شناسهٔ خبر: 70179095 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زیست‌بوم نوآوری طلاب در «طراحی برای آینده» محقق می‌شود+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا(ع) از برگزاری رویدادی به نام طبا مخفف کلمات «طراحی برای آینده» خبر داد که آغاز جریانی برای تحقق زیست بوم نوآوری و شکوفایی مبتنی بر دانش‌های علوم اسلامی و مهارت‌های حوزوی است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا رویداد طبا (طراحی برای آینده) به منظور حمایت از محصولات و خدمات نوآور طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور از سوی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مجتمع حوزوی امام رضا علیه السلام، مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، مرکز خدمات حوزه های علمیه و خانه اندیشه ورزان برگزار می شود که محورهای این رویداد شامل فرهنگ و معنویت، مسائل اجتماعی، اقتصاد، رسانه، فضای مجازی، رفاه، سلامت و تامین اجتماعی، مدیریت، هوش مصنوعی، فناوری و نوآوری، فناوری اطلاعات، دفاع و مقاومت و بین الملل است.

علاقه مندان از ۲۰ آذر تا پایان دی می توانند طرح های خود را در پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بارگذاری کنند و ارزیابی طرح های ارسال شده از پنجم تا دهم بهمن خواهد بود. اختتامیه و تعیین برگزیدگان این رویداد نیز به ۳۰ بهمن موکول شده است.

قرار است در این رویداد از برگزیدگان حمایت‌های مالی شود که مهمترین موارد شامل تامین مالی احداث شرکت خلاق یا دانش بنیان تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای سه شرکت برگزیده و تامین مالی برای دو شرکت برگزیده تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

حجت‌الاسلام فرهاد داودی‌پور دبیر علمی رویداد طبا به بیان جزییات برگزاری این رویداد پرداخت و به خبرنگار معارف ایرنا گفت: هدف از این رویداد آغاز جریانی برای تحقق زیست بوم نوآوری و شکوفایی مبتنی بر دانش های علوم اسلامی و مهارت های حوزوی است.

زیست‌بوم نوآوری طلاب در «طراحی برای آینده» محقق می‌شود+ فیلم حجت الاسلام فرهاد داودی‌پور؛ دبیر علمی رویداد طبا

وی با یک مقدمه به تشریح این هدف پرداخت و گفت: برای این که یک اندیشه و جریان در کشور نهادینه شود، باید امتداد خود را در بدنه جامعه تعریف کند. ار گذشته در حوزه های علمیه شاهد این سنت بودیم که حوزه نسبت خود را با بدنه مردم پررنگ تعریف می کرد؛ حتی در جانمایی ساختمان ها نیز به آن توجه می شد که باید در زیست جهان روزمره مردم حضور داشته باشد.

نویسنده کتاب مشق اجتهاد افزود: لذا در نوع شهرسازی سنتی این گونه بود که در کنار چند مغازه و بازار، یک مسجد و یک حوزه هم ساخته می شد؛ درحالی که طبیعی است مراکز علمی در باغ ها و بوستان ها ساخته شود که در دنیا نیز اینگونه است. مثلا دانشگاه تهران در زمانی که خارج از شهر بود، ساخته شد. چون نسبت تولید جریان علم با بدنه مردم الزاما در فضای زیست بوم ساختمانی نمی گنجد ولی حوزه توجه داشته که ساختمانش را در شلوغترین مکان های عبور و مرور مثل بازار ایجاد کند.

داودی پور ادامه داد: امروز باید این مساله را بومی سازی کنیم و امتداد جریان های دانش حوزوی در روزمره مردم اینگونه است که هر دانشی تبدیل به ثروت شود و در زیست بوم جغرافیای مردمی نهادینه شود وگرنه این امتداد در جریان اجتماعی پیش نخواهد رفت. لذا باید زیست بوم تولید ثروت بر اساس دانش های اسلامی و معارف حوزوی را ایجاد و کاری کنیم که بخشی از خروجی دانش آموختگان حوزوی به تولید ثروت مبتنی بر مهارت هایی که به دست آورده اند، تبدیل شود.

نویسنده کتاب روش درست اندیشیدن، هدف از برگزاری این رویداد را حمایت از ایده های ثروت آفرینی بر پایه فرصت ها و دانش ها و مهارت های علوم انسانی اسلامی و مهارت های حوزوی دانست و گفت: البته این مساله به معنای آن نیست که در این رویداد به دنبال حمایت از ایده های تولید دانش باشیم بلکه ثروت ناشی از این دانش اهمیت دارد.