شناسهٔ خبر: 70130903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با هدایت الله خادمی

هر سناریویی برای افزایش قیمت بنزین عامل تورم و گرفتاری است

تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی گفت: در یک سیکل معیوب قرار گرفتیم و همین مسئله آرامش را از مردم سلب کرده که خروج از آن نیازمند برداشتن گام های جدی همچون لغو تحریم است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - شاید نرمترین و کم فشارترین سناریو برای اصلاح قیمت بنزین آن است که سهمیه‌ با نرخ فعلی باقی خواهد ماند؛ به طوری که ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۳۰۰۰ تومانی برای مردم در ابتدای هر ماه در کارت‌های سوخت شخصی شارژ می شود، اما مازاد مصرف بر ۱۶۰ لیتر و سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران با نرخ سوم که نرخی آزاد (شاید نزدیک به فوب خلیج فارس) خواهد بود، صورت می‌گیرد.

در صورت اجرای این سناریو، روی ۲۰ درصد از میزان مصرف (با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد مصرف مردم در ماه زیر ۱۶۰ لیتر است) و همچنین روی قاچاق روزانه‌ای که به‌میزان ۱۰ میلیون لیتر برآورد می‌شود، تأثیر خواهد داشت؛ از این‌رو می‌توان تا حد زیادی ناترازی را کاهش داد و واردات هم که در حال حاضر حدود ۲۰ درصد کل مصرف را شامل می شود، تقریباً به صفر خواهد رسید اما همین سناریو نیز منتقدانی دارد؛ اشکال اساسی منتقدان به اصلاح قیمت بنزین آن است که گرچه صرفه جویی اتفاق می افتد اما حکم مُسکن خواهد داشت و اثرش تحت تأثیر تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی خیلی زود از بین می رود.

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره عزم دولت برای اصلاح قیمت بنزین گفت: اجرای این تصمیم با پیچیدگی های زیادی همراه خواهد بود. نمونه اش تخصیص سهمیه به هر کارت ملی است. مدافعان این سناریو معتقدند افراد با خودروهای متعدد نباید چند کارت سوخت داشته باشند چون عملا سهمیه بنزین افراد فاقد خودرو را نیز آنها استفاده می کنند که این به هیچ عنوان عادلانه نیست اما این دیدگاه فقط روی کاغذ قشنگ است، وقتی در عمل اجرا شود شاهد خواهیم بود اقشار فاقد خودرو بیچار خواهند شد. سناریوهایی از این دست مشکل کشور را حل نخواهند کرد.

وی افزود: هر سناریویی برای اصلاح قیمت بنزین طراحی شود فقط 6 ماه اثربخش خواهد بود اما بعد خودش عامل تورم و گرفتاری های بیشتر اقتصادی می شود. پیش از اصلاح قیمت بنزین، باید برای رفع تحریم، تک رقمی کردن تورم و رونق تولید اقدام شود، با این وجود اگر دولت همچنان به اصلاح قیمت بنزین اصرار داشت، به شرطی اقدامش توجیه پذیر است که صرفه جویی انجام شده در محل احداث پالایشگاه و نیروگاه هزینه شود، نه آنکه دولت این پول را صرف رفع ناترازی حقوق و دستمزد کارکنانش کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت های حفاری و خدمات فنی ایران اظهار کرد: زندگی مردم از زمان 8 سال جنگ تحمیلی بدتر است. دهه شصت نعمت آنقدر فراوان بود که اداره های بازرگانی همه نوع کالا به مردم می دادند و کسی احساس در مضیقه بودن نداشت اما امروز کشور به لحاظ اقتصادی در وضعیت سخت و پرفشاری به سر می برد و از همه نظر در تحریم قرار دارد.

وی ادامه داد: در این اوضاع برخی کارشناسان معتقدند دولت مثل ترکیه مبنای حداقل حقوق را معادل 600 دلار قرار دهد، بعد کل یارانه های پنهان و آشکار را حذف کند و قیمت گذاری ها براساس عرضه و تقاضا انجام شود اما این نسخه نیز در ایران کارآیی ندارد چون ما به دلیل تحریم ها درآمد ارزی بالایی نداریم.

نماینده ادوار مجلس درباره نحوه صحیح قیمت‌گذاری بنزین گفت: هر قیمتی امروز برای بنزین درنظر بگیریم بر اثر کاهش ارزش پول ملی و تورم بالای 30 درصد به 6 ماه نرسیده، دوباره بنزین مفت می شود و نیازمند اصلاح مجدد بنزین هستیم که امکان آن وجود ندارد چون در یک سیکل معیوب قرار گرفتیم و همین مسئله آرامش را از مردم سلب کرده است که خروج از آن نیازمند برداشتن گام های جدی همچون لغو تحریم است.