شناسهٔ خبر: 70235716 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

خرید اتوبوس برقی ارزان تر از چین، برای مافیای خودرو گران تمام شده است

صاحب‌خبر -

به مافیای خودرو فشار وارد شده و برای آنها گران تمام شده که شهرداری تهران اتوبوس خارجی برقی با کیفیت و قیمت بهتر خریداری کرده است.

خرید اتوبوس برقی ارزان تر از چین، برای مافیای خودرو گران تمام شده است
تین نیوز |

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری با اشاره به خرید اتوبوس خارجی برقی با کیفیت و قیمت بهتر از اتوبوس های داخلی، اظهار کرد: ما تمام اتوبوس های دیزلی را از ایران و تولید داخلی خریداری کردیم که متأسفانه بدقولی کردند و طبق تعهدی که داشتند، اتوبوس ها را تحویل ندادند و همچنان درگیر این موضوع هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تعداد دستگاه هایی که از تولید داخلی سفارش دادیم، تمام ظرفیت تولیدشان بود، خاطرنشان کرد: برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تولیدکنندگان بیشتر از این ظرفیت تولید نداشتند و برای همین تعدادی هم که قول دادند، بدقولی کردند.

وی با اشاره به خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خارجی برای تهران، گفت: این اتوبوس ها را به یک سوم قیمت، ارزان تر از تولیدکننده داخلی خریده ایم و تولید کننده داخلی که در این زمینه مدعی ست، اتوبوس برقی تولید نکرده و ما حتی در مقایسه با همین ادعا هم یک سوم ارزانتر خرید کرده ایم.

آقامیری همچنین تصریح کرد: به مافیای خودرو فشار وارد شده که ما اتوبوس خارجی برقی با کیفیت و قیمت بهتر خریده ایم؛  قیمتی که تولیدکننده داخلی اعلام کرده بود ۳۴۰ هزار یورو بود و شهرداری با ۲۲۰ هزار یورو این اتوبوس ها را خریداری کرده است؛ به همین دلیل برای مافیا سخت است که این اتفاق توسط شهرداری تهران رقم خورده است.

وی با بیان اینکه به نظر بنده بعید به نظر می رسد هیچ کلان شهر دیگری از شرکت های داخلی اتوبوس های برقی بخرد، یادآور شد: خرید اتوبوس های برقی چینی توسط شهرداری تهران به الگویی تبدیل شده که بر اساس آن سایر کلانشهرها هم از چین اتوبوس برقی وارد کنند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی باید تلاش کنند توانمندی های خود را افزایش دهند تا بتوانند رضایت و اعتماد کلان شهرها و شهرداری تهران را جلب کنند، یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی دلیل این بدقولی را مباحث مالی اعلام می کنند، اما اینگونه نیست و معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بارها در این خصوص توضیح داده و مشکل مالی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: به هر شکل این بدقولی به اپیدمی تبدیل شده و در تحویل خودروهای سواری شخصی هم می بینیم که بدقولی می کنند و متأسفانه این اپیدمی در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد و به لحاظ اعتماد زیاد مردم و حمایت بی رویه از خودروساز داخلی، این روند همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش سایت شهر، آقامیری درخصوص کیفیت پایین اتوبوس های تولیدی یکی از شرکت های داخلی نیز گفت: متأسفانه هنوز شهرداری با یکی از این تولیدکنندگان درگیر است که باید مبلغ را برگردانند. اینکه آن شرکت، اتوبوس بی کیفیت تولید می کند و خرابی اتوبوس های نو را به خدمات پس از فروش حواله می کند، قاعده درستی نیست. اتوبوسی که تازه تحویل گرفتند، در کمتر از یک ماه به مشکل برخورده و باید تعویض و یا اصلاح شود و  نباید شهرداری هزینه آن را بدهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید