به گزارش ایرنا، از آن روزها که مدارس مملو از دانش آموز بود و هر کلاس حداقل ۴۵ گاه تا ۶۰ دانش آموز داشت تا امروز که کلاس ها با نصف این جمعیت و حتی کمتر برگزار می شود، این زنگ برای دانش آموزان جذابیت دارد زمانی حتی امکاناتی برای ورزش در این ساعت در مدارس نبود اما چون بچهها در میان انبوه تکالیف و امتحان و غیره، ساعتی را آزادانه به جست و خیز و تحرک و بازی می پرداختند برایشان لذت بخش بود.
هنوز هم خاطرات زنگ ورزش، بازیها و شیطنتهای آن زمان به یاد بسیاری از دانش آموزان قدیم است بویژه آنان که در دهه ۶۰ در بحبوحه جنگ تحصیل میکردند و برنامههای فوق برنامه را هم در زنگ ورزش بسیار تجربه کردهاند و چه بسیار کارگروهی را آنجا آموختند و شیرینترین خاطراتشان در زنگ ورزش رقم خورده است هر چند امکاناتی نداشتند.
وقت ورزش بهترین زنگ مدرسه بود وقتی پا به توپ پلاستیکی می شدند و وسط حیاط مدرسه فوتبال گل کوچک راه می انداختند و ادامه آن را بعد از مدرسه در کوچه ها و محله ها ادامه می دادند. البته دختران به گونه ای دیگر بود و عموما والیبال یا بسکتبال را در مدرسه بازی میکردند و هنوز هم همینگونه است و تنوع چندانی ایجاد نشده است.
ضمن آنکه بازی کبدی امروزی نیز با شکل و شمایل و نام دیگری یعنی «زو» اغلب در مدارس پسرانه نیز انجام میشد.
امکانات آن زمان بسیار کم و حداقلی و در واقع هیچ بود به دلیل شرایط نیز خیلی هم این زنگ جدی گرفته نمی شد البته در مدارس پسرانه اندکی متفاوت و بیشتر زنگ ورزش و زمان تحرک و پویایی بود چنانکه دانش آموزان پسر با تشکیل تیمهای فوتبال گل کوچک عموما این رشته ورزشی را در زنگ ورزش انتخاب میکردند اما عدهای کمی از دانش آموزانی که علاقهای به ورزش نداشتند از فرصت زنگ ورزش گاه برای مرور درسها استفاده میکردند.
در مدارس دخترانه نیز زنگ ورزش برقرار بود اما رونق آن بسیار کم بود و عموما به کارهای فوق برنامه چون بافتنی و خیاطی و مرور درسهای ساعت بعد و مانند آن میگذشت آن بخشی هم که ورزش می کردند بیشتر به بازی وسطی، هفت سنگ به ندرت بسکتبال و سایر بازیهای دخترانه میپرداختند که البته هنوز بازی وسطی در بین دانش آموزان دختر به خصوص در دوره های ابتدایی و متوسطه اول همچنان محبوب و از جایگاه ویژهای برخوردار است.
اینک در نتیجه تبدیل خانه های ویلایی به آپارتمان های کوچک و قلکی و عدم تحرک کودکان و نوجوان نیاز به این زنگ، افزایش زمان آن و پرداختن جدی بدان با توجه به تاثیری که در سلامت جسم و روان دانش آموزان دارد به شدت احساس می شود ولی هنوز زنگ ورزش در میان دروس و زنگ های مختلف در مدرسه در اولویت آخر است البته در برخی مدارس همپای سایر دروس جایگاه دارد که تعدادشان خیلی نیست.
بازگشت وزنهبرداری به مسابقات آموزشگاهی موجب کشف استعدادها میشود
۳۷۷ هزار دانشآموز گیلان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند
در برهه کنونی که دیگر خانهها آپارتمانی شده و بازیهای رایانهای جایگزین فوتبال گل کوچک، هفت سنگ و سایر بازی های محلی در محلات شده، اهمیت این زنگ در مدارس بیشتر و مهمتر است. اینک باید دید آیا این زنگ کارآیی خود را در پویایی و واداشتن دانش آموزان به تحرک و ورزش دارد یا نه، آیا دانش آموزان و مربیان ورزش از این زنگ و شرایط و امکانات رضایت دارند؟
از اینرو پای صحبت تعدادی از دانش آموزان و مربیان ورزشی مینشینیم تا نظر آنان را در خصوص زنگ ورزش در مدارس استان و اینکه چه برنامهها و ورزشهایی در این وقت انجام می شود، جویا شویم.
وسطی محبوبترین بازی برای دختران در زنگ ورزش
یکی از دانشآموزان دختر در خصوص زنگ ورزش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ورزش یکی از زنگهای جذاب و مفید برای من و همکلاسی هایم محسوب می شود زیرا اکثر ما به ورزش کردن و یا حداقل تماشای ورزش علاقمندیم.
سیده یگانه مجرد افزود: دختران با توجه به اینکه نسبت به پسران فضای ورزش و تحرک کمتری دارند، باید زنگ ورزش را جدیتر بگیرند و حداقل از این فرصت استفاده کرده و به فعالیت بدنی بپردازند تا هم از لحاظ جسمی آمادهتر و قویتر شوند و هم تناسب اندام یابند.
وی که دانش آموز سال دوم متوسطه اول است، به زنگ ورزش در آموزشگاه خود اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه از مدرسه ما قرار است تیم هایی در مسابقات وسطی آموزشگاهها شرکت کند، اغلب ما ترجیح می دهیم که در زنگ ورزش وسطی بازی کنیم.
این دانش آموز اهل شهرستان رشت بیان کرد: البته در زنگ ورزش همه دانش آموزان نمی توانند ورزشهای موردعلاقه خود را انجام دهند زیرا هم فضای ورزشی زیادی در مدارس به خصوص آموزشگاههای دخترانه وجود ندارد و هم وسایل ورزشی موجود در مدارس اندک و فقط به چند رشته ورزشی مثل والیبال و بسکتبال خلاصه می شود.
این دانش آموز خاطرنشان کرد: چنانکه خیلی از همکلاسی هایم در خارج از مدرسه به صورت تخصصی در رشته های رزمی فعالیت میکنند و من نیز به وزنه برداری می پردازم اما در زنگ ورزش نمی توانیم رشته های ورزشی خود را کار کنیم و فقط معلم ورزش ما تمرینات همگانی برای دانش آموزان درنظر میگیرد که انجام میدهیم.
وی خاطرنشان کرد: به جز این تمرینات، رشته هایی همانند بسکتبال و والیبال چون همه مدارس دخترانه از برنامه های زنگ ورزش در آموزشگاه ماست اما گاه من به همراه برخی از همکلاسی هایم که به فوتبال علاقمندیم درختهای موجود در مدرسه را به عنوان دروازه درنظر گرفته و فوتبال بازی میکنیم.
وی اظهار کرد: در کل زنگ ورزش برای ما جذاب است و ساعتی از درس و کار ذهنی فراغت می یابیم اما چون امکانات و فضا، مناسب نیست عموما وسطی بازی میکنیم.
یکی دیگر از دانش آموزان دختر که در مقطع ابتدایی تحصیل می کند، هم گفت: با توجه به اینکه من در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل میکنم، فضای ورزشی زیادی نداریم.
غزل مرادکار افزود: در زنگ ورزش ما بیشتر وسطی بازی میکنیم و زمانی که باران می بارد در کلاس بازیهایی که خیلی نیاز به فضا ندارد مثل «صندلی بازی» انجام می دهیم.
مهدیه جهانی هم که متوسطه دوم است، در این رابطه گفت: زنگ ورزش برای ما به مفهوم بیکاری است چون مدرسه فضای مناسبی برای ورزش ندارد و عموما به کارهای دیگر و فوق العاده می پردازیم.
او می گوید: تعدادی که عضو تیم والیبال هستند می توانند وسط همان محوطه کوچک حیاط مدرسه بازی کنند و بقیه هم به گپ و گفت و یا تماشای آنها و مانند آن می گذرانند در حالی که من هم دوست دارم ورزش کنم و نمی خواهم وقتم به بطالت بگذرد، چون دو ومیدانی کار می کنم، دوست دارم در زنگ ورزش هم به این رشته بپردازم اما مدرسه می گوید امکان اجاره فضا را ندارد بنابراین زنگ ورزش ما زمانی است که هدر می رود.
فوتبال محبوبترین ورزش پسران در زنگ ورزش
اما زنگ ورزش در آموزشگاههای پسرانه متفاوت و پویاتر است و اغلب آنها به ورزشهایی همچون فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون گاه فوتبال دستی و ... می پردازند که بی شک تعداد دانش آموزانی که دوست دارند در زنگ ورزش فوتبال بازی کنند، بسیار بیشتر است.
یکی از دانش آموزان پسر که سال آخر تحصیل خود را می گذراند در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به فراگیری و جذابیت فوتبال و با وجود اینکه اغلب دانش آموزان استقلالی یا پرسپولیسی هستند، فوتبال بیشترین طرفدار را بهنگام زنگ ورزش دارد.
یکی از دانش آموزان پسر که سال آخر تحصیلی خود را سپری می کند در خصوص زنگ ورزش در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به فراگیری و جذابیت رشته ورزشی فوتبال و با وجود اینکه اغلب دانش آموزان استقلالی یا پرسپولیسی هستند، فوتبال بیشترین طرفدار را هنگام زنگهای ورزش دارد
سعید یونسی افزود: در زنگ ورزش ما با تشکیل تیم، عموما فوتبال بازی می کنیم. در مدرسه قبلیام این فضا نبود اما حیاط این مدرسه بزرگ است؛ برخی نیز والیبال و تعداد اندکی هم بسکتبال که به طور کل این سه رشته بیشترین طرفدار را در زنگ ورزش دارد.
وی ادامه داد: البته در آموزشگاه ما یک میز تنیس روی میز هم وجود دارد که متاسفانه تور ندارد و یکی از راکت ها هم شکسته است و نمیتوان از آن استفاده کرد در صورتی که اگر این میز و وسایل و تجهیزات بازیهایی نظیر دارت و بدمینتون هم در مدارس وجود داشته باشد، بی شک تعدادی از دانش آموزان به این ورزشها می پردازند.
وی بیان کرد: به هر حال ما در زنگ ورزش جنب و جوش خوبی داریم و تلاش میکنیم که از این زنگ به نحو شایسته بهره ببریم اما ای کاش مدت زنگ ورزش در مدارس بیشتر شود تا دانش آموزان بهتر و بیشتر بتوانند به ورزش عمومی و یا رشته تخصصی خود بپردازند.
کیفیت مناسب زنگ ورزش در گرو تعامل مدیران و معلمان ورزش
اما یکی از کارشناسان ورزش که در گذشته معلم ورزش هم بوده است در خصوص زنگ ورزش به ایرنا می گوید: زنگ ورزش در گیلان جایگاه مناسبی دارد.
سیدامیر فرحسینی افزود: اکثر دانش آموزان در گیلان علاقمند به ورزش هستند و در این زمینه پتانسیل دانش آموزان گیلانی در مقایسه با اکثر استانها بیشتر و جزو استانهای برتر به شمار می رویم.
معاون اسبق تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش گیلان افزود: خیلی از استانها تلاش می کنند که ورزش را در متن مدارس قرار دهند اما در گیلان ورزش جایگاه خوبی در بین دانش آموزان دارد.
وی ادامه داد: در این میان مشکل اصلی ما نداشتن فضاهای ورزشی مناسب پاسخگوی نیاز دانش آموزان است.
وی عنوان کرد: گرچه پس از ایجاد معاونت تربیت بدنی و سلامت تا حدی فضاهای ورزشی بیشتر شده اما این هم جوابگوی نیاز دانش آموزان استان نیست. امروز هنوز سالن ورزشی شهید انصاری برای مسابقات ورزشی دانش آموزان در مرکز گیلان استفاده میشود که متعلق به ۵۰ سال قبل و بسیار قدیمی و فرسوده است.
وی که به مدت ۱۹ سال به عنوان مربی و مدیر تیمهای پایه فوتبال سپیدرود فعالیت داشت، خاطرنشان کرد: ما هنوز در گیلان استخر نداریم تا دانش آموزان از آن استفاده کنند در حالی که شنا می تواند مدال آوری زیادی داشته باشد و به طورحتم خیلی از دانش آموزان نیز علاقمند به این رشته ورزشی مفرح هستند.
این کارشناس ورزش گیلان در ادامه گفت: برای آنکه زنگهای ورزش ما پربار شود باید مدیران مدارس با معلمان ورزش هماهنگی و تعامل بیشتری داشته باشند و ظرفیت های آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها برای ساعاتی به ورزش دانش آموزان اختصاص یابد و در کنار آن باید انگیزه دانش آموزان برای ورزش کردن را ارتقاء دهیم.
وی اضافه کرد: البته در زنگ ورزش مدارس بیشتر ورزشهایی چون فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز و شطرنج انجام میشود و هدف زنگ ورزش در مدارس آن است که معلمان ورزش در بخش ورزش همگانی بیشتر کار کنند اما باید کانونهای ورزشی نیز فعال شوند تا دانشآموزان بتوانند در اوقات فراغت ورزشهای تخصصی خود را انجام دهند.
فرحسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش گیلان سالنهای تمرینی مناسبی دارد، این سالنها باید در قالب کانونهای ورزشی فعالیت داشته باشند یعنی دانش آموزان پس از تعطیلی مدارس و در اوقات فراغت و با حضور مربیان مجرب، از این فضاهای ورزشی برای پرداختن به ورزش موردنظر و اختصاصی خود استفاده کنند
فرحسینی با بیان اینکه ساعات ورزش مدارس به تنهایی برای پرورش ذهنی و جسمی دانش آموزان و نیز استعدادهای ورزشی کافی نیست، عنوان کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش گیلان سالنهای تمرینی مناسبی دارد، این سالنها باید در قالب کانونهای ورزشی فعالیت داشته باشند یعنی دانش آموزان پس از تعطیلی مدارس در اوقات فراغت و با حضور مربیان مجرب از این فضاهای ورزشی برای پرداختن به ورزش موردنظر و اختصاصی خود استفاده کنند.
رئیس مدارس هیات فوتبال گیلان اظهار کرد: به هر حال در گیلان حدود هزار معلم ورزش فعالیت دارند اما مدیران باید به سراغ معلمان ورزشی بروند که حداقل در یک رشته ورزشی تخصصی تبحر داشته و مربی باشند زیرا مربیان در زنگهای ورزش می توانند تاثیر بیشتری داشته باشند و در نهایت این زمانها پربارتر خواهد شد.
وی بیان کرد: به هرحال با توجه به امکانات بسیار معدود، دانش آموزان گیلانی توجه ویژهای به زنگ ورزش و پرداختن به امر ورزش دارند اما برای پربارتر شدن زنگهای ورزش در مدارس گیلان باید مدیران با معلمان ورزش تعامل مناسبی داشته و از سوی دیگر کانونهای ورزشی رونق بیشتری یابد و مسابقات ورزشی آموزشگاهی نیز با جدیت دنبال شود.
افزایش مناسب هنرستانهای تربیت بدنی و ورزش در گیلان
با توجه به علاقمندی نوجوانان و جوانان به امر ورزش، هم اینک شاهد گسترش هنرستانهای تربیت بدنی و ورزش در گیلان هستیم و علاوه بر آموزشگاههای دولتی، چند هنرستان غیرانتفاعی نیز در این بخش فعالیت دارند.
مدیر هنرستان تربیت بدنی و ورزش بندرانزلی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار کرد: با توجه به علاقمندی دانش آموزان و با شناختی که به ورزش پیدا میکنند، برخی از آنان رشته تربیت بدنی را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند و به سمت هنرستانهای تربیت بدنی و ورزش میروند.
مهدی ستوده افزود: پیش از این فقط یک هنرستان به عنوان تنها آموزشگاه تربیت بدنی و ورزش در گیلان فعالیت داشت اما اکنون با توجه به راهاندازی هنرستانهای غیرانتفاعی تعداد آنان به حدود ۱۸ هنرستان در استان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این نشان میدهد که دانش آموزان ما به ورزش علاقه زیادی دارند و هماینک با توجه به تعداد زیاد علاقمندان برای حضور در هنرستان تربیت بدنی و ورزش، آزمون ورودی گرفته شود که این امر نشان از استقبال بسیار خوب دانش آموزان گیلانی از ورزش است.
وی بیان کرد: هر ساله این علاقمندی رو به افزایش است که نکته ای مثبت است زیرا دانش آموزان با حضور در هنرستان به طور علمی و تخصصی با مباحث ورزشی نیز آشنا می شوند.
زنگ ورزش در مدارس افزایش یابد
اما مژده صفابخش یکی از داوران ملی فوتبال و از دبیران ورزش استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استقبال دانشآموزان دختر از زنگ ورزش مناسب است اما زمان آن اندک است که امیدواریم افزایش یابد.
این کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: با وجود اینکه دختران تحرک کمتری نسبت به پسران دارند، باید زنگ ورزش حداقل برای دختران افزایش یابد تا با پرداختن به ورزش از لحاظ جسمانی شرایط مناسبتری یابند که به طور حتم این امر در روحیه آنان و حتی پیشرفت درسی نیز تاثیر مناسبی خواهد داشت.
وی بیان کرد: من تلاش می کنم در زنگ ورزش، فضای متفاوت و متنوعی برای ورزش دانش آموزان فراهم کنم که در این راستا با همکاری آموزشگاه مربوطه این زنگ برای دانش آموزان دختر بسیار مفرح است.
این کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: با وجود اینکه دختران تحرک کمتری نسبت به پسران دارند، باید زنگ ورزش حداقل برای دختران افزایش یابد تا با پرداختن به ورزش، از لحاظ جسمانی شرایط مناسب تری را پیدا کنند که به طور حتم این امر در روحیه آنان و حتی پیشرفت درسی نیز تاثیر مناسبی خواهد گذاشت
وی که اکنون به عنوان ناظر فدراسیون در رقابتهای فوتبال بانوان حضور مییابد، ادامه داد: با همکاری آموزشگاه سالنی را اجاره کردیم تا در زنگ ورزش دختران در این سالن ورزش کنند و با توجه به اینکه فضای اختصاصی و مسقف است دختران می توانند با پوشش اختیاری راحت تر به امر ورزش بپردازند.
این دبیر ورزش اضافه کرد: در این سالن شرایط برای پرداختن به ورزش در رشتههایی همچون فوتسال، فوتبال داخل سالن، بدمینتون، هندبال، والیبال، تنیس روی میز و بسکتبال برای دانشآموزان مهیاست و جنب و جوش و تحرک دانشآموزان در زنگ ورزش به این شیوه بسیار مناسب است.
صفابخش خاطرنشان کرد: از سوی دیگر امکانات مناسب ورزشی در این سالن وجود دارد و تمام تلاش خود را انجام میدهیم که شرایط ویژه و متنوعی برای دانشآموزان در زنگ ورزش فراهم کنیم اما همانطور که اشاره کردم، زمان زنگ ورزش در طول هفته بسیار کم است.
وی با اشاره به علاقمندی دختران دانشآموز به رشته فوتبال اظهار کرد: دختران به فوتبال علاقه زیادی دارند و امید است شرایطی فراهم شود تا آنها نیز در زنگ ورزش بتوانند به این رشته بپردازند.
زنگ ورزش برنامه تکلیفی مدارس است
اما معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش گیلان به عنوان متولی اصلی این حوزه در خصوص زنگ ورزش در مدارس استان اظهار کرد: زنگ ورزش برنامه تکلیفی مدارس است و باید از این زمان برای ورزش و تحرک دانش آموزان استفاده شود.
امیر سراجی افزود: مدیران آموزشگاهها به هیچ عنوان حق ندارند که از این زنگ برای دروس دیگر استفاده کنند و یا دانش آموزان را در کلاس به برنامه های فوق العاده بگذرانند و این اقدام یک تخلف محسوب می شود.
وی در زمینه مدارس غیردولتی نیز که عموما فضاهای اندکی داشته و یا فاقد فضای مناسب ورزش هستند، هم گفت: به طور قطع باید فضای ورزشی مورد نیاز دانش آموزان این مدارس تامین شود و معلم ورزشی تخصصی داشته باشند.
وی تصریح کرد : اگر فضای ورزشی کافی در این مدارس موجود نباشد، مدیران مدرسه موظفند سالنی را اجاره کرده تا دانش آموزان هنگام زنگ روزش از این فضا بهره ببرند.
وی ادامه داد: طی دهه های گذشته به دلیل نبودن معلم ورزش، این زنگ جدی گرفته نمی شد و یا این زمان را برای دروس دیگر اختصاص می دادند اما امروز حدود هزار معلم ورزش در گیلان فعالیت دارند که از آنان آزمون گرفته می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش گیلان به فعالیتهای مناسب کانونهای ورزشی این اداره نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه کانونهای ورزشی مکمل زنگ ورزش هستند، فقط طی امسال حدود ۱۰ هزار دانش آموز از این کانونها استفاده کردند زیرا این مجموعه ها با نرخ بسیار پایینی به دانش آموزان خدمات ورزشی ارائه می دهند که در این راستا به خصوص دانش آموزان کم بضاعت می توانند از این امکان و فضاها بهره ببرند.
سراجی در ادامه با اشاره به افزایش سرانه فضای ورزشی آموزشگاههای گیلان بیان کرد: طی سه سال اخیر رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم چنانکه سرانه فضای ورزشی آموزشگاهها که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ صدم مترمربع بود، هم اینک به ۵۰ صدم مترمربع افزایش یافته و به میانگین کشوری یعنی ۵۲ صدم متربع نزدیک شده است.
وی اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ فقط ۶ زمین چمن مصنوعی در آموزشگاههای گیلان وجود داشت که این تعداد هم اکنون به ۵۱ زمین مورد افزایش یافته و قرار است که ۲۰ زمین چمن مصنوعی دیگر نیز به فضای ورزشی آموزشگاههای استان افزوده شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش گیلان اظهار کرد: در این میان ۲۶۰ میلیارد ریال بودجه از وزارتخانه برای افزایش سرانه ورزشی و تجهیز امکانات ورزشی مدارس استان اختصاص یافته که تا کنون یک مرحله از این منابع اختصاص و هزینه شد و مرحله دوم و پایانی این بودجه نیز در حال تخصیص است.
وی افزود: از این بودجه ۲۶۰ میلیارد ریالی حدود ۸۰ میلیارد ریال برای تامین تجهیزات ورزشی در اختیار آموزشگاههای گیلان قرار گرفته تا دانش آموزان بتوانند از امکانات بهتر در زنگ ورزش بهره ببرند.
سراجی بیان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در توسعه فضاهای ورزشی و افزایش سرانه و نیز تامین تجهیزات ورزشی، شاهد اقبال دانش آموزان گیلانی به زنگ ورزش در مدارس هستیم و امید است که با توسعه بیشتر فضاها و امکانات ورزشی شاهد اثر مطلوب زنگ ورزش در پویایی ذهنی و جسمی دانش آموزان باشیم.
در مجموع آنچه مشهود است آنکه زنگ ورزش برای دانش آموزان جذاب است اما آنطور که باید کارآیی لازم را ندارد زیرا امکانات و فضاهای ورزشی موجود در آموزشگاههای بویژه برای دختران مناسب و جوابگوی نیازها نیست و از سوی دیگر دست اندرکاران معتقدند زنگ ورزش در مدارس افزایش یابد و این زمان به طور کامل مختص به ورزش و پویایی جسمی و ذهنی آنان باشد نه آنکه به بطالت و امور دیگر بگذرد.
همچنین برای اینکه زنگ ورزش در مدارس پررنگتر شود، تعامل بیشتری باید بین مدیران آموزشگاهها، معلمان ورزش و نیز سایر دستگاهها ایجاد شود و ظرفیتهای دیگر موجود در استان اعم از سالن ها و فضاهای ورزشی در اختیار دستگاهها برای زمانی در اختیار مدارس قرار گیرد تا امکان ورزش و تحرک بیشتر و بهتری برای دانش آموزان فراهم شود. در حال حاضر امکانات و فضاهای مناسب برای ورزش دانش آموزان در اختیار نیست و فضاهای مدارس عموما محدود و کوچک است و گاه اصلا محوطه ای برای ورزش ندارند.
ایجاد کانونهای ورزشی و رونق دادن به آنها به عنوان زمان و فضایی مکمل زنگ ورزش مدارس استان هم ظرفیتی است که باید بدان توجه شود.