به گزارش همشهری آنلاین، زینب عبادی درباره علت اجرای رفیوژهای میانی در خیابانهای یکطرفه و کمعرض اظهار کرد: در خیابانهای یکطرفه بهویژه خیابانهایی که با تراکم کاربریهای تجاری مواجه هستند، یعنی هم مراجعهکننده و هم تراکم کاربریهای جاذب سفر زیاد است، تقاضا برای پارک خودرو بالاست.
وی ادامه داد: اگرچه این وضعیت بیشتر در هسته مرکزی شهری وجود دارد اما به هر ترتیب شاهد پارک خودرو در دو طرف خیابان هستیم و در برخی خیابانها مانند خیابان فلسطین، نهتنها در دو طرف خیابان بلکه به صورت دوبله نیز پارک خودرو انجام میشود که عبور و مرور را مختل میکند و باعث بینظمی میشود.
سرپرست اداره کل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک، با بیان اینکه شرایط مذکور دید عابر پیاده را هم کاهش میدهد، تصریح کرد: با ایجاد رفیوژ یا جداکننده که به صورت موردی در چند خیابان انجام شده است، عرض خیابان محدود میشود؛ با این کار، هم ایمنی عابر پیاده و هم فاصله دید مناسب برای راننده تامین میشود و پارکهای طرفین خیابان نیز حذف میشود.
وی در خصوص پارک خودروها در خیابان هایی که رفیوژ میانی دارند و ایجاد ترافیک در این خیابان ها نیز گفت: ما اعمال قانون را هم نیاز داریم؛ در این خیابانها که تابلوی توقف ممنوع داریم باید خودروهای پارک شده اعمال قانون شوند، در نقاطی که دوربینهای نظارتی وجود دارد، پلیس راهور به صورت مکانیزه باید ثبت تخلف کند.
عبادی تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد نسبت به پارک خودرو بازدارندگی ایجاد میشود، اما به هر حال، هر کاری کنید پارک خودرو انجام میشود اما رفیوژ و جداسازی باعث شود که حداقل عبور خودروها نظم بگیرد و از پارکهای دوبله و سوبله جلوگیری شود.
سرپرست اداره کل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک گفت: نمی توان گفت اجرای این طرح اصلا جواب نداده و بیفایده بوده است زیرا در برخی معابر مانند خیابان باقرخان با بررسیهای انجام شده متوجه شدیم ایجاد رفیوژ باعث ایجاد نظم و افزایش ایمنی شده است با این حال ممکن است در همه معابر نتیجه یکسان نباشد.
عبادی افزود: در برخی معابر مشکل بینظمی پارک خودروها نیست، در برخی موارد معبر یکطرفهای داریم مانند خیابان مطهری که وقتی از جداسازی استفاده میشود صرفا برای عابران پیاده است زیرا عرض خیابان آنقدر زیاد است که عابر نمیتواند در یک مرحله عرض خیابان را طی کند بنابراین از جداکننده یا رفیوژ به عنوان جانپناه استفاده میشود.
وی در خصوص احتمال جمع آوری برخی رفیوژهای میانی خیابان ها گفت:: تمام این جداکنندهها ابتدا خشکه چینی بوده و بعد تثبیت شده است بنابراین بازخورد لازم در زمان خشکه چینی انجام شده است مانند خیابان باقرخان یا موارد مشابه بازخورد گرفتهایم و بعد از مثبت بودن طرح آن را تثبیت کردهایم.
سرپرست اداره کل مهندسی ایمنی و ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک ادامه داد: اما اگر یک درصد در طرحی که خشکه چینی اجرا میکنیم به این نتیجه برسیم که تبعات دارد، حتما آن طرح به تصویب نمیرسد اما خیابان فلسطین تثبیت و جدولگذاری شده است. برخی تقاطعها مانند خیابان فلسطین، چراغ راهنمایی و رانندگی دارند؛ پایین این خیابان بینظمی بود و بار ترافیک آن پس میزد و عبور و مرور تقاطع را خراب میکرد اما در حال حاضر باعث شده که کاهش زمان تأخیر و افزایش ایمنی را داشته باشیم.
به گفته وی، اگر طرحی جواب ندهد حتما بعد از خشکه چینی اجرا نمیشود بنابراین وقتی جدولگذاری انجام میشود معنای آن این است که بازخوردگیری مثبت بوده است.