شناسهٔ خبر: 70253491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سرمایه برسد قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران به حرکت در می‌آید

علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان که در کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف‌جهان در ارتباط با وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران سخن می‌گفت با بیان اینکه در دولت سیزدهم پیگیری‌هایی در زمینه پروژه قطار سریع‌السیر در سطح رئیس‌جمهور و معاونان ایشان با جدیت انجام شد و آنها بر ابعاد جزئی این موضوع مسلط شدند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین:‌با اینکه اصفهانی‌ها سال‌هاست منتظر شنیدن صدای صوت قطار سریع السیر هستند، هر بار مشکل و گره و دردی جلوی کار را می‌گیرد و حالا و به گفته مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، تکمیل بخش اول این پروژه نیازمند مشارکت و تأمین سرمایه داخلی است. 
علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان که در کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف‌جهان در ارتباط با وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران سخن می‌گفت با بیان اینکه در دولت سیزدهم پیگیری‌هایی در زمینه پروژه قطار سریع‌السیر در سطح رئیس‌جمهور و معاونان ایشان با جدیت انجام شد و آنها بر ابعاد جزئی این موضوع مسلط شدند، تأکید کرد:، اما به رغم همکاری رئیس‌جمهور در این زمینه، مخالفت‌های سازمان برنامه و بودجه باعث شد پروژه آن زمان به نتیجه نرسد. وی افزود: با روی کار آمدن دولت چهاردهم موضوع مجدد مورد پیگیری جدی قرار گرفت و جلسات متعددی با معاونان رئیس‌جمهور و وزرای دولت جدید برگزار و اهمیت آن بیان شد؛ در نتیجه پیگیری‌های انجام شده مقرر شد سازمان برنامه و بودجه که مخالف اصلی این طرح در پنج سال گذشته بود، موضوع را تعیین تکلیف کند. 
مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: در نتیجه برگزاری جلسات متعدد، چهار گزینه پیرامون این پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه مطرح و در این بین مقرر شد خط راه‌آهن سریع‌السیر با حداقل‌ها و زیرساخت‌های موجود تکمیل و سپس فاز‌های بعدی این پروژه به صورت گام به گام تکمیل شود. وی با اشاره به فاینانس فعلی موجود برای این پروژه تصریح کرد: اکنون اعتبار اسنادی در حدود ۶/۱۳ میلیارد یوآن فاینانس به نام پروژه قطار سریع‌السیر وجود دارد و پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد ۶/۱۷ میلیارد یوآن به عنوان حداقل هزینه برای تکمیل این پروژه در قسمت اصفهان- قم نیاز است تا قطار سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در این بخش راه‌اندازی شود. در بخش قم- تهران نیز اعتباری حدود ۱/۶ میلیارد یوآن نیاز است. 
صلواتی در ارتباط با نحوه بازگشت این سرمایه عنوان کرد: قیمت بلیت و سایر هزینه‌ها بر مبنای معادل خارجی مشخص شده است و برآورد شده که این هزینه پس از ۱۷ سال به صورت مستقیم بازگشت شود. 
وی با اشاره به نقش مشارکت‌ها در تکمیل این پروژه بیان کرد: تصمیم بر آن شد پروژه در بخش اصفهان- قم پیگیری و تأسیس شود که در این زمینه نیاز به مشارکت در طول سه الی چهار سال است. برآورد‌ها نشان می‌دهد میزان مشارکت مورد نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده تا این قسمت از پروژه تکمیل شود. این مشارکت می‌تواند از سوی بخش‌های مختلف انجام شود و لازم نیست سرمایه مورد نیاز اکنون به پروژه وارد شود. مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان افزود: تفاهمنامه‌ای با سازمان مشارکت‌ها در این زمینه تدوین و مقرر شده است بهره‌برداری از این پروژه توسط خود سازمان انجام شود. وی تأکید کرد: اگر بتوانیم تفاهمنامه مربوط به این پروژه را به امضا برسانیم، گام مؤثری در راستای تکمیل بخش اول این پروژه برداشته شده است.