شناسهٔ خبر: 70216722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی؛

وضعیت امروز سوریه حاصل دو دهه خباثت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گرفتاری چندین برابری ملت سوریه پس از سقوط اسد، گفت: سرنوشت امروز سوریه و تجاوز زمینی و هوایی رژیم صهیونسیتی که منجر به نابودی همه زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی و اشغال این سرزمین ظرف چند روز گردیده، واقعیت هزینه بیشتر سازش نسبت به مقاومت را برای همه کسانی که نسخه سازش را می‌پیچیدند، آشکار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی خضریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سقوط نظام سیاسی خاندان اسد در سوریه و روی کار آمدن گروه‌‎های معارض که غالباً حامل ایدئولوژی سلفی - تکفیری هستند، گفت: واقعیت این است که سقوط نظام سیاسی سوریه در حالی رقم خورده است که علی‌رغم اطلاعاتی که در دست داشتیم و تحرکات برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در تجهیز و پشتیبانی گروه‌های معارض را نیز رصد کرده بودیم.

اما باید بپذیریم که سرعت اتفاقات در ۲ هفته گذشته غیرقابل پیش‌بینی بود. البته بعد از سقوط ۴۸ ساعته حلب و عقب‌نشینی ارتش سوریه از این شهر، مشخص بود که سرعت تحولات به سمت سقوط حکومت اسد در حال حرکت است.

خضریان با اشاره به نقش دولت‌های خارجی در وقایع سوریه، گفت: واقعیت این است که دولت اردوغان به تشویق اطلاعاتی و تأمین تسلیحاتی آمریکا و با رؤیای تشکیل اتحاد عثمانی بزرگ، طی سال‌های اخیر اقدام به آموزش معارضین منشعب از داعش و جبهه النصره کرده بود تا ضمن بهره‌برداری از منابع نفتی سوریه، به خیال خود نسبت به توسعه‌طلبی ترکی البته با اهداف سیاست خارجی غرب نیز عمل کند.

البته برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با پشتیبانی مالی از معارضین در کنار کمک‌های نظامی و پهپادی اوکراین و آلمان با سازمان‌دهی ۲۵ هزار شبه‌نظامی مسلح که حاصل گردآوری تروریست‌های سابق سوری، اویغورهای چینی، ازبک‌ها، چچنی‌ها و... بوده است، در وضعیت امروز سوریه شریک هستند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به لحاظ جامعه شناسی سیاسی باید بپذیریم که کشور سوریه قریب به دو دهه است که به دلیل کینه‌توزی اپوزیسیون خاندان اسد به محل تسویه‌حساب قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است و بر همین اساس دولت سوریه با بحران توزیع مواجه شده بود. لذا عملاً دولت و قانون در اقصی نقاط این کشور راه به جایی نمی‌برد و سوریه به وضعیت پیشاجامعه سقوط کرده بود.

خضریان ادامه داد: وضعیت امروز سوریه که مردم این کشور در شرایطی بغرنج رها شده‌اند، حاصل دو دهه خباثت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که با از بین بردن تعمدی زیرساخت‌های سوریه و تصرف چاه‌های نفت شمال به دست آنها و گروه‌های تحت حمایتشان، دولت سوریه را با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌های عمرانی دچار فقر مطلق کردند تا مردم سوریه در مواجهه با تورم ۷۰۰ درصدی در کنار نرخ بیکاری ۸۰ درصدی و با وجود ۷ میلیون آواره حاصل از جنگ‌های داخلی با گروه‌های تروریستی معارض و  آن، با ارتش فقیری که در ماه کمتر از ۱۰۰ دلار حقوق می‌گرفت و عملاً از مسیر راهزنی امرار معاش می‌کرد، دیگر انگیزه‌ای برای جنگیدن نداشتند و تلاش کردند با آگاهی از ماهیت واقعی تروریست‌ها، خود را به وعده‌های فریبنده استقرار حکومتی عادلانه، آزاد و دموکراتیک بفریبند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گرفتاری چندین برابری ملت سوریه پس از سقوط اسد، گفت: سرنوشت امروز سوریه و تجاوز زمینی و هوایی رژیم صهیونسیتی که منجر به نابودی همه زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی و اشغال این سرزمین ظرف چند روز گردیده، واقعیت هزینه بیشتر سازش نسبت به مقاومت را برای همه کسانی که نسخه سازش را می‌پیچیدند، آشکار کرده است. وضعیت اسفناکی که در موضوع سوریه با تبلیغات رسانه‌ای باعث شد تا مردم و ارتش به ‌جای تقابل با معارضان، در حقیقت به تماشای سقوط خودشان بنشینند.

خضریان با بیان اینکه حضور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در سوریه منوط به خواست دولت سوریه بوده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در برهه‌ای که سوریه به ‌طور رسمی، دست یاری برای مقابله با تروریست‌های داعش دراز کرد، به کمک مردم و ارتش سوریه رفت.

البته نباید فراموش کنیم که حضور ایران، نه ‌فقط جنبه‌ حمایت از کشور و دولتی را داشت که پرسابقه‌ترین شریک راهبردی و از معتمدترین همسایگان منطقه‌ای بود، بلکه در حقیقت ضرورتی فوری در تأمین امنیت مرزهای غربی کشورمان نیز به شمار می‌رفت. چرا که داعش توانسته بود در مقطعی تا ۶۰  کیلومتری کرمانشاه برسد و عدم مقابله با تروریست‌ها عملاً ایجاد فرصت برای کشیده شدن جنگ و ترور به داخل کشور بود.

وی افزود: البته دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها و همچنین حراست از عمق استراتژیک و دسترسی کریدوری به مدیترانه و لبنان نیز از دیگر دلایل منطقی چنین حضور بوده است. و این حضور به معنای عدم نقد نسبت به شیوه حکمرانی خاندان اسد در سوریه نبوده است.

اما باور جمهوری اسلامی ایران بر این بود که با وجود همه انتقادات وارده در شرایط حاضر جایگزینی بهتر از خاندان اسد برای حفظ تمامیت ارضی سوریه، ‌تأمین ثبات و امنیت مردم و البته قطع دست آمریکا و اسرائیل از این کشور وجود نداشت که این مهم در شرایط اکنون نیز به خودی خود ثابت شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم خاندان اسد از معدود حامیان جمهوری اسلامی ایران در تمام دوران دفاع مقدس و تأمین کننده نخستین موشک‌های ایرانی علیه دیکتاتوری متجاوز صدام بود، گفت: دولت اسد علی‌رغم اعتقادات سکولاریستی و اندیشه‌ چپ سوسیالیستی در عرصه سیاسی اجتماعی، هیچ‌گاه علیه جریان مقاومت اقدام نکرد و با وجود تهدیدات متعدد از سوی رژیم صهیونسیتی و همچنین غربی‌ها و برخی دولت‌های منطقه، تا آخرین روز حضور، وفاداری خود به ایران و لبنان را نفروخت و خام تعصبات عربی و وعده‌های غربی نشد.

خضریان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در وقایع اخیر نیز آمادگی لازم برای انجام هرگونه اقدامی در جهت کمک به اوضاع سوریه، حفظ دولت و رهایی مردم از تجاوز و اشغال‌گری را دارا بود، افزود: در همین موضوع تا آخرین ساعات پیش از سقوط دولت سوریه نیز با اعزام نمایندگانی نسبت به ارایه جزییات این موضوع و ارایه طرح‌های موجود به دولت مستقر اقدام کرد.

اما وقتی انگیزه‌ای از سوی دولت و ارتش سوریه برای این امر مشاهده نشد، جمهوری اسلامی ایران اقدام منطقی را در سپردن سرنوشت این کشور به اراده جدید مردم این کشور دانست. هر چند پیش‌بینی ما با درک واقعیت‌های قومی و مذهبی سوریه و دخالت‌های طرف‌های ترکی، عبری، غربی و عربی این است که این کشور بدون بشار اسد و همچنین نیروهای مقاومت، دچار یک هرج و مرج طولانی مدت، احتمالا وقوع جنگ‌های داخلی خواهد شد و نتیجه‌ای جز گسترش فقر و تجزیه سرزمینی نخواهد داشت.