محمدحسین رمضانی امروز، ۲۲ آذرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به کسب رتبه نخست آموزش و پرورش گیلان در پروژه مهر با انسجام درونی و تعامل بیرونی، اظهار کرد: پروژه مهر یکی از کارکردهای بزرگ آموزش و پرورش برای رسیدن به عدالت آموزشی است که همزمان با بازگشایی مدارس انجام میگیرد.
وی با بیان اینکه پروژه مهر مهمترین رویداد سالانه آموزش و پرورش است، افزود: هدف از اجرای پروژه مهر این است که عدالت آموزشی انجام گیرد و هیچ دانشآموزی از چرخه آموزش عقب نماند و بتوانیم نیروی انسانی را در همه نقاط استان توزیع کنیم. اگر قرار است تجهیزاتی تخصیص دهیم به شکل عادلانه توزیع شود یا همچنین تخریب و بازسازی و همه آنچه که باید از لحاظ استانداردسازی رعایت شود تا بدون دغدغه مدارس آغاز به کار کنند، مدنظر قرار میگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: مبنای پروژه مهر با ثبتنام دانشآموزان انجام میشود، وقتی دانش آموزان با مراجعه به سامانه «سیدا» ثبت نام میکنند، توزیع عادلانه نیروی انسانی برای همه دورهها و مقاطع آغاز میشود.
رمضانی با اشاره به اینکه ۳۷۵ هزار دانشآموز، ۲۵ هزار پرسنل، ۳۷۰۰ مدرسه در استان داریم، بیان کرد: ارزیابیهای انجام گرفته شامل ساماندهی نیروی آموزشی، کیفیت بخشی سلامت مدرسه، استفاده از مشارکت مردمی، انتصاب مدیران بر اساس شاخصها میشود؛ موفقیت کسب شده حاصل همدلی و همکاری همکاران فرهنگی در مناطق ۳۴ گانه آموزش و پرورش استان، تعامل با سایر نهادها و دستگاههای اجرایی و همچنین اطلاع رسانی از طریق صداوسیما و رسانههای استان است.
وی با اشاره به اجرای طرح شهید روح الله عجمیان با هدف بهسازی و شاداب سازی مدارس مناطق کمبرخوردار در ۵ منطقه محروم استان، بیان کرد: امسال ۱۵۰۰ نومعلم از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان به مجموعه آموزش و پرورش استان افزوده شدند که دورههای توانمندسازی برای نومعلمان برگزار کردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به برگزاری جشنهای آغاز سال تحصیلی جاری تصریح کرد: علاوه بر به صدا درآمدن زنگ غنچهها، شکوفهها و جوانهها در مدارس استان امسال زنگ نمادین مهر و ایثار در اول مهر در دبیرستان ماندگار شهید بهشتی با تمهیدات ویژه برگزار شد به طوری که تشکیل نمایشگاهی با ۲۸ غرفه براساس سند تحول بنیادین در حاشیه مراسم بازگشایی و همچنین تشییع پیکر شهید دولتی، شهید فرهنگی از نکات ابتکاری این مراسم بود.
رمضانی با اشاره به عدم وجود مدارس کپری و سنگی در استان گفت: ۱۱ مدرسه تک دانشآموزی، ۱۵۰ مدرسه با کمتر از ۵ دانشآموز و بیش از ۳۰۰ مدرسه با کمتر از ۱۰ دانشآموز در استان داریم که بیانگر اهتمام دولت در تحقق عدالت آموزشی بوده، در گیلان مدارس کانکسی بالاتر از ۱۱ دانشآموز نداریم و در این راستا ۴ مدرسه کانکسی تعطیل شده و به جای آن مدرسه جدید ساخته شده است. غیر از این موارد مدارس شبانه روزی در مناطق کوهپایهای داریم. در متوسطه اول و دوم که نمیتوانیم مدارس تک نفره داشته باشیم این دانش آموزان را به مدارس شبانه روزی هدایت میکنیم یا هزینه ایاب ذهاب آنان را برای رفت و آمد به نزدیکترین مدرسه محل زندگی شان میپردازیم.
وی در خصوص کاهش میانگین معدل دانشآموزان بیان کرد: در سطوح مختلف متوسطه دوم پایههای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ برگزاری امتحانات سراسری و تغییر استاندارد سوال از عوامل کاهش میانگین معدل است که دانش آموزان هنوز به توانمندی لازم در خصوص سوالات مفهومی نرسیدهاند که در این راستا جلسات متعدد برای اولیا و دانش آموزان جهت آشنایی با سوالات استاندارد برگزار کردیم و همچنین ارائه تدریس مفهومی توسط معلمین را در دستورکار قرار دادیم، دربرنامه هفتم توسعه باید میانگین نمرات دانش آموزان هر سال نیم نمره افزایش یابد که خوشبختانه در استان بیش از نیم نمره افزایش میانگین نمره داشتیم.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در خصوص اجرای طرح مولد سازی در استان تصریح کرد: مولدسازی را برای برخی املاک اجرا کردیم، ۱۱ ملک باید به مزایده گذاشته شود، مسیر را بایستی تسهیل کنیم و ارزش گذاری انجام گیرد. سال گذشته یک ملک مشارکتی را به مزایده گذاشتیم و عایدی آن را برای تعمیر و تجهیز ادارات نواحی یک و دو رشت هزینه کردیم.
وی در خصوص آموزش هوش مصنوعی در مدارس، گفت: ۲۱ پژوهش سرا در استان داریم که در تمام پژوهشسراها آموزش ایران دیجیتال انجام میگیرد و البته یک پژوهشسرا به صورت تخصصی در حوزه مربوط به هوش مصنوعی فعالیت دارد.
رمضانی با اشاره به تلاشهای همیشگی آموزش و پرورش استان گیلان در کاهش افراد بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل دانشآموزان تصریح کرد: برای تحقق این هدف فرمانداریها، دادگستری، ثبت احوال و غیره باید به کمک آموزش و پرورش بشتابند چراکه معتقدم کاهش ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل با وجودی که دو مقوله جدا از هم هستند نیازمند کمک همه دستگاههای نظارتی و فرهنگی استان است.
وی تاکید کرد: از همه مدیران و همکاران ادارات و روسای مناطق ۳۴ گانه، معاونین محترم و شرکای آموزشی تقدیر و تشکر میکنم، کسب رتبه اول کشور حاصل کار تیمی بوده و حفظ و نگهداری این رتبه مهم است.
انتهای پیام