شناسهٔ خبر: 70229683 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دانش‌آموزان هنوز درس و مشق را جدی نگرفته‌اند!

چرا با وجود گذشت ۳ ماه از سال تحصیلی هم‌چنان شاهد بی‌رغبتی بچه‌ها به تکالیف درسی هستیم؟

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رصد وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس مختلف نشان می‌دهد به‌رغم گذشت سه ماه از سال تحصیلی بسیاری از آنان به‌ویژه در مقاطع ابتدایی، درس و مشق را جدی نگرفته‌اند. والدین از بی‌توجهی فرزندان خود به انجام تکالیف درسی می‌نالند و افت تحصیلی هم که دغدغه اساسی بسیاری از اولیا و مربیان است. این درحالی‌ست که بررسی‌ها نشان می‌دهد، رتبه ایران در آزمون «پرلز» طی دودهه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ کاهشی ۶۰ درصدی داشته و در میان ۵۷ کشور مورد بررسی، از ۳۲ به ۵۲ نزول کرده است. «پرلز» آزمونی است که خواندن را در چهار سطح بررسی می‌کند. این سطوح شامل درک اطلاعات صریح متن، استنباط، تفسیر اطلاعات متن و درک عناصر زبانی متن است. هم‌چنین مطالعه بین‌المللی روند آموزش ریاضیات و علوم (تیمز) نشان می‌دهد، رتبه دانش‌آموزان کلاس چهارم ایرانی در ۲۴ سال گذشته افت ۱۰۰ درصدی داشته است و نمره آنها در این سال‌ها پایین‌تر از میانگین جهانی بوده است. «تیمز» مطالعه بین‌المللی روند آموزش ریاضیات و علوم و «پرلز» مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن است که به وسیله انجمن بین‌المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی برای سنجش پیشرفت تحصیلی و عملکرد دانش‌آموزان کشور‌های جهان در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن برگزار می‌شود. بدون تردید این وضعیت یک فرایند پیوسته است، یعنی وقتی تمایل و اشتیاقی برای درس خواندن در خانه و مدرسه وجود نداشته باشد، درپی آن شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان و نهایتاً خروجی چنین آمار نزولی خواهیم بود. حتی این روند تا دانشگاه هم پیش می‌رود، چنانچه اخیراً اعلام شد تمام دانشگاه‌های ایران در قیاس جهانی تنزل رتبه داشته‌اند؛ و حالا پرسش اینجاست، دلیل بی‌انگیزه بودن دانش‌آموزان نسبت به درس و مشق چیست و برای برون رفت از این وضعیت چه باید کرد؟ پرسشی که پاسخ به آن همراهی و تعامل نزدیک والدین و معلمان را می‌طلبد.