال آبی ۱۴۰۳ و تغییرات بلندمدت اقلیم فلات مرکزی ایران، کاملا مشهود است که بسیاری از تفکرات اقتصادی در دهههای گذشته دیگر در اصفهان جایگاه عملی ندارد و گردشگری یکی از مهمترین راه کارهای نجات حیات اجتماعی و اقتصادی استان اصفهان به شمار میرود.
لزوم تدبیر در تنظیم راه کارهای مناسب برای ورود علم بازاریابی به عرصه گردشگری اصفهان یکی دیگر از مهمترین نکاتی است که مسئولان امروز باید به آن به شکل جدی بپردازند، بهگونهای که فقدان علم بازاریابی در نمایشگاه امسال کاملا مشهود بود و این امری است که بخشهای دولتی از یکسو بهعنوان بازاریابی کلان و بخشهای خصوصی از سوی دیگر در حوزه بازاریابی کسبوکار خود باید به آن بیشتر و حرفهایتر بپردازند، زیرا هنوز این تفکر در اصفهان وجود دارد که این جهان شهر تاریخی و حتی پهنه فرهنگی اصفهان بزرگ نیاز جندانی به تبلیغ ندارد، لکن شاخصههای رقابتهای جهانی بهویژه در دهه سوم از سده بیست و یکم میلادی نشان میدهد که ضرورت بازاریابی در ارائه محصولات مختلف در بازارهای جهانی با توجه به فشردگی مقوله رقابت، امری جدی است.
لزوم پرداختن به بازاریابی مناسب و حرفهای عمل کردن در امر برگزاری خود نمایشگاه بینالمللی گردشگر یو صنایعدستی، مقوله دیگری است که باید در اصفهان به آن جدیتر پرداخت. بیتردید تخصص در امر نمایشگاه و برگزاری نمایشگاههای مختلف یکی از اصولی است که امروز هم در ایران و هم در جهان به آن توجه جدی میشود، لکن برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی امری بسیار مهم است که باید در حوزه برگزاری و بازاریابی به آن توجه جدیتری به نسبت سایر نمایشگاهها داشت، زیرا برگزاری کمی و کیفی نمایشگاههای اینچنینی، نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی صنعت گردشگری در سطح استان اصفهان خواهد داشت.
به هر تقدیر استقبال خوب مردم از چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان علیرغم بحرانهای منطقهای و کاهش چشمگیر حوزه گردشگری خارجی ایران، نشان داد که عزم جدی علیرغم بروز این مشکلات میتوان نمایشگاهی درخورشان ایران و بهویژه اصفهان بزرگ برپا کرد.
بااینحال از همین اکنون باید با بررسی نقاط قوت و ضعف چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان میبایست به فکر برگزاری هر چهبهتر نمایشگاه بعدی بهویژه با جلب مشارکت کشورهای پیرامون و همچنین جلب مشارکت هر چهبهتر سایر نهادهای تأثیرگذار در امر گردشگری استان داشت، زیرا آنچه مبرهن است، بخش خصوصی علیرغم نمامی مشکلات پیش روی گردشگری علاقه خود را برای ادامه فعالیت در این صنعت به هر طریق ممکن ابراز داشته و اینجا این دولت است که با تمام وجود باید اهتمام ورزد تا امیدبخش خصوصی برای ادامه حضور در این صنعت تداوم یابد.
انتهای پیام/