شناسهٔ خبر: 70227678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کفایت سرمایه، شاخص نشان دهنده وضعیت بانک

یکی از مهمترین شاخص‌های نشان دهنده وضعیت یک بانک در نظام بانکی، شاخص کفایت سرمایه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون نظارت بانک مرکزی با حضور در برنامه صف اول، در خصوص برنامه های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی به پرسش ها پاسخ داد.

مقدمه: در خصوص سیاست‌های پولی مالی کشور، بالاخص در حوزه نظارت و بانک مرکزی میزبان آقای فرشاد محمد پور معاون نظارت بانک مرکزی هستیم. 

سوال:  در طول برنامه راجع به ترازنامه، کفایت سرمایه برنامه هفتم، سامانه‌ها و شفافیت و در نهایت بنگاهداری صحبت بکنیم. ابتدا سراغ کفایت سرمایه برویم. اردیبهشت ماه امسال قانون هفتم ابلاغ شد طبق قانون بانک‌ها باید تا پایان سال پنجم به کفایت سرمایه هشت درصدی برسند اول برای بینندگان در خصوص این شاخص کفایت سرمایه یک توضیح بفرمایید اصلاً چه اهمیتی دارد در سیستم پولی بانکی ما و در حال حاضر در بین آن بیست و نه بانک، چطور اجرا می‌شود؟ شرایط به چه صورتی است؟

فرشاد محمد پور معاون نظارت بانک مرکزی: به زبان ساده در مورد کفایت سرمایه بخواهیم توضیح بدهیم، شما هر بنگاه اقتصادی حالا بانک‌ها چه بعنوان یک بنگاه اقتصادی چه بعنوان یک واسطه گر مالی دارای شاخص‌هایی هستند که این شاخص‌ها نشان می‌دهند که حال این بنگاه‌ها خوب یا بد است یعنی مثل یک دماسنج عمل می‌کند شاخص‌ها نشان می‌دهد که حال بنگاه چه طور هست؛ شاید یکی از مهمترین شاخص‌هایی که در نظام بانکی در هر بانک نشان بدهد که حال بانک چطور هست شاخص کفایت سرمایه است.

سوال: اعتبارش را برای مشتریانش نشان میدهد؟

محمدپور: بله شاخص کفایت سرمایه نشان دهنده خیلی از متغیر‌ها به ذی‌نفعان مختلف هست چه به مشتریان، چه به دولت، چه به سایر ذینفعانی که هر بنگاه اقتصادی به ویژه بانک با آن مواجه است.

سوال: به زبان عامیانه‌تر، کفایت سرمایه بانکی بالاتر باشد با خیال راحت‌تر در آن سرمایه گذاری می‌کنند؟

محمدپور: بله بانکی که کفایت سرمایه اش بالاتر باشد قدرت وام‌دهی بالاتری دارد، قدرت پذیرش ریسک بالاتری دارد مردم با خیال راحت‌تر می‌توانند سپرده‌هایشان در آنجا سپرده‌گذاری کنند. چرا؟ چون وقتی بانکی سرمایه اش بالا هست یعنی حالا می‌گوییم نسبت کفایت سرمایه که شاخص اندازه سرمایه بانک هست، وقتی بانکی سرمایه اش بالاتر بالا هست یعنی آن در واقع فونداسیون بانک قوی‌تر و قدرتمندتر هست.

سوال: اگر ریسکی هم بیاید به مشتری هایش نمی‌خورد؟

محمدپور: بله اگر ریسکی هم بیاید در وهله اول آن ریسک را همان سرمایه پوشش می‌دهد و ریسک وقتی به نقاط خیلی حساس می‌رسد تازه وارد می‌شود به آن سپرده‌ها، بنابراین ما می‌گوییم یک بانکی که می‌خواهد فعالیت کند در حال فعالیت هست باید دارای یک نسبت کفایت سرمایه مناسبی باشد.

سوال: حالا شرایط بیست و نه بانک مان چطور است؟

محمدپور: ابتدا در مورد قانون برنامه هفتم یک خلاصه عرض کنم، بعد در مورد بانک‌ها توضیح میدهم، قانون برنامه هفتم مواد هفت، هشت و نه به طور ویژه درخصوص سلامت بانکی صحبت کرده و تکالیفی را به نوعی مشخص کرده است. ماده هفت قانون برنامه هفتم آمده چهار تا شاخص را به نوعی به صورت کمی مشخص کرده که باید به آن شاخص‌ها در انتهای انتهای برنامه هفتم یعنی بعد از پنج سال برسیم، از این شاخص‌ها، دو شاخص مربوط به سیاست‌های پولی و تورم هست، دو شاخص به صورت مستقیم مربوط می‌شود به سلامت بانکی که یک شاخص در خصوص بحث اضافه برداشت هست که مشخص کرده که بانک‌ها باید بعد از پنج سال اضافه برداشت شان به چه سمتی برود در واقع باید صفر بشود و شاخص بعدی نسبت کفایت سرمایه هست که مشخص کرده که بعد از پنج سال بانک‌ها به هشت درصد برسند و این در واقع ماده هفت مشخص است، به ماده هشت می‌رسیم اینها جزئی‌تر مشخص کرده یعنی ماده هشت آمده گفته که طی چه مسیری بانک‌ها باید به نسبت کفایت سرمایه به هشت درصد برسند باید افزایش سرمایه بدهند در طول پنج سال باید برنامه بدهند به بانک مرکزی. بانک مرکزی باید چارچوبی بدهد و حالا مسیری که هم زمانی هم کیفی و کمی مشخص کرده که بانک‌ها باید به چه سمتی حرکت کنند چیزی که ما در حال حاضر در نظام بانکی داریم خوب ببینید من نکته ای عرض کنم ما شاید در طول سنوات گذشته بانک‌ها را اگر بعنوان یک ظرفی در نظر بگیریم که توی این ظرف فرصت تامین مالی اعطا تسهیلات اعطای اعتبارات وجود دارد همیشه در طول شاید این پانزده بیست سال گذشته ما از بانک‌ها خیلی کمتر از آن چیزی که استفاده کردیم به بانک‌ها به نوعی به ظرفیت بانک‌ها اضافه کردیم یعنی مثل یک ظرفی هست که دائم کم شده فقط برداشت داشتیم، یعنی به اندازه برداشت نتوانستیم این ضعف را پر کنیم و این باعث شده که ما به نقطه‌ای رسیدیم که نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها در طول ده پانزده سال گذشته دائم روند کاهشی را طی کرده و الان ما از بیست و نه بانکی که داریم ده بانک دارای نسبت بالای هشت درصد هستند یعنی روی استاندارد‌های خوب قرار دارند، ده تا بانک مثبت هستند یعنی بالای صفر هستند ولی زیر هشت درصد هستند، بعضی از این بانک‌ها پنج یا شش بانک نزدیک هشت درصد هستند حالا با اقداماتی به بالای هشت درصد می‌رسند، بعضی از بانک‌ها کمتر هستند.

سوال: یعنی چقدر؟ الان کدام هایشان منفی هستند؟

محمدپور: ما الان نه تا بانک داریم که منفی هستند هم بانک دولتی و هم بانک‌های خصوصی هستند.

سوال: چند تا را نام ببرید ممنون می‌شویم؟

محمدپور: ما الان در خصوص بانک‌های دولتی دو بانک بزرگ مان که حالا منفی هستند البته در قانون پیش‌بینی‌های خوبی در موردشان صورت گرفته اقدامات خوبی شروع شده حالا انشاءالله به نتیجه منجر بشود بانک سپه و بانک ملی هستند که بالاخره دوتا بانک بزرگ ما هستند و خوب این بانک‌ها در برنامه هفتم ماده هشت تکالیفی مشخص شده برای دولت که در واقع در خصوص افزایش سرمایه اتفاق بیفتد و مثبت بشوند مصاحبه‌ای داشتیم در هیئت وزیران در دو ماه گذشته که یک برنامه‌ای برای کل بانک‌های دولتی پیش بینی شده است.

سوال: الان مثلا در 1404 چقدر در نظر گرفتید؟

محمدپور: در طول پنج سال برنامه هفتم، دویست همت افزایش سرمایه در نظر گرفته شده است.

سوال: الان در لایحه چقدر فرمودید؟

محمدپور: در مصوبه هیئت وزیران که براساس تکلیف برنامه هفتم هست در طول پنج سال حدود نهصد و سی و پنج همت افزایش سرمایه برای بانک‌های دولتی در نظر گرفته شد که برای سال اول دویست همت در نظر گرفته شده و در طول سال‌های بعدی هم اعدادش بالاتر از دویست همت هست که سرجمع می‌شود نهصد و سی و پنج همت.

سوال: از چه محلی هست آقای دکتر؟ نقدی هست یا اوراق هست؟

محمدپور: هفت، هشت تا پیش بینی شده از محل سود انباشته، از محل آورده نقدی.

سوال: سال بعدی را مشخص کردید؟

محمدپور: بله.

سوال: محلش را اگر بگویید ممنون می‌شویم؟

محمدپور: در لایحه نه در مصوبه هیئت وزیران هفت تا هشت تا در واقع محل پیش بینی شده افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، سود انباشته، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ظرفیت مشخص است.

سوال: یعنی اختیار بانک داده شده است؟

محمدپور: به مجمع اختیار داده شده، چون میدانیم که اصلا اختیار تصمیم‌گیری در مورد سهام مجمع است، به مجمع اختیار داده شد که از این محل‌ها شما می‌توانید سرمایه خودت را بیشتر کنید.

سوال: ولی مشخص نیست چقدرش نقدی است چقدرش اوراق؟

محمدپور: نه در مصوبه مشخص نشده آن چیزی هست که ما در بانک مرکزی که در واقع باید کنترل کنیم، چون استحضار دارید افزایش سرمایه از محل نقدی یا سود انباشته اینها هستند که افزایش سرمایه باکیفیت هستند؛ اینها هستند که قدرت تسهیلات دهی و یا قدرت پذیرش ریسک بانک را افزایش می‌دهند و بنابراین ما یکی از خط قرمزهایمان این هست که بانک‌ها را و مجامع بانک‌ها را به سمتی هدایت کنیم که افزایش سرمایه شان را از محل سرمایه‌ها با کیفیت باشد یعنی بیشتر به سمت و سوی افزایش سرمایه نقدی به نوعی حرکت کند در حالی که بالاخره بانک‌ها اجازه هم دارند در کنار این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و تبدیل مطالبات شان به نوعی داشته باشند خوب این شرایطی هست که ما الان در حال حاضر در مورد نظام بانکی داریم.

<div id="video-display-embed-code_11814133"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4404594/11814133?width=600&height=350"></script></div>

سوال: آقای دکتر یک مقدار هم راجع به بانک‌های خصوصی شد حالا بانک دولتی شرایط شان به چه صورت است، چون یک مقدار سرمایه‌های شان آب رفته است؟

محمدپور: ما کلا در نظام بانکی که در حال حاضر خدمت تان هستم هزار و صد همت کمبود سرمایه داریم، از این هزار و صد همت، هفتصد همت مربوط به بانک‌های خصوصی و ۴۰۰ همت مربوط به بانک‌های دولتی است، البته این ۷۰۰ همت مربوط به بانک خصوصی است اگر یک بانک ناتراز از توش درآوریم نصف می‌شود، ولی بانک‌های دولتی ۴۰۰ همت کمبود نظام سرمایه بانک‌های دولتی است.

سوال: این آمار روز است؟

محمدپور: بله این آمار امروز است، امسال در مصوبه هیئت وزیران ۲۰۰ همت پیش بینی شده است که این ۴۰۰ اگر تادیه شود به ۸ درصد می‌رسند بانک‌ها، در یک سال آینده همه بانک‌های خصوصی به ۸ درصد برسد، انتظار این است که در روند به نوعی ۵ ساله این ۸ درصد تثبیت شود، این که اگر در هشت درصد نگه دار خودش را خیلی مقصود ما نیست، بانک‌های دولتی و اصلی ۴۴ هست.

سوال: آقای دکتر برویم سراغ بانک‌های دولتی و خصوصی صحبت کردیم، جای قرض الحسنه‌ها خالی است، نظرات کارشناسی مختلف یک مقدار نسبت به سیاست گذاری بانک مرکزی انتقاد می‌شود.این که سیاست گذاری بانک مرکزی بانک قرض الحسنه‌ای که دارد گرهی از مشکل مردم باز می‌کند به نوعی با سیاست هاش محدود کرده است، در آئین نامه خواندم یک و دویست است، اگر کسی بخواهد ورود کند مجوز برای بانک قرض الحسنه ورود کند با یک عدد ۵ همتی رو به رو می‌شود، بانکی که می‌خواهد گرهی از مردم باز کند بانک مرکزی باید کمکش کند، قضیه چیست؟

محمدپور: بانک قرض الحسنه تقسیم کنیم، یکی بانک‌های قرض الحسنه، یکی صندوق‌های قرض الحسنه َ، مصوبه‌ای پارسال در هیئت وزیران آن جا گفته شده است بانک‌های تجاری باید حداقل سرمایه شان ۲۰ همت باشد، موسسات پولی غیربانکی باید حداقل ۱۵ همت باشد، بانک‌های قرض الحسنه باید حداقل ۵ همت باشد.در این تقسیم بندی اصولا نگاه به بانک‌های قرض الحسنه سختگیری نسبت به بانک‌های دیگر کمتر است و این شرایطی است که با آن مواجهیم.در مورد بانک‌های قرض الحسنه موجود کشور خیلی از نظر سرمایه نداریم، خیلی انحرافی نیست، کفایت حد بانک مرکزی کفایت سرمایه شان بالای ۸ درصد است.

سوال: جالب است که بانک‌های قرض الحسنه موفق‌تر بوده‌اند.

محمدپور: بله ازنظر بیزنسی و ارائه خدمت ,موفق تر بوده اند باید بیشتر از این باشد، در کشور ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفری وجود دو تا بانک قرض الحسنه در ۲۲ بانک کم است، کلا اعطای تسهیلات قرض الحسنه چه در بستر صندوق‌های قرض الحسنه یا بانک‌های قرض الحسنه توسعه دهیم.در مورد صندوق‌ها و صرافی‌ها، این نکته را بگویم، یکی از نقد‌هایی که بوده است در مورد آن نوع برخورد بانک مرکزی با صندوق‌های قرض الحسنه و صرافی‌ها این که یک سرمایه ثابت برای همه این‌ها در نظر داشتیم، مثلا یک صرافی در سطح کشور چندین میلیارد دلار کار انجام دهد، آن هم سرمایه اش ۲۵ میلیارد تومان یا در شهرستان ۱۳ میلیارد تومان بود، در مورد صرافی‌ها و صندوق‌ها گفتیم که همه براساس سطح فعالیت و ریسکی که می‌پذیرند باید سرمایه هم داشته باشند، بنابراین صرافی‌ها سه دسته شده‌اند، صرافی‌ها کوچک، متوسط و بزرگ و هر دسته از صرافی‌ها سرمایه خاص خودشان را دارند و براساس سرمایه، کار خودشان را انجام دهد، صرافی بزرگ امکان ریسک پذیری اش بالاست، در مورد صندوق‌های قرض الحسنه طبقه بندی کردیم به کوچک، متوسط و بزرگ، بعد از چند سال دستور العمل صندوق‌ها اصلاح شود.

سوال: آن اصلاحات می‌تواند به رفع این محدودیت‌ها کمک کند؟

محمدپور: توصیه رئیس بانک مرکزی این است که قرض الحسنه‌ها توسعه داده شود، که هر چه توسعه یابد فشار به بانک‌ها کمتر می‌شود.سوال: این‌ها بگذارید حداقل به مردم کمک کنند. در یک ماه آینده این نگاه جدید تصویب می‌شود و ابلاغ می‌شود، صندوق‌های کوچک که در شهر‌ها و مناطق کوچک آن قدر تسهیل کردیم که به راحتی تسهیلات بدهند، صندوق‌های کوچک چند ۵-۱۰ میلیارد تومان که ۱۰-۲۰ وام به مردم می‌دهند، که مخاطب این‌ها مردم هستند، کسی که باید کمترین سخت گیری به آن تسهیلات پرداخت شود.استراتژی و راهبردمان در صندوق‌ها این است و این خبر را خدمت تان عرض کنم که به نوعی نوید را رئیس کل بانک مرکزی تاکید کردند که اعلام کنم به مردم شریف ایران که ما در خصوص صندوق‌ها یک کار بسیار مهمی در آینده نزدیک انجام می‌دهیم و نیت مان و هدف مان این است که صندوق‌های قرض الحسنه و اعطای وام قرض الحسنه خرد به سوی معنادار توسعه دهیم.

سوال: یک ماه آینده شاهد شرایط جدیدی خواهیم بود؟

محمدپور: بله د ر یک ماه آینده دستورالعمل بهتری که برای خیرین و کسانی که.سوال: این ۵ همت کم می‌شود؟محمدپور: این برای بانک هاست این ۵ همت، صندوق‌های کوچک چیزی که آماده کردیم که به تصویب برسد یک صندوق کوچک با سرمایه صد میلیون تومانی فعالیت خواهد کرد.

سوال: هم مجوز دارد و هم می‌تواند

محمدپور: حداکثر می‌تواند ۴ میلیارد تومان کل تسهیلاتش باشد. به چند صد نفر ده میلیون، ده میلیون می‌دهد.

سوال: به آن سامانه وصل است؟

محمدپور: ما نظارت مان به صندوق‌های کوچک و متوسط و بزرگ، نوع نظارتی که به صندوق کوچک داشتیم اندازه اش به اندازه بزرگ بود، یعنی یک صندوق کوچک گرفتارتر می‌شد، ولی الان یک صندوق خیلی حساسیت مان به اندازه صندوق بزرگ نخواهد بود، این امکان را به صندوق کوچک خواهیم داد که راحت‌تر و سهل‌تر به فعالیت بپردازد.سوال: یک سوال کوچک، شما در برنامه هفتم هر سال باید ۲۰ درصد از آن اضافه برداشت کم شود، الان آن اضافه برداشت چقدر است؟خنده تان معنا دار بود.محمدپور: یکی از مشکلات و بحران‌ها، بحران نگوییم یکی از مسائل اصلی مان اضافه برداشت است.

سوال: سرسام آور بالا می‌رود.

محمدپور: بله، یک بانکی بیش از ظرفیت خودش تسهیلات بدهد، این تسهیلات منجر می‌شود به برداشت پول از منابع بانک مرکزی که از جیب ۸۵ -۹۰ میلیون پول برداشت می‌شود.عوامل مختلفی برای اضافه برداشت وجود دارد.

سوال: آن اضافه برداشت عددش چقدر است؟

محمدپور: بین ۴۵۰، ۴۰۰ همت متغیر است، روزانه متغیر است، آن عدد ثابتی میانگینش حدود ۴۰۰- ۴۵۰ است.

سوال: از این ۲۰ درصد باید سالی کسر شود؟

محمدپور: بله، این مستلزم این است که تسهیلات تکلیفی، چیزی که به بانک‌ها تکلیف می‌شود، در یک چارچوب منطقی به بانک‌ها تکلیف شود.

سوال: چند درصد در این تسهیلات برمی گردد؟

محمدپور: درصد مهمش برمی گردد، یک آمار بدهم، نظام بانکی طبق هدف گذاری نقدیندگی در سال ۱۴۰۳ داریم حداکثر می‌تواند حدود هزار و ۵۰۰ همت تسهیلات پرداخت کند، یعنی به مردم، خانوار، هزار و ۵۰۰ همت، حدودا ۲۵ درصد هدفگذاری شده است، یک هدف بانک مرکزی این است که نقدینگی کنترل کند، چون نقدینگی باعث تورم می‌شود، همه مردم با مفهوم تورم آشنا هستند. البته متاسفانه، تسهیلات تکلیفی اگر خارج از توان بانک‌ها باشد، موجب اضافه برداشت که یکی از عوامل تورم و رشد نقدینگی و تورم است، هزارو ۵۰۰ همت ظرفیت بانک‌ها برای تسهیلات به خانوار، به شرکت‌ها و به بنگاه‌ها و به همه، تسهیلات تکلیفی ۱۴۰۳، تسهیلات جهش مسکن، قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و سایر تسهیلات تکلیفی بالای هزار همت است.یعنی بیش از دو سوم تسهیلات نظام بانکی البته به این معنی نیست که بانک‌ها در طول دو سه سال گذشته صددرصد عمل کرده‌اند به این.

سوال: در صورتی که این‌ها پرداخت شده باشد. آخرین آمار سه درصد بود، وام ازدواج و فرزندآوری سه درصد بود.

محمدپور: آمار دیروز را خدمت تان می‌گویم.سوال: آماری که من می‌گویم برای سایت بانک مرکزی است.محمدپور: این‌ها همه از سایت بانک مرکزی است، تسهیلات وام ازدواج تا ۲۲، تا دیروز بگوییم تعداد ۴۸۰ هزار نفر است از اول سال و مبلغی ۱۶۰ همت در حالی که تکلیف قانون ۱۴۶ همت برای کل سال بود.یعنی در ۲۱، ماه ۹ بیش از ۱۲۰-۳۰ درصد کل سال بانک مرکزی به تعهدات خودش عمل کرده است.واقعیت است، البته من بگویم خدمت تان ما الان ۳۲۰ هزار نفر در صف داریم، وظیفه نظام بانکی کشور این است که این را پرداخت کند.چیزی که قانون تکلیف کرده است این است و بیش از ۲۰ درصد نسبت به کل سال است، ولی در مورد فرزندآوری این جوری است، آمار فرزند آوری سه درصد نداریم خوشبختانه َ، سه تای شان بالای صد در صد است، فرزند آوری تا ۲۱، ماه ۹، ۴۱۳ هزار و ۳۷۶ فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است، که مبلغش بوده است ۳۴ همت، ۳۴۰ هزار میلیارد ریال، کل سهم سال بوده است ۴۹۷ یعنی ۴۹ و ۷ دهم همت که تکلیف نظام بانکی برای پرداخت طبق قانون.

سوال: ما از کل تسهیلات می‌گوییم، الان که صحبت می‌کنیم همکاران من از بانک، سایت بانک مرکزی استعلام گرفتند فرزندآوری از کل تسهیلات پرداخت شده سه درصد است. از کل تسهیلاتی که پرداخت کردید چقدر به این قضیه می‌رسد.یک دفعه تناقض آماری خوردیم.

محمدپور: این یک بحث است، یک زمانی می‌گوییم نظام بانکی به تعهداتش که روی گردنش بوده است عمل کرده است، اصولا در دنیا این جوری است که نظام بانکی، شما آمارتان دقیق است.

سوال: چند تا سوال کپسولی، در برنامه هفتم تبانی مدیران بانکی، بدهکاران بانکی صحبت کنیم، با توجه که تبانی با مدیران بانکی به تعبیر اخلال گران در نظام بانکی کشور اتلاق شده است، لیست این ابربدهکاران را معرفی می‌کردیم، سه سال گذشته چقدر ازاین ابربدهکاران کم شده است و چقدر پرداخت کردند؟

محمدپور: یک توضیحی راجع به ابربدهکاران بدهم. پاسخ این سوال شما خیلی سوء تفاهم ایجاد می‌کند، ابربدهکار را به دو دسته تقسیم می‌کنیم.یکی ابربدهکاران بدحساب که وام را گرفتند و در طول سال‌ها نیامدند بازپرداخت کنند که تسهیلات کلان گرفتند.یک سری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی که طبیعتا تسهیلات برزگی هم می‌گیرند، یک بنگاه صد میلیارد تومانی به اندازه خودش تسهیلات می‌گیردکه باید تفکیک شود.یک بخشی از تسهیلات گیرندگان بانکی جزو خوش حساب‌ترین‌ها هستند.ابربدهکاران بدحساب طبق قانون در طول سه چهار سال گذشته تسهیلات غیر جاری نسبت تسهیلات غیر جاری یعنی همان عددی که به نوعی تسهیلات گیرندگان پرداخت نکردند، حدود ۱۰ درصد است، اصطلاحا می‌گوییم‌ام پی ال، یعنی حدود ۱۰ درصد سررسید گذشته است.

سوال: یک جوری شفاف بگویید، سه سال است که بانک مرکزی یک کار خوبی انجام داده است، لیست ابربدهکاران را معرفی کرده است، مردم می‌خواهند بدانند این سیاست بانک مرکزی این ابربدهکاران چقدر چند درصد بیایند این تسهیلات شان را برگردانند؟

محمدپور: در طول سه چهار سال گذشته تاثیرداشته است و خیلی از بانک‌ها مصادیق هست که بانک‌ها بدهکاران و بدحساب درصدش را دقیق ندارم.

سوال: در تسهیلات اشخاص مرتبط مرکز پژوهش‌ها گزارشی منتشر کرده است، که نشان می‌دهد شش بانک سرمایه منفی دارند ولی تسهیلات مرتبط دادند، ۵ بانک از حدود جمعی و ۱۲ بانک هم از حدود فردی عبور کردند، آن مقدار یعنی بیش از نیمی از بانک ها، چرا این تخلفات انجام می‌شود و چه برنامه‌ای دارید که بانک‌ها به اشخاص مرتبط خودشان تسهیلات مرتبط بدهند؟

محمدپور: در مورد بانک‌هایی که خارج از ضوابط تسهیلات پرداخت می‌کنند، برخورد‌های مختلف داریم، در مورد چند بانک همین الان داریم جلوی بانک‌ها و وام دادن اشخاص مرتبط شان و به نوعی شرکت‌هایی که وابسته بانک هستند کامل بسته‌ایم، بانکی هست در طول گذشته اجازه نداشته است یک ریال به اشخاص مرتبط خودش پرداخت کند.تا زمانی که بانک در استاندارد‌های ما قرار گیرد، این به آن معنی نیست که سرمایه منفی داشتیم، دو تا بانک دولتی بزرگ ملی و سپه سرمایه منفی است ولی امکان بستن این بانک‌ها وجود ندارد.

سوال: باتوجه به سامانه سمات دارد نظارت می‌کند، چرا علی رغم این ابزار این بانک با سرمایه منفی تسهیلات مرتبط می‌دهد؟

محمدپور: بانک‌هایی داریم که این کار را انجام دادند در طول دو سال گذشته که فقط توانسته است سیصد و چهارصد میلیون تسیهلات تکلیفی وام ازدواج و فرزندآوری را داده است.

سوال: شما ترو خشک را با هم سوزاندید، دو تا بانک که خوب تسهیلات داده است جلوش را گرفته‌اید.

فرشاد محمدپور معاون نظارت بانک مرکزی: هیچ علاقه و انگیزه هیچ بانکی که سالم باشد، جلوی تسهیلاتش بسته نمی‌شود، بانک‌هایی که یا قواعدی که به اشخاص مرتبط به خودشان کسانی که وابسته به بانک بودند یا سرمایه شان منفی بوده است.

سوال: به جز بانک سپه هیچ بانکی در این حوزه تخلف نشده است؟

محمد پور: چند بانک خصوصی به خاطر سرمایه منفی شان و عدم رعایت مقررات جلوی تسهیلات شان کامل بسته‌ایم، به جز وام ازدواج و فرزندآوری تسهیلات دیگری نمی‌تواند بدهد.در سایت کدال نگاه کنند تسهیلات پرداختی امسال نسبت به پارسال، چون جلوش گرفته شده است، خیلی فرق نکرده است.

سوال: ارز بانک مرکزی که سامانه ذی نفع واحد را راه اندازی کند؟

محمدپور: سامانه ذی نفع واحد سامانه‌ای است که دستگاه‌های مختلفی باید هماهنگی داشته باشند.

سوال: می‌گویید چهار پنج ماه ما می‌گوییم اول اردیبهشت خوب است؟

محمد پور: مسئول پیگیری اش ما هستیم، ولی دستگاه‌های مختلفی درگیر هستند.

سوال: بگویید چه دستگاه‌هایی که از چشم بانک مرکزی نبینیم؟

محمدپور: مسئول ما هستیم که ان شاءالله این سامانه مهمی است در ۵-۶ ماه آینده راه اندازی شود.

سوال: دیگر رفتید روی ۵-۶ ماه که ان شاءالله در اردیبهشت ماه گزارش دهید.وزیر اقتصاد تاکید کردند و بانک ملی هم آمد از بنگاه داری به بنگاه سازی چه اقدامی انجام دهید و قرار است صندوقی درست شود که بانک‌ها از بنگاه داری خارج نشوند، بنگاه‌های شان ببرند در صندوق که آیا عملی است؟

محمد پور: در قانون برنامه هفتم پیش بینی شده است شرکت ملی دارایی ذیل صندوق سپرده‌ها تشکیل شود که مالکیتش با بانک مرکزی است که بانک‌ها به موقع از دارایی‌های مازادشان، این‌ها از دست شان گرفته با نرخی که در قانون مشخص شده است که به صندوق می‌دهد، که شرکت مدیریت دارایی می‌دهیم که بفروشد.

سوال: این ابهام بود که مالکیتش با چه کسی است؟

محمدپور: آن شرکت مالکیتش با بانک مرکزی است که آن بانک‌هایی که بانک مرکزی بدهکار هستند بدهی را به بانک مرکزی تسویه می‌کند، آن بانکی که بدهکار نیست می‌فروشد.

سوال: بانک مرکزی پایه پولی می‌شود؟

محمد پور: هم در ماده ۱۶-۱۷ قانون رفع موانع تولید آمده است.

سوال: دو تا سامانه پیش بینی شده است در برنامه هفتم برای اجرای....

محمدپور: یکی سامانه املاک مستقلات هست، از دو ماه پیش در بستر سامانه مهتاب که در بانک هاست طبق برنامه هفتم دارایی‌های شان.بیش از دو ماه است که اجرایی شده است و بسترش برای بانک‌ها فراهم شده است، بانک‌ها بروند دارایی‌های مازادشان در آن جا ثبت کنند.

سوال: بانک‌ها الان می‌توانند ثبت کنند و چقدر فرصت دارند؟

محمدپور: بانک‌ها موظف هستند تا شش ماه دارایی‌های شان را ثبت کنند.

سوال: یک ماه بعد باید گزارش دهید که چه کسانی ثبت کردند یا نکردند.

محمدپور: بله

سوال: خیلی از بچه‌هایی که در استارتاپ‌ها شرکت می‌کنند که الان بخر بعدا پولش را پرداخت کن، می‌گویند بانک مرکزی سیاستش محدود کننده این هاست که این جوری جلوی نوبانک‌ها که برای حل مشکل آمدند گرفته می‌شود، این انتقاد به شما وارد است، می‌پذیرید.

محمدپور: در مورد فین تک‌ها آن‌هایی که در چارچوب نظام بانکی فعالیت می‌کنند ما اجازه می‌دهیم توسعه پیدا کنند، آن‌هایی که فعالیت نکنند، ما جلوی فعالیت شان را خواهیم گرفت.