به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا، در این نشست حجتالاسلام و المسلمین نواب ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مبلغان مکتب اهل بیت (ع) در تانزانیا، سخنان خود را با این حدیث شریف ( بحارالانوار، ج 2، ص 241) که در منزلت مبلغان است، آغاز کرد که پیامبر گرامی اسلام (ص) در یکی از سخنرانیهای خودشان ابتدا از حضار پرسیدند: آیا به شما خبر دهم از مردمانی که از انبیا و شهیدان نیستند، اما در روز قیامت بر منبرهایی از نور قرار دارند و انبیا و شهدا، به جایگاه اینان غبطه میخورند. (الا احدثکم عن اقوام لیسوا بانبیاء ولا شهداء یغبطهم یوم القیامة الانبیاء والشهداء بمنازلهم من الله علی منابر من نور) اصحاب پرسیدند: یا رسولالله! آنان کیستند؟ (قیل: من هم یا رسولالله) پیامبر فرمودند: آنها افرادی هستند که خدا را در نظر مردم و مردم را در نظر خدا محبوب سازند (قال: هم الذین یحببون عباد الله الی الله ویجبون الله الی عباده).
وی این حدیث را نشاندهنده منزلت بالای مبلغان مکتب اهلبیت (ع) دانست و تأکید کرد این مقام رفیع جز با الگوگیری از نبی مکرم اسلام (ص) و صبر و مشقت و حوصله به دست نمی.آید چنانچه حتی برخی پیامبران الهی (ع) نتوانستند از عهده آن به خوبی برآیند و خداوند به پیامبر (ص) نیز میفرماید که شما در راه تبلیغ مثل حضرت یونس نباش (وَلا تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ – 48 قلم).
نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت سه شرط اخلاص در امور تبلیغ، انگیزه الهی و طلب توفیق و مدد از خداوند را سه شرط اصلی برای رسیدن به جایگاه رفیع مبلغان دینی معرفی کرد و سپس برای داشتن یک تبلیغ موفق راهکارهایی را به شرح زیر برشمرد:
1.آسیب شناسی محیط تبلیغی؛ یک مبلغ موفق بدون شناخت آسیبهایی که میتواند متوجه فضای تبلیغی او شود، نمیتواند تبلیغ موفقی داشته باشد.
2.نیازشناسی مخاطبان؛ به این معنا که یک مبلغ باید بداند که چه کلام و چه موضوعی نیاز مخاطبان را برآورده میکند و بر آنها اثر میگذارد.
3.شناخت راههای مؤثر؛ مبلغ باید راهها و روشهای مختلف تبلیغی را بشناسند و مانند طبیبی باشد که برای هر فردی با توجه به نیاز و مشکل او، آنچه برایش مفیدتر و نافعتر است را ارائه کند.
4.بازخوردگیری از فعالیتهای تبلیغی؛ برای داشتن یک تبلیغ موفق، همواره باید مبلغ رصد کند که آیا فعالیتهای تبلیغی او اثرگذار بوده است یا نه؟ باید در این راه دادههای لازم را جمع کند تا بر اساس واقعیتها و نه صرفا پیش فرضهای ذهنیاش جلو برود.
5.تدریجی بودن بیان آموزههای تبلیغی؛ یکی از سنتهای تبلیغی پیامبر گرامی اسلام (ص) این بوده است که در تبلیغ خود با گروههای مختلف آموزههای تبلیغی را به تدریج بیان میکردند.
6.تشریک مساعی با دیگران؛ تبلیغ دین امری نیست که بتوان یک نفره پیش برد. لازم است از جوانان، پیران و زنان و همه افرادی که در آنجا هستند و تواناییهایی دارند، استفاده کنیم، ساختاری ببینیم و دیگران را ملزم به رعایت آنها کنیم.
در پایان این نشست مبلغان سوالات خود را از حجتالاسلام نواب پرسیدند. دو مسئله «مشکلات اقتصادی مبلغان» و «عرصه های اجتماعی تبلیغی» از جمله محورهای مهم در سوالات مبلغین بود.
نواب در پاسخ به این سوالات تأکید کرد که البته در حد وسع باید به مشکلات اقتصادی مبلغان توجه شود ولی آنچه مبلغان نباید از آن غافل شد این است که راه تبلیغ دین، راه انبیا است که محفوف به سختیهاست. چنانچه فقر و سختی متوجه همه انبیای الهی بوده است ولی بعد از قرنها آنچه باقی مانده ذکر انبیای الهی است و از قارونها خبری نیست و به فراموشی سپرده شدهاند. مبلغان باید عزت نفس داشته باشند و مطمئن باشند که خداوند متعال روزی آنها را به طور خاص ضمانت کرده است: من طلب العلم تكفل الله له برزقه. البته خداوند متعال روزی همه جنبدهها را تضمین ولی برای طلبه و مبلغ به نحو خاص این روزی را کفالت کرده است و مبلغ باید به این ایمان برسد که اگر در راه خداوند تلاش کند، از جایی که گمان نمیکند روزیاش میرسد (ومن يتقي الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب- 3 طلاق). البته این را هم باید گفت که تبلیغ صحیح حتی باعث رونق گر فتن اقتصادی محیط تبلیغی نیز میشود چنانچه در صدر اسلام، این اتفاق افتاد.
وی همچنین درباره عرصه اجتماعی تبلیغ تأکید کرد که شرط اول آن آگاهی داشتن و علم داشتن به ظرافتهای آن عرصههای اجتماعی است و باید متناسب با مقتضیات طلبگی باشد.
همچنین معارفی، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خیر مقدم به حجتالاسلام و المسلمین نواب، حضور ایشان را در جمع مبلغان فرصت مغتنمی برشمرد که باعث هم افزایی در عرصه تبلیغی میشود.
وی در سخنان کوتاهی لزوم عنایت بیشتر به ساختارمندی و تشکیلات تبلیغی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در قرآن کریم نیز به تبلیغ به عنوان یک کاری تک نفری نگاه نشده است. حتی پیامبری چون موسی علیه السلام وقتی از جانب خداوند مأمور به تبلیغ میشود، از خداوند میخواهد که هارون برادرش را که از او فصیحتر است، نیز در تبلیغ او را همراهی کند (وأخي هارون هو أفصح مني نطقًا، فأرسله معي عونًا يصدقني) و حتی در مواردی که دو نفر کافی نیست، چه بسا سریعا باید ساختار تشکیلاتی تبلیغی نفر سومی را به کمک آن دو نفر فرستاد؛ چنانچه در داستان روستایی که در قرآن کریم آماده است که دو مبلغ اعزامی با تکذیب گسترده مردم آنجا مواجه شدند، خداوند مبلغی سومی را برای کمک به آنها فرستاد (واضرب لهم مثلا أصحاب القرية إذ جاءها المرسلون إذ أرسلنا إليهم اثنين فكذبوهما فعززنا بثالث فقالوا إنا إليكم مرسلون- 13 و 14 یس).
حجتالاسلام تقوی، نماینده جامعه المصطفی(ص) در تانزانیا نیز در این نشست گفت: یا وجود تلاشها و موفقیتهای مبلغان تانزانیایی در نشر مکتب اهلبیت (ع)، اما با توجه به جمعیت زیاد شیعیان و تعداد زیاد مبلغان نیازمند توجه جدیدتری است.
مبلغان بعد از این نشست از نمایشگاه «میراث شیرازیها در تانزانیا» در رایزنی فرهنگی کشورمان در دارالسلام بازدید کردند.
انتهای پیام