به گزارش ایرنا، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در حاشیه فینال لیگ برتر کشتی آزاد در جمع خبرنگاران گفت: به همه تیمهایی که در لیگ کشتی شرکت کردند، خسته نباشید میگویم، این تیمها به کشتی کمک کردند، ۵ سال پیش که به فدراسیون آمدم، گفتم که باید لیگ راه بیفتد، اگر قهرمانان نمیخواهند حضور داشته باشند یا تک کشتی بگیرند، ایرادی ندارد، لیگ باید برگزار شود، چون منبع درآمد کشتیگیران است.
وی افزود: امروز به جایی رسیدهایم که ۱۱ قهرمان بزرگ المپیک و جهانی به ایران میآیند و کشتی میگیرند. ما چقدر باید هزینه میکردیم که این قهرمانان به ایران بیایند، آورده حضور این قهرمانان، برای کشتیگیران ما است که با آنها تمرین میکنند. ترس کشتیگیران ما از رویایی با این مدالآوردن میریزد. خیلی آورده دارد. باید خیلی هزینه کنیم تا در مسابقات بینالمللی با این قهرمانها کشتی بگیریم اما باشگاهها این قهرمانها را به خدمت میگیرند و حضور اینها به کشتی ما کمک میکند.
دبیر ادامه داد: به عنوان مثال در کشتیهای امروز، روسها ۱۱ فن دست تو به کشتیگیران ما زدند و ما باید تلاش کنیم که در مسابقات بعدی این فن را نخوریم. اگر اینجا بیازیم بهتر است که در جهانی و المپیک مقابل آنها شکست بخوریم.دنبال این هستیم که لیگ را محکمتر برگزار کنیم و هفته آینده هم لیگ کشتی فرنگی را با افتخار و عزت برگزار کنیم.
رئیس فدراسیون کشتی درباره احتمال برگزاری میزبانی مسابقات جهانی در ایران، اظهار داشت: ۲۲، ۲۳ سال است که مسابقات جهانی در ایران برگزار نمیشود اما با توجه به برگزاری کشتی بانوان، قرار است که در دو کشور به صورت مردان و زنان برگزار شود اما هنوز به نتیجه نرسیدهایم. بحث چند میلیون دلار درآمد است. باید با آقای دنیامالی و لالوویچ صحبت کنم اما فعلا حدود ۲۰ درصد امکان میزبانی مسابقات جهانی را داریم. کار سختی است و اگر بتوانیم میزبانی بگیریم برای سال ۲۰۲۶ است.
دبیر درباره آخرین وضعیت حسن یزدانی هم یادآور شد: فیزیوتراپی حسن یزدانی در ۲ مرحله قرار است انجام شود، فعلا او مرحله اول را در قائمشهر و ساری انجام میدهد و اگر دکتر معالج برای حرکات توانبخشی مجوز بدهد، باید به تهران بیاید و محکم زیر نظر ما باشد. قانون این است که به مسابقات سال بعد جهانی نرسد اما امیدواریم که به مسابقات برسد. البته همه چیز بستگی دارد که چه زمانی وارد تشک شود. به انتخابی ما برسد یا نه؟ به ۳ کشتیگیر که مصدوم بودند در انتخابی یک فرجه داده شده است. شرایط یزدانی اما کامل زیر نظر داریم.
وی درباره حضورش در انتخابات شورای آسیا گفت: برای پست نایب رئیسی ثبتنام کردم. کار من در ایران سختتر است.
دبیر در ادامه با اشاره به اینکه نباید کشتیگیران ملیپوش در لیگ وزن کم کنند و زیر فشار قرار بگیرند، گفت: خیلی مهم است که بدانیم اهدافمان از لیگ چه است؟ کامران قاسمپور سه مسابقه سنگین داشت و امیدوارم که کادر فنی تیم ملی این مسئله را در مسیر انتخابی ببیند. سه کشتیگیر خوب ۸۶ کیلوگرم را شکست داد. امیر محمد یزدانی هم از مسابقات مسکو آمد و در لیگ در ۷۰ کیلوگرم کشتی گرفت. مسابقات لیگ خیلی خوب است اما به شرطی که نخواهیم وزن ملیپوشان زیاد جابجا شود.
رئیس فدراسیون کشتی تاکید کرد: دو کیلو ارفاق را به این دلیل گذاشتیم که بچهها اذیت نشوند و نگذاشتیم از وزن بالا به وزن پایین بیایند و وزن کم کنند. در آییننامه آمده بود که کشتیگیری که به یک وزن پایینتر بیاید باید در همان وزن بماند اما این مسئله برای این بود که کسی وزن کم نکند و نخواهد به وزن پایینتر تغییر وزن بدهد. خیلی عقبیم و باید خیلی کار کنیم، لیاقت و ظرفیت کشتی ما خیلی بالاست، درست است که تیم کشتی روسیه را با یک تیم جوان در مسکو شکست دادیم اما هنوز باید کار کنیم.
وی درباره لغو سفر تیم کشتی کشورمان به مسابقات بینالمللی مصر به دلیل عدم صدور ویزا، گفت: یک درگیری و ناهماهنگی بین وزارت امورخارجه مصر و وزارت ورزش مصر پیش آمد و ما ۴۸ ساعت هم صبر کردیم و اعزام را عقب انداختیم. ایمیل زدند و عذرخواهی کردند و رئیس فدراسیون کشتی مصر عنوان کرد که تلاششان را کردند. وقتی سفارت در ایران نداشته باشند، چنین مشکلاتی پیش میآید. ما قرار بود یک تیم جوان و زیر ۲۰ سال به مسابقات اعزام کنیم و ما این بچهها را به یک تورنمنت دیگری اعزام میکنیم. این مصریها هستند که فرصت حضور کشتیگیران ما را از دست دادند که سطح مسابقاتشان بالاتر برود.
دبیر در پاسخ به سوال ایرنا درباره سفرش به جنوب لبنان، تصریح کرد: سفر لبنان یک سفر دلی بود. هم من، هم آقا وحید شمسایی و هم آقا خداداد عزیزی طوری به این سفر رفتیم که گفتیم شاید برنگردیم. روز آخر آنجا بودیم که بالای ۱۰۰ تا بمب زدند. موشکباران تهران را یادم هست اما مثل لبنان نبود و لبنان را واقعا به صورت سنگین بمباران میکردند.
رئیس فدراسیون کشتی درباره گردش مالی لیگ هم گفت: پارسال ۱۴۵ میلیارد گردش مالی لیگ بود اما امسال خیلی بالاتر است.البته این ارقام هم خیلی کم است و میگویم هنوز کار داریم به خاطر این است. روزی که آمدیم قراردادها ۴۰ میلیون بود اما الان میلیاردی شده است. نباید خیلی عجله کنیم و به کشتیگیران هم میگویم فکر نکنند وقتی به یک جایی میرسند کسی شدهاند و این خط قرمز ما است.