شناسهٔ خبر: 70115102 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هویت واقعی نقاش برجسته بیزانسی پس از ۷ قرن فاش شد

با استفاده از تکنیک‌های حل معماهای جنایی، پژوهشگران هویت واقعی «مانوئل پانسِلینوس»، نقاش برجسته بیزانس، را به‌عنوان «یوانیس آستراپاس» اهل تسالونیکی شناسایی کردند، این کشف گامی مهم در شناخت هنر مقدس ارتدوکس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از یاهو نیوز، پژوهشگران با استفاده از تکنیک‌های حل معماهای جنایی موفق شدند هویت واقعی یکی از برجسته‌ترین نقاشان دوره بیزانس را شناسایی کنند، این هنرمند که برای بیش از هفت قرن با نام مستعار «مانوئل پانسِلینوس» شناخته می‌شد، اکنون به‌عنوان «یوانیس آستراپاس» معرفی شده است.

کریستینا سوتیراکلو، متخصص خط‌شناسی قانونی، توانسته است با بررسی نسخه‌های خطی قدیمی، شواهدی پیدا کند که نشان می‌دهد پانسِلینوس همان آستراپاس بوده است، این شواهد با مقایسه حروف موجود در نسخه‌های خطی آستراپاس با نوشته‌های روی دیوار کلیسای پروتاتون در شمال یونان به دست آمده است.

کشیش کوزماس سیمونوپتریتیس، مدیر پیشین جامعه راهبان کوه آتوس، با استناد به این تحقیقات اظهار کرد: آستراپاس یک نقاش برجسته بیزانسی بوده که توانسته است دنیای کلاسیک باستانی را با معنویت ارتدوکس به شکلی بی‌نظیر ترکیب کند.

وی افزود: «آستراپاس هنرمندی فوق‌العاده با دانش گسترده بود که با آثار خود تأثیری عمیق بر هنر مقدس ارتدوکس گذاشت.»

آثار آستراپاس از اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم میلادی، در اوج هنر بیزانس خلق شده‌اند و به دلیل فرم‌های انسانی‌تر و استفاده از عمق و نسبت‌های دقیق، به‌عنوان بهترین نمونه‌های این دوره شناخته می‌شوند، همچنین نسخه خطی «کدکس مارسیان» که به موضوعاتی همچون ستاره‌شناسی و موسیقی می‌پردازد، از دیگر آثار شاخص او به شمار می‌رود.

به دلیل ممنوعیت ورود زنان به کوه آتوس، سوتیراکلو مجبور شد نقاشی‌های کلیسای پروتاتون را از روی عکس‌ها مطالعه کند. او در این باره گفت: نقاشان بیزانسی تلاش کرده‌اند سبک شخصی خود را پنهان کنند، اما شباهت‌های حروف به رمزگشایی نوشته‌ها کمک کرد.

این کشف نه‌تنها به شناخت بهتر هنر بیزانس کمک کرده، بلکه امکان مطالعه دقیق‌تر آثار این نقاش برجسته را فراهم آورده است.