باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلاحتی - حمیدرضا رحیم دل رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به یک دهه تلاش سازمان مدیریت پسماند برای ترویج فرهنگ جمع آوری پسماند در یزد گفت: به منظور کمک به حل مشکلات زیستمحیطی و حل مباحث مرتبط با حفظ سلامت شهر و داشتنِ شهر زیبا شهروندان حضور و مشارکت حداکثری داشته باشند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند جمع آوری زبالههای خشک تفکیک شده، ادامه داد: در این سامانه اگر شهروندان حساب کاربری شهروندی یزد یعنی سامانه هوشمند یزد من (سهیم) داشته باشند میتوانند به سامانه بازپس وارد و درخواست تحویل پسماند را ثبت کنند و اگر شهروند حساب کاربری در سامانه سهیم نداشته باشند با ورود به نشانی my.yazd.ir و ارایه اطلاعات سجلی بعلاوه شماره تلفن همراه خودشان حساب شهروندی ایشان افتتاح میشود و میتوانند از سامانه بازپس و سایر سامانههای اقماری سهیم استفاده کنند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به آموزش شهروندی و زمان جمع اوری زبالهها گفت: آموزش چهره به چهره با هدف نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ در محلههای مختلف شهرستان یزد انجام شده و هرساله با آمدن بهار و نوروز ۲۰ تقویم زمانی در ابتدایی هر سال درب منال شهروندان ارسال میشود.
وی با اشاره به اهمیت تفکیک پسماند و تأثیرگذاری آن در حفظ محیط زیست، هدف از اجرای این طرح را تسهیل جمع آوری پسماند خشک دانست و گفت: در حال حاضر تعداد ۸ ایستگاه فعال در سطح شهر مستقر شده است که شهروندان میتوانند پسماند خشک خود را نظیر پلاستیک، کاغذ، مقوا به کانکسهای مذکور تحویل داده و در مقابل کیسه مخصوص پسماند خشک یا مواد شوینده و بهداشتی دریافت کنند.
رحیم دل گفت: در شهر یزد روزانه بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ تن زباله تولید میشود که بعد از ارسال به کارخانه و پردازش، پسماندهای خانگی پس از تفیک در مدت سه تا چهار ماه تبدیل به کود کمپوست میشود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد افزود: جایگاه خوب یزد در زمینه تولید پسماند نیز نشاندهنده مدیریت صحیح و کارآمد این شهر در این حوزه است، با توجه به موقعیت جغرافیایی و محدودیت منابع آبی و زمینی، یزد به خوبی توانسته است با بهرهگیری از فناوریهای نوین و رویکردهای پایدار، میزان تولید پسماند را کاهش و بهرهوری منابع را افزایش دهد.