شناسهٔ خبر: 70184907 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۴۸ طرح علمی در زمینه طرح‌های پژوهشی ارائه شده به سرانجام رسیده‌اند

با توجه به این که هدایت تحصیلی و شغلی از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش هستند، درباره این موضوع پژوهش‌هایی انجام شده که به این وزارتخانه ارائه شده اند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - نشست خبری رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش صبح امروز برگزار شد.

 علی محبی، رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش آموزش و پرورش در این نشست گفت: «پژوهش در دین اسلام بالاترین مقام و ارزش را دارد.»

 رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش با بیان این که بزرگ‌ترین چالش در کشور عدم پژوهش است؛ افزود: «در حوزه‌ها و نظام‌های مختلف کشور عدم انجام تحقیقات و پژوهش بدون پشتوانه بزرگ‌ترین چالش کشور است.»

علی محبی با بیان این که هدایت تحصیلی و شغلی یکی دیگر از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش است؛ گفت: «درباره این موضوع پژوهش‌هایی انجام شده که به این وزارتخانه ارائه شده اند.»

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش با بیان این که پژوهشگاه آموزش و پرورش ۳ ماموریت را دنبال می‌کند؛ افزود: «اولین ماموریت این پژوهشگاه ترویج و توسعه فرهنگ پژوهش است. برای ترویج فرهنگ پژوهش جشنواره اقدام پژوهی معلمان، فعالیت پژوهش دانش آموزان و جشنواره ملی پژوهش برگزار شده است.»

علی محبی گفت: «از دیگر ماموریت‌های پژوهشگاه آموزش و پرورش  شناسایی مسائل آموزش و پرورش و راهکارهای آن است.»

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش تصریح کرد: «ماموریت سوم این پژوهشگاه تصمیم سازی برای مدیران عالی آموزش و پرورش است. به طوری که وزیر و معاونان تصمیم می‌گیرند و با کمک پژوهش این وزارتخانه تصمیم گیری می‌کند.»

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش ادامه داد: «در زمینه طرح‌های پژوهشی ارائه شده ۴۸ طرح علمی به سرانجام رسیده اند.»

علی محبی افزود: «در مطالعات فوری سه مورد آزمایشی انجام و ۴۰ مورد دیگر به سرانجام رسیده اند، همایش‌های بین المللی در توسعه مبانی نظری ۵ همایش که ۳ همایش آن بین المللی انجام شد.»

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش با بیان این که از سال ۱۴۰۱،  ۲۸ کتاب در سال نوشته و ۱۵۸ مقاله تدوین و منتشر شده اند؛ تصریح کرد: «در سال ۱۴۰۱ در همایش معلمان پژوهنده  ۵۳ هزار نفر شرکت کردند. همچنین معلمان اگر در مدرسه‌ای به مشکلی برخوردند، برای آن پژوهش کرده  و راهکار علمی ارائه کرده‌اند.»

علی محبی گفت: «در حوزه پژوهش دانش آموزی، دانش آموزان ابتدا به صورت مدرسه به مدرسه سپس استان و پس از آن به صورت کشوری  با یک دیگر رقابت کردند. در این رقابت‌ها  ۱۲۵ نفر برگزیده نهایی شدند و در زمینه معلمان ۶۰ درصد و دانش آموزان در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۵ نفر ملی و امسال ۵۰۰ نفر شرکت کردند که ۲۰۰ نفر آن ها به بخش ملی راه پیدا کردند.» 

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش گفت: «هفته پژوهش آموزش و پرورش با شعار پژوهش و فناوری پیشران نظام تعلیم و تربیت آغاز می‌شود.» 

علی محبی اظهار کرد: «در این هفته قرار است دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت و در نهایت تجلیل از برترین‌های استان‌ها، ۳ نفر از پژوهشسرا، ۶ نفر دانشجو معلم، ۶ استان و پایان نامه‌ها هر کدام یک نفر مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.»

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش تصریح کرد:« پژوهشکده به سمت تبدیل شدن به یک پژوهشگاه مسئله‌محور و تخصصی حرکت می‌کند. سامانه BSC یا کارت امتیازی متوازن، عملکرد ما را به طور دقیق ارزیابی می‌کند و به ما کمک می‌کند تا پژوهش‌ها را بر اساس نیازهای جامعه هدف طراحی کنیم.»