به گزارش قدس خراسان، پس از گذشت نزدیک به ۲۵ سال مداخله همهجانبه در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با عنوان «طرح طاش»، ضرورت تجدیدنظر بنیادین در این طرح توسط شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۳۹۳ تصویب و برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) تهیه و تصویب شد و در دستور کار این شورا قرار گرفت.
در ادامه در جلسه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۶ ضرورت تهیه طرح ویژه تفصیلی این محدوده در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.
مسئولیت تهیه طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۸ به دانشگاه تهران سپرده شد و در نهایت طرح ویژه تفصیلی حریم رضوی ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ به تصویب این شورای عالی رسید و از سال ۱۴۰۰ اجرای طرح «حریم رضوی» در دستور کار شهرداری و شورای شهر مشهد قرار گرفته است اما پس از سه سال به اذعان یکی از اعضای شورای شهر، گفتمان این طرح هنوز مورد پذیرش مسئولان شهری قرار نگرفته و در این راستا شاهد کمکاریهایی از سوی مدیریت شهری در منطقه ثامن هستیم.
افزایش ۳۵ درصدی بودجه عمرانی منطقه ثامن در سال جاری
برای اطلاع از میزان بودجه تخصیص یافته به شهرداری ثامن در سه سال اخیر به سراغ شهردار این منطقه رفتیم. حسین عبداللهزاده در این باره گفت: در راستای تسریع در اجرا و تکمیل طرح حریم رضوی و ایجاد زیرساختها و اقدامهای روبنایی به منظور ارتقای کمی و کیفی خدماتدهی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، اعتبارات عمرانی منطقه ثامن در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.
شهردار منطقه ثامن افزود: با عنایت به اینکه موضوع بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از ابتدای شکلگیری تاکنون در اولویت مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد در دورههای مختلف بوده است، پس از ابلاغ طرح حریم رضوی و جدایی شرکت عمران و مسکنسازان ثامن از شهرداری مشهد، مبنای هزینهکردها در این خصوص نیز از رویکرد تراز صفر در طرح گذشته (درآمد و هزینه) به رویکرد تخصیص اعتبار از منابع شهرداری تغییر پیدا کرد.
وی ادامه داد: از همین رو پس از سال ۱۴۰۱ به تدریج اعتبارات عمرانی مانند سایر مناطق از محل بودجه سالانه شهرداری برای پیشبرد برنامههای اجرایی منطقه ثامن لحاظ شد و هر ساله سعی شده این اعتبار افزایش یابد، به طور مشخص اعتبار عمرانی و اجرایی منطقه از رقم حدود ۴۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به حدود ۶۴۵ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.
عبداللهزاده تأکید کرد: از اعتبار امسال تقریباً ۲۸۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی شهرداری مشهد و مبلغ ۳۵۸ میلیارد تومان نیز از محل انتشار اوراق برای موضوع تملک املاک در مسیر اجرای پروژههای عمرانی نظیر بازگشایی و اجرای رهباغها و گذرهای تشرف تخصیص یافته است.
در ادامه سری به جزئیات پیشرفت پروژههای عمرانی شهرداری ثامن در سه سال اخیر زدیم؛ در سال ۱۴۰۱ برای ۷۲ پروژه عمرانی در حوزههای مختلف ۲۲۱ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که از این تعداد ۱۱ پروژه پیشرفت صفر تا زیر ۵۰ درصد داشتهاند.
همچنین در سال ۱۴۰۲، ۱۱۱ پروژه عمرانی برای منطقه ثامن تعریف شده که برای این تعداد پروژه ۴۳۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است، این در حالی است که ۱۸ پروژه از این تعداد پروژه، پیشرفت صفر تا زیر ۵۰ درصد داشتهاند.
در سال جاری نیز تاکنون ۷۲ پروژه تعریف شده که برای اجرای آنها ۱۵۱ میلیارد تومان تخصیص یافته که تنها هشت پروژه به بهرهبرداری رسیده، ۲۸ پروژه پیشرفتشان صفر درصد و ۱۷ پروژه دیگر زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشتهاند.
اختصاص ۲.۶ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری به ثامن
در ادامه بررسی بودجههای اختصاص پیدا کرده به شهرداری ثامن، بودجه عمرانی سال ۱۴۰۲، ۲۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان بوده که با توجه به مبلغی که شهردار ثامن برای این سال گفته بود، تنها ۱.۸ درصد بودجه عمرانی کل شهرداری مشهد به منطقه ثامن اختصاص پیدا کرده است، همچنین این میزان در سال جاری با توجه به افزایش ۳۵ درصدی بودجه عمرانی منطقه ثامن به ۲.۶ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری مشهد رسیده است.
همچنین طبق جدولی که در سایت «فاش» در مورد وضعیت درآمد و هزینهکرد اعتبارات عمرانی و جاری به تفکیک همه مناطق شهری ارائه شده است، منطقه ثامن با ۷۳۰ میلیارد تومان درآمد، ۳۷۳ میلیارد تومان هزینههای جاری و ۷۷۶ میلیارد تومان هزینههای سرمایهای در سال ۱۴۰۳، در میان مناطق مشهد در پایینترین رده قرار دارد.
با توجه به آمار و ارقام مطرح شده شاهد عملکرد ضعیف شهرداری و شورای شهر مشهد در منطقه ثامن هستیم، اظهار نظر مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در نشست هماندیشی «بررسی آخرین وضعیت طرح حریم رضوی؛ مشکلات و نیازها» به دلایل این اتفاق اشاره دارد که گفته بود: «به نظر من تأمین منابع شهرداری برای اولویت دادن به تأمین سرانه خدماتی در منطقه ثامن به گونهای که مردم به آنجا بازگردند، محل اشکال است زیرا شهرداری معمولاً در جایی سرمایهگذاری میکند که برایش سودآور باشد».
ناصحی همچنین تأکید کرده بود: «ما وظیفه خود را در اجرای طرح تفصیلی در طول زمان انجام میدهیم، اما فوریت را به اجرای طرح حریم رضوی اختصاص نمیدهیم».
پس از گذشت سه سال از اجرای طرح تفصیلی حریم رضوی هنوز هیچ اولویتی از سوی مسئولان شهری برای اجرای این طرح یا دستکم برگزاری جلساتی برای رفع نواقص این طرح انجام نشده است و مسئولان هنوز منتظر هستند سایر ارگانها به تعهدات خود در قبال این طرح عمل کنند در حالی که خودشان ضعیفترین عملکرد را تاکنون در این حوزه داشتهاند و رسماً اعلام میکنند اجرای این طرح تفصیلی جزو اولویتها و فوریتهای شورای شهر مشهد نیست!
مسئولیت تهیه طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۸ به دانشگاه تهران سپرده شد و در نهایت طرح ویژه تفصیلی حریم رضوی ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ به تصویب این شورای عالی رسید و از سال ۱۴۰۰ اجرای طرح «حریم رضوی» در دستور کار شهرداری و شورای شهر مشهد قرار گرفته است اما پس از سه سال به اذعان یکی از اعضای شورای شهر، گفتمان این طرح هنوز مورد پذیرش مسئولان شهری قرار نگرفته و در این راستا شاهد کمکاریهایی از سوی مدیریت شهری در منطقه ثامن هستیم.
افزایش ۳۵ درصدی بودجه عمرانی منطقه ثامن در سال جاری
برای اطلاع از میزان بودجه تخصیص یافته به شهرداری ثامن در سه سال اخیر به سراغ شهردار این منطقه رفتیم. حسین عبداللهزاده در این باره گفت: در راستای تسریع در اجرا و تکمیل طرح حریم رضوی و ایجاد زیرساختها و اقدامهای روبنایی به منظور ارتقای کمی و کیفی خدماتدهی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، اعتبارات عمرانی منطقه ثامن در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.
شهردار منطقه ثامن افزود: با عنایت به اینکه موضوع بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از ابتدای شکلگیری تاکنون در اولویت مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد در دورههای مختلف بوده است، پس از ابلاغ طرح حریم رضوی و جدایی شرکت عمران و مسکنسازان ثامن از شهرداری مشهد، مبنای هزینهکردها در این خصوص نیز از رویکرد تراز صفر در طرح گذشته (درآمد و هزینه) به رویکرد تخصیص اعتبار از منابع شهرداری تغییر پیدا کرد.
وی ادامه داد: از همین رو پس از سال ۱۴۰۱ به تدریج اعتبارات عمرانی مانند سایر مناطق از محل بودجه سالانه شهرداری برای پیشبرد برنامههای اجرایی منطقه ثامن لحاظ شد و هر ساله سعی شده این اعتبار افزایش یابد، به طور مشخص اعتبار عمرانی و اجرایی منطقه از رقم حدود ۴۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به حدود ۶۴۵ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.
عبداللهزاده تأکید کرد: از اعتبار امسال تقریباً ۲۸۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی شهرداری مشهد و مبلغ ۳۵۸ میلیارد تومان نیز از محل انتشار اوراق برای موضوع تملک املاک در مسیر اجرای پروژههای عمرانی نظیر بازگشایی و اجرای رهباغها و گذرهای تشرف تخصیص یافته است.
در ادامه سری به جزئیات پیشرفت پروژههای عمرانی شهرداری ثامن در سه سال اخیر زدیم؛ در سال ۱۴۰۱ برای ۷۲ پروژه عمرانی در حوزههای مختلف ۲۲۱ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که از این تعداد ۱۱ پروژه پیشرفت صفر تا زیر ۵۰ درصد داشتهاند.
همچنین در سال ۱۴۰۲، ۱۱۱ پروژه عمرانی برای منطقه ثامن تعریف شده که برای این تعداد پروژه ۴۳۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است، این در حالی است که ۱۸ پروژه از این تعداد پروژه، پیشرفت صفر تا زیر ۵۰ درصد داشتهاند.
در سال جاری نیز تاکنون ۷۲ پروژه تعریف شده که برای اجرای آنها ۱۵۱ میلیارد تومان تخصیص یافته که تنها هشت پروژه به بهرهبرداری رسیده، ۲۸ پروژه پیشرفتشان صفر درصد و ۱۷ پروژه دیگر زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشتهاند.
اختصاص ۲.۶ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری به ثامن
در ادامه بررسی بودجههای اختصاص پیدا کرده به شهرداری ثامن، بودجه عمرانی سال ۱۴۰۲، ۲۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان بوده که با توجه به مبلغی که شهردار ثامن برای این سال گفته بود، تنها ۱.۸ درصد بودجه عمرانی کل شهرداری مشهد به منطقه ثامن اختصاص پیدا کرده است، همچنین این میزان در سال جاری با توجه به افزایش ۳۵ درصدی بودجه عمرانی منطقه ثامن به ۲.۶ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری مشهد رسیده است.
همچنین طبق جدولی که در سایت «فاش» در مورد وضعیت درآمد و هزینهکرد اعتبارات عمرانی و جاری به تفکیک همه مناطق شهری ارائه شده است، منطقه ثامن با ۷۳۰ میلیارد تومان درآمد، ۳۷۳ میلیارد تومان هزینههای جاری و ۷۷۶ میلیارد تومان هزینههای سرمایهای در سال ۱۴۰۳، در میان مناطق مشهد در پایینترین رده قرار دارد.
با توجه به آمار و ارقام مطرح شده شاهد عملکرد ضعیف شهرداری و شورای شهر مشهد در منطقه ثامن هستیم، اظهار نظر مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در نشست هماندیشی «بررسی آخرین وضعیت طرح حریم رضوی؛ مشکلات و نیازها» به دلایل این اتفاق اشاره دارد که گفته بود: «به نظر من تأمین منابع شهرداری برای اولویت دادن به تأمین سرانه خدماتی در منطقه ثامن به گونهای که مردم به آنجا بازگردند، محل اشکال است زیرا شهرداری معمولاً در جایی سرمایهگذاری میکند که برایش سودآور باشد».
ناصحی همچنین تأکید کرده بود: «ما وظیفه خود را در اجرای طرح تفصیلی در طول زمان انجام میدهیم، اما فوریت را به اجرای طرح حریم رضوی اختصاص نمیدهیم».
پس از گذشت سه سال از اجرای طرح تفصیلی حریم رضوی هنوز هیچ اولویتی از سوی مسئولان شهری برای اجرای این طرح یا دستکم برگزاری جلساتی برای رفع نواقص این طرح انجام نشده است و مسئولان هنوز منتظر هستند سایر ارگانها به تعهدات خود در قبال این طرح عمل کنند در حالی که خودشان ضعیفترین عملکرد را تاکنون در این حوزه داشتهاند و رسماً اعلام میکنند اجرای این طرح تفصیلی جزو اولویتها و فوریتهای شورای شهر مشهد نیست!