حمیدرضا صالحی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی موضوع اصلاح قیمت بنزین اظهار داشت: ما در انتهای دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ روندی را در رابطه با بنزین شروع کردیم که بدرستی هم در حال پیشرفت بود اما در جایی متوقف شد و فاصله زیادی رخ داد و اکنون هزینه این عدم تصمیمگیری در حال افزایش است.
وی افزود: واقعیت اینکه مصرف بنزین بشدت در حال افزایش است و دولت هم ناگزیر است مصرف را کاهش دهد از طرفی هم این منابعی که صرف تولید بنزین بیشتر میشود درواقع از جیب مردم پرداخت میشود.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت و سهمیه بنزین به شرط همراه کردن مردم گفت: افزایش قیمت بنزین باید با همراهی مردم باشد همانگونه که در اواسط ۷۰ و اوایل ۸۰ این اتفاق افتاد و مردم همراهی کردند، آن زمان رشد و رونق اقتصادی را داشتیم و هم اینکه اشتغال ایجاد میشد، تورم و ارز تکنرخی بود و رشد اقتصادی هم حدود ۷ درصد بود، شرایط حاکم بر جامعه به گونهای بود که با یک شیبی دستمزدها هم رشد پیدا میکرد بنابراین مردم همراهی کردند، اکنون زیرساخت اقتصاد کلان به شدت دچار آسیب شده و اقتصاد بسیار بیمار و ناکارامدی داریم که متغیرها بهم ریخته است، ارز چند نرخی داریم، صادرات افت پیدا کرده، تورم بالا و اشتغال پایین است و رابط بینالمللی هم مناسب نیست همه اینها باعث میشود شرایط را برای تغییر در نرخ و سهمیه بنزین سخت کند.
وی بیان داشت: مردم باید بدانند سوبسید و یارانه متعلق به همه است و اگر قیمت بالا میرود بگونهای خواهد بود که منابع آن به جیب همه برگردد، اگر با مردم صادق باشیم و این هنر را داشته باشیم که افزایش قیمت را به جیب مردم برگردانیم شاید بتواند موضوع را جلو ببریم اما یک طرح جامع و کامل در همه بخشهای اقتصادی باید اجرا شود، نیاز به برنامه ۵ ساله داریم که این پروژه اجرایی شده و به مردم فشار وارد نشود، مردم باید این اطمینان را داشته باشند که اصلاح قیمت منجر به رونق اقتصادی، کاهش تورم و قاچاق و افزایش میشود، در هر حال برای اصلاحات نیازمند اعتماد سرمایه اجتماعی هستیم.
صالحی گفت: کسی که خودور ندارد باید از این یارانه سوخت بهرهمند شود افزایش قیمت باید با در نظر گرفتن درآمد و قدرت خرید مردم اعمال شود و کاری کنیم که قدرت خرید مردم بالا برود و بخشی از درآمد نیز وارد سبد درآمدی مردم شود بعبارت دیگر بصورت یارانه مستقیم و یا غیرمستقیم پرداخت شود اگر هم قرار است صادرات بنزین داشته باشیم درآمد آن وارد جیب مردم شود.
وی با اشاره به تاثیر اصلاح قیمت روی کاهش قاچاق سوخت خاطرنشان کرد: ما ارزانترین نرخ سوخت را در منطقه داریم و دلیل کمبود سوخت مایع نیروگاهی نیز این است که حجم عمدهای از گازوئیل به کشورهای شرقی و غربی قاچاق میشود، اگر قیمت واقعی باشد کسانی که در این حوزه تبدیل به مافیا شدهاند امکان فعالیت نداشته باشند، این افراد بدنبال این هستند که این فضا ادامه داشته باشد تا درآمد خود را حفظ کنند و ما نباید این اجازه را به آنها بدهیم.
∎