به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی شهرداری تهران، جغرافیای خاص منطقه ۶ که از میدان فلسطین و میدان انقلاب گرفته تا خیابان طالقانی و لانه جاسوسی سابق، وجود اماکن و ارگانهای دولتی و مراکز مهم علمی کشور همانند دانشگاه تهران و دانشگاه مدرس، مؤید این نکته است که منطقه ۶ را باید نقطه ثقل سیاسی و علمی کشور بدانیم. از همین منظر فعالیت سامانه ۱۳۷پلاس در این منطقه و پاسخگویی به مطالبات شهروندان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.مرتضی جعفری مسئول سامانه ۱۳۷پلاس منطقه ۶ معتقد است که ۳۰ درصد ارگانهای دولتی و حکومتی و دانشگاهی کشور در منطقه ۶ قرار دارد و البته که آگاهی نسبی شهروندان منطقه به قوانین شهری و مطالبهگری آنان وظیفه پرسنل سامانه ۱۳۷پلاس در انجام دقیق وظایف و امور محوله را دوچندان میکند.
منطقهای ۳ درصدی با جغرافیایی خاص
مسئول سامانه ۱۳۷پلاس منطقه ۶ با بیان اینکه این سامانه پل ارتباطی بین شهروندان و مدیریت شهری است و مردم میتوانند دغدغههایشان را مستقیم مطرح کرده و مطالبهگری داشته باشند، اظهار کرد: تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷پلاس از این جهت مهم است که بعضاً برخی از مشکلات و معضلات شهر توسط مدیریت شهری رصد نشده است و از سوی شهروندان اطلاعرسانی میشود که عمدتاً بیشترین موضوعات در حوزه خدمات شهری و بحثهای رفت و روب و نگهداشت شهر است.
وی در خصوص جغرافیای منطقه ۶ گفت: مساحت این منطقه حدود ۲ هزار و ۱۳۸ هکتار و وسعت منطقه ۳ درصد مساحت شهر تهران است؛ این منطقه از شمال منتهی به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه چمران، از شرق به بزرگراه مدرس و از جنوب به خیابان آزادی و انقلاب متصل است؛ همچنین دانشگاه مهم تهران و دانشگاه تربیت مدرس به عنوان قطبهای علمی و دانشگاهی کشور در این منطقه قرار دارند.
جعفری با اشاره به اینکه بوستان ساعی و بوستان لاله به عنوان بوستانهای فرامنطقهای در آغوش منطقه ۶ هستند، گفت: این منطقه را باید سیاسیترین نقطه کشور دانست زیرا هر مراسمی که در کشور و در پایتخت بخواهد برگزار شود آغاز آن از منطقه ۶ خواهد بود؛ خیابان طالقانی و لانه جاسوسی، میدان فلسطین و برگزاری مراسمهای سیاسی در آن، میدان انقلاب و میدان هفتم تیر و میدان ولیعصر و همچنین خیابان آزادی باعث شده تا قبل و بعد از برگزاری مراسمها شاهد افزایش پیامهای شهروندان باشیم و این باعث شده که حجم کار ما در بخشهای فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری افزایش پیدا کند.
۵درخواست پر پیام شهروندان منطقه ۶
جعفری با بیان اینکه ۶۸ درصد پیامهای شهروندان در موضوع خدمات شهری است، افزود: نظافت معابر کوچه، آلودگی صوتی ناشی از ساختوساز، ترکیدگی لوله آبیاری باغچه، لایروبی جوی و جمعآوری زباله و ضایعات به ترتیب بیشترین موضوعاتی است که شهروندان در ارتباط با آن در ۸ ماهه ابتدای سال جاری پیام میدهند که در سال ۱۴۰۲ هم تقریبا همینگونه بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه خدمات شهری پر پیام است ماهانه جلسات منظمی با مدیریت عالی منطقه و بازرسی منطقه برگزار شده و در آن موضوعات شهروندان بیان و ارائه میشود؛ همچنین روزانه گزارشهایی را به نواحی ارائه میدهیم و به صورت هفتگی هم آدرسهای پر پیام و درخواستهایی که پر پیام و تکراری است را به نواحی میفرستیم که برطرف شود .
مسئول سامانه ۱۳۷پلاس منطقه ۶ در خصوص آمار پیامهای شهروندان هم اظهار کرد: در ۸ ماهه ابتدای امسال کل پیامها ۳۳ هزار و ۵۰۳ پیام بود که ۱۴ درصد پیامها در حوزه عمرانی، ۱۲ درصد پیامها در حوزه شهرسازی، ۶۸ درصد پیامها با موضوع خدمات شهری و ۶ درصد پیامها هم ترافیکی بود.
دلیل بالا بودن پیامهای نظافتی منطقه چیست؟
جعفری در ارتباط با علت بالا بودن پیامهای نظافتی شهروندان منطقه اینگونه استدلال کرد: در بحث نظافت محورها و خیابانهای اصلی مشکلی نداریم و بیشترین پیامها مربوط به محورهای فرعی وکوچههای بن بست است.
وی ادامه داد: روزانه نهایتاً تا ساعت ۴ صبح همه مخازن تخلیه میشوند ولی دوباره شهروندانی که صبح به سرکار خود میروند زبالههای شب گذشته خود را در داخل مخازن میاندازند و به همین جهت ساعت ۶ و ۷ صبح مجدداً مخازن پر میشود؛ شهروندی که صبح میبیند مخزن پر است به گمان اینکه شب قبل مخزن خالی نشده است با ۱۳۷ تماس میگیرد و اعلام شکایت و نارضایتی میکند در حالی که اگر شهروندان سر ساعت مقرر زبالههای خود را در مخازن قرار دهند چالش دوبارهکاری برای جمعآوری زباله و پیامهای پرتکرار شهروندان مرتفع میشود.
جعفری به آمار بازخوردسنجی از پیام شهروندان اشاره کرد و گفت: درخصوص پیامهای خدمات شهری ۱۰۰درصد بازخوردسنجی داریم که حدود ۹۰ درصد شهروندان رضایت دارند و در حوزه عمرانی هم ۶۰ درصد بازخوردسنجی صورت میگیرد که مابقی پیامها به صورت کارشناسیشده بازخوردسنجی میشوند.
به زودی با چالش بازنشستگی و کمبود نیروهای اجرایی مواجه میشویم
مسئول سامانه ۱۳۷پلاس منطقه ۶ با بیان اینکه در این منطقه، ۶ ناحیه و در هر ناحیه ۶ نیروی اجرایی و ۵ نیروی اداری اعم از مسئول ناحیه، اپراتور و نیروی بازخوردسنجی داریم بیان کرد: خوشبختانه در منطقه ۶ با کمبود نیرو مواجه نیستیم ولی میانگین سنی نیروهای اجرایی نزدیک به ۵۰ سال است و نیروهایی هستند که زودی بازنشسته میشوند و متأسفانه هنوز نیروی جاگزینی تعریف نشده که بخواهند جذب شوند که همین امر سبب میشود در آیندهای نزدیک با چالش کمبود نیروی اجرایی مواجه شویم.
وی به استهلاک بالای خودروهای ۱۳۷پلاس هم اشاره کرد و گفت: روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ مأموریت با این خودروها انجام میشود که باعث استهلاک شدید خودروها میشود؛ در سال جاری برای ۶ خودروی نیسان ۱۳۷پلاس حدود ۵۰ میلیارد ریال هزینه کردیم در حالی که اگر تنها یک بار ناوگان خودرویی ۱۳۷پلاس در ۲۲ منطقه را ارتقا دهیم علاوه بر کاهش هزینه با افزایش کارایی خودروها روبرو خواهیم شد.
دستفروشی بزرگترین مشکل و چالش منطقه ۶
جعفری در خصوص مهمترین چالش کاری در منطقه ۶ اظهار کرد: معضل مهمی که در منطقه داریم بحث سد معبر دستفروشها است؛ در میدان انقلاب، میدان هفتم تیر و دروازه دولت دستفروشهایی که حضور دارند که باعث افزایش شکایات شهروندان شده است.
وی گفت: بارها با همکاری نیروی انتظامی اقدام به جمعآوری این دستفروشها کردیم ولی به دلیل اینکه استمرار نداشت باز هم شاهد بساطگستری آنان هستیم.
مسئول سامانه ۱۳۷پلاس منطقه ۶ در ادامه گفت: برای جمعآوری سد معبریهای منطقه با چالشهای متفاوتی روبرو میباشیم که نیازمند حمایت قضایی و حقوقی هستیم زیرا بعضاَ و در برخی مواقع برای اینکه درخواست شهروندان در خصوص سدمعبریها را اجابت کنیم منجر به اتفاقات ناخوشایندی میشود که از انجام آن پرهیز میکنیم.
افتتاح سایت ثبت پیام منطقه ۶؛ بزودی
جعفری به افتتاح سایت ثبت پیام شهروندی در این منطقه اشاره کرد و گفت: بر اساس سیاستی که ابلاغ شده است تا در مناطق مختلف شهر تهران دفاتر ثبت خبر راهاندازی شود تا اواسط ماه آینده و با حدود ۶ تا ۸ نیروی ثبت خبر سایت ثبت پیام شهروندی را در منطقه ۶ راهاندازی خواهیم کرد که کمک بزرگی به پیگیری و تسریع در انجام پیامهای شهروندان خواهد بود.
وی در خاتمه از تجهیز ۶ انبار سامانه ۱۳۷پلاس در نواحی ۶گانه منطقه با هزینه ۲۴ میلیارد ریال خبر داد.
انتهای پیام/