آیت الله سیداحمد علم الهدی پیش از ظهر امروز در جمع عزاداران فاطمی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی گفت: برخی افراد در برخی از رسانههای دشمن در فضای مجازی شبهاتی را مطرح میکنند که در لحظه رحلت پیغمبر اکرم(ص)، وقتی مردم دور یکدیگر جمع شدند تا درباره مدیریت و رهبری جامعه تصمیم بگیرند، آیا قیام زهرای اطهر(ع) بهعنوان مخالفت با این تصمیم، به معنای مقابله با مردمسالاری نبوده است؟ آیا حضرت ب ر علیه اساس مردمسالاری دینی مبارزه کردند و در برابر تصمیم امت اسلام و مسلمین که منجر به حاکمیت سقیفه بنی ساعده شد، قیام کردند؟ این مسائل بهطور متنوع و شبههافکنانه در بین شیعیان و دوستان ما مطرح میشود. حتی برای برخی از عزیزان ما که امروز از رشد سیاسی بالایی برخوردارند، این شبهه پیش میآید که آیا مقاومت و ایستادگی در برابر تصمیم عمومی، به معنای مقابله با جریان مردمسالاری آن روز نبوده است؟ این نکتهای قابل توجه است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آنچه در قاموس قیام حضرت صدیقه اطهر(ع) بهعنوان تأسیس یک اصل و ابتکار گفتمانی براساس جامعه و سیاست اسلامی مطرح شده، انحرافستیزی و دشمنستیزی بوده است. حضرت زهرا(س) مؤسس دشمنستیزی و بنیانگذار گفتمان انحرافستیزی بودند. اگر جایی یک جریان انحرافی با هر کیفیتی بر مردم مسلط شود، آیا باید در برابر آن تسلیم شد یا باید با انحراف مقابله کرد و در خط دشمنستیزی و انحرافستیزی قیام کرد؟
وی با بیان اینکه مردمسالاری به معنای آن است که در یک فضای باز و آزاد، مردم با اختیار تصمیم بگیرند و در یک تصمیم جمعی، آنچه را که اکثریت مردم انتخاب کردهاند، سایر افراد با عنوان مردمسالاری بپذیرند، متذکر شد: اما اگر در جایی زور بر مردم مسلط شود و یک جریان زورمند مردم را به تمکین کشاند، این تمکین از زور مردمسالاری نیست، بلکه حاکمیت زورمندی است که بهصورت استبدادی بر جامعه مسلط شده است.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه بدتر از زور، تزویر است، افزود: همچنین اگر در جایی بهجای زور، تزویر بر مردم غلبه پیدا کند و سر مردم را با مقدمهچینی و جریانسازی و دست به دست چرخاندن قدرت در یک اقلیت و سپس تحمیل یک تصمیم مزورانه اقلیتی به اکثریت، قدرت را بهدست بگیرند نیز آن هم مردمسالاری نیست و تسلیم شدن در برابر تزویر به مراتب بدتر از تسلیم شدن در برابر زور است.
انحراف سقیفه بنی ساعده یک جریان مزورانه بود
امام جمعه مشهد یادآور شد: آنچه در انحراف سقیفه بنی ساعده بهوجود آمد، مردمسالاری و اراده ملت نبود؛ بلکه یک جریان مزورانه بود که یک حزب اقلیتی، کمتر از ۲۵ نفر، با دست به دست چرخاندن مزورانه، مردم را در برابر تصمیم خود تسلیم کردند. این یک انحراف کامل بود و مردمسالاری نبود.
وی با بیان اینکه حضرت صدیقه اطهر(ع) در برابر این انحراف قیام کردند، گفت: مقابله ایشان با یک انحراف مزورانه بود و اگر قیام و نهضتی از دختر پیغمبر صورت نمیگرفت، ممکن بود اساس اسلام برچیده شود.
آیت الله علم الهدی بیان کرد: ذهبی شافعی در کتاب میزان الاعتدال خود به نقل از عبدالله بن عمر، پسر عمر بن خطاب مینویسد: روزی پیغمبر اکرم(ص) در مقابل مسلمانان اعلام کردند: «رشتههای اسلام یکی پس از دیگری از هم گسیخته میشود و اولین رشتهای که در اسلام گسسته میشود، رشته حکومت و قدرت و مدیریت جامعه و امت است. اول حکومت گسست پیدا میکند و آخرین رشتهای که از رشتههای اسلام از هم گسیخته میشود، رشته نماز است.» یعنی اگر حکومت از اصل خود گسسته شود و رشته حاکمیت الله در امت اسلام از هم گسیخته شود و جریانی در برابر آن مقابله نکند، این از هم گسیختگی بهجایی میرسد که نماز نیز از هم گسیخته میشود؛ یعنی بندگی خدا و عبادت پروردگار از روی کره زمین نابود میشود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) قهرمانی بود که یکه و تنها وارد میدان شد، ادامه داد: این کار را در حالی انجام داد که ذوالفقار امیرالمؤمنین (ع) به غلاف رفته بود و این شمشیر نباید از غلاف خارج میشد، چرا که اگر این شمشیر از غلاف بیرون میآمد و بنا بود امیرالمومنین(ع) با قدرت شمشیر احقاق حق کند، اسلام ایده قدرت و حکومت میشد و اساس مکتبی بودن، وحی و آسمانی بودن آن بهکلی از بین میرفت، به همین خاطر باید این شمشیر از غلاف بیرون نیاید، اما نباید همه در مقابل این حرکت مزوورانهای که رشته حکومت و قدرت را از هم گسیخته است، سکوت کنند و از کسی صدایی در نیاید.
وی با بیان اینکه در آن وصیت خاص پیغمبر به امیرالمومنین(ع) فرمودند «یا علی قهرمان این میدان دخترم فاطمه است.»، خاطرنشان کرد: به فرموده امام باقر(ع) در آن زمان تنها سه یا هفت نفر «اشهد ان علی ولی الله» میگفتند، اما اکنون در نتیجه قیام حضرت زهرا(ع) امروز نزدیک به ۵۰۰ میلیون انسان بر روی کره زمین این جمله را تکرار میکنند. یعنی صدیقه طاهره انحراف را بهطور کلی شکست دادند و جلوی این را گرفتند که از هم گسیختگی رشته حکومت به گسست رشته اسلام و نماز و بندگی خدا تبدیل شود.
آیت الله علم الهدی یادآور شد: این حرکت، حرکتی مظلومانه بود، اما بر اساس مقابله و مبارزه صدیقه طاهره، مکتبی تأسیس شد تا در روزی که مصلحت در شمشیر نبود و قدرت در جریان دین اسلام قرار نگرفت، جامعه بتواند در برابر نادانی و تیره و تار بودن اوضاع قیام کند. صدیقه اعظم نشان دادند که مظلومیت یک ابزار قوی است، همانگونه که امام خمینی(ره) این موضوع را در ابتدای انقلاب به «پیروزی خون بر شمشیر» تعبیر کردند.
امام جمعه مشهد در ادامه به ذکر مصیبت چگونگی مجروحیت و شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) پرداخت و رواق امام خمینی(ره) لبریز از ماتم و حزن این مصیبت عظما شد.