آیت الله «سید حسن عاملی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیلدر پاسخ به یک شبهه که «آیا شخصیت و سبک زندگی ام ابیها حضرت زهرای مرضیه سلام الله عیلها می تواند در این عصر تکنولوژی و روزگار پسامدرن به عنوان الگو برای زن امروز پاسخگو باشد»، اظهار کرد: این شبهه که سبک زندگی و شخصیت این بانوی یگانه دوران برای امروز و این روزگار پاسخگو نیست از چند جهت مردود است. نخست اینکه با دلایل قطعی ثابت شده حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها معصوم هستند، معنی عصمت این است که شخص معصوم متاثر از اشتهای نفس (خواهش های نفس) و متاثر از شرایط اجتماعی نیست. ولو در بستر تاریخ حرکت کرده اما متاثر از شرایط تاریخی نیست. به این معنا که دینِ خالص را ارائه می کند.
وی با بیان اینکه یکی از مسئولیت های بزرگ معصومین همین است که اجازه نمی دهند ناخالصی ها و پیرایه ها در دین نفوذ و رسوخ کنند، افزود: هیچکس نمی تواند نسبت به دین ِ خالص بگوید که به کار روزگار امروز ما نمی آید. ما بارها در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دیده ایم که معصومین علیهم السلام عملی را انجام داده اند و جامعه به آنها اعتراض کرده است. یعنی این عرفیاتی که درست شده و مردم متلقی به قبول دارند اما اهل بیت و ائمه علیهم السلام تابع مردم نبوده اند که بگویند چون روزگار چنین است من هم باید تابع باشم.
معصومین الگوهای جاودانه تاریخ هستند
نماینده مردم lردبیل در مجلس خبرگان خبری تصریح کرد: به عنوان مثال عرض می کنم راوی می گوید: «من به منزل حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام رفتم دیدم حضرت لباس قرمز بر تن دارند، نوع خاصی ایشان را نگاه کردم حضرت فرمودند: چه شده؟ چرا این چنین من را می نگری؟ عرض کردم یابن رسول الله این لباس برای شما مناسب نیست. فرمودند: من تازه ازدواج کرده ام و نیاز روحی همسرم اقتضا می کند چنین لباسی بپوشم» یعنی گاهی ممکن است جامعه حتی نسبت به عمل امام معصوم نیز اعتراض کند، اما حضرت اعتنا نمی کنند چون باید دین ِخالص را ارائه کنند.
آیت الله عاملی ادامه داد: نمونه بسیار واضح و آشکار دیگری در این مورد از شخص رسول خدا صلی الله علیه وآله در تاریخ ثبت است که هنگامی که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله با همسر ِ پسرخوانده خود ازدواج کردند اصلا جامعه حجاز لرزید؛ یعنی تا این حد برای آنها عجیب بود و نمی پذیرفتند اما قرار نیست عمل معصوم هم تابع ذائقه عرف باشد.
امام جمعه اردبیل حضرات معصومین علیهم السلام را الگوهای جاودانه تاریخ برشمرد و با اشاره به شاخصه های یک الگوی جاودانه گفت: الگوی جاودانه در درجه اول باید «عصمت» داشته باشد، در درجه دوم «علم» داشته باشد و سوم این که «ارتباط عاطفی و مترقی» داشته باشد. همه این موارد هم در معصوم در حد کامل است. بنابراین معصوم برای روزگار خاصی نیست.
حضرت زهرا سلام الله علیها به وقایع عالم تا قیامت واقف بودند
وی در ادامه در بیان میزان علم وآگاهی حضرت فاطمه سلام الله علیها نسبت به دنیا و ما فیها گفت: زمانی که رسول خدا صلی الله علیه وآله از دنیا رفتند حضرت زهرا سلام الله علیها چون نسبت به جایگاه و شخصیت ایشان علم داشتند و خیلی خوب ایشان را می شناختند بسیار بسیار ناراحت شدند. خداوند برای تسلی ایشان حضرت جیرئیل را نازل فرمود، حضرت جبرئیل علم ماکان وماهوکاین (هرچه بود و هرچه هست و خواهد شد) را برای حضرت زهرا سلام الله علیها می خواند، ایشان هم تمام آنها را املا می کردند و حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام می نوشتند. در نتیجه تمام اخبار عالم از ازل تا قیامت به محضر حضرت زهرا سلام الله علیها ارائه شد. جناب عمار می گوید: « به منزل حضرت فاطمه سلام الله علیها رفتم دیدم ایشان به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: بیایید نزدیک من بنشینید که بگویم تا قیامت چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.»
آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: بنابراین هر آنچه تا قیام قیامت برپا می شود از جنگ ها و نتایج آنها، از کسانی که در این جنگ ها کشته می شوند، از گروه های پیروز، گروه های شکست خورده، از وقایع مختلف عالم، همه و همه را حضرت زهرا سلام الله علیها می دانند. به عبارتی معلوم می شود که تاریخ زیر پای حضرت فاطمه سلام الله علیها است، وقتی تاریخ زیر پای ایشان است چگونه می توان ادعا کرد که سبک زندگی ایشان برای امروز جوابگو نیست.
نقش منحصر بفرد زن در عالم خلقت
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود مهم ترین اشکال وارد بر این ادعا را عدم امکان اثبات آن دانسته و تصریح کرد: کسی که مدعی است که این سبک زندگی در این روزگار جوابگو نیست برای اثبات سخن خود، یک نمونه ارائه کند و بگوید که فلان عمل و فلان کاری که آن حضرت انجام داده اند به درد امروز نمی خورد.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: روز بعد از ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه سلام الله علیها وقتی رسول خدا به منزل آنها رفته و میان آنها تقسیم کار کردند و فرمودند: «کار بیرون برای علی و کارهای داخل منزل برای دخترم » حضرت زهرا فرمودند: «خدا می داند که من چقدر خوشحال شدم» این خوشحالی برای چیست؟ مسلما برای آشپزی و ... نیست. برای این است که حضرت می دانند حساس ترین دوران تربیتی در اختیار زن قرار گرفته است، این زن است که باید عواطف را در خانه پمپاژ کند. به همین دلیل از اینکه امور بیرون از منزل با ایشان نیست و در مقابل امور داخل خانه به ایشان واگذار می شود، خوشحال می شوند.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری جامعه را در دو عرصه نیازمند زنان دانست و گفت: جامعه به دو نوع پمپاژ نیاز دارد «پمپاژ عواطف» و «پمپاژ معنویت». فرزند اگر عاطفه نبیند فردا عاطفه نخواهد داشت می شود همان فرد آمریکاییهایی که وقتی درب یخچال اش را باز کردند تکه های بدن انسان را پیدا کردند که به عنوان غذا آنها را می خورد. جامعه امروز این چنین بی عاطفه است. فقر عاطفی غوغا می کند، امروز در آمریکا موسسه ای راه اندازی شده به نام «مادر به خانه ات بازگرد» به نظر شما چرا؟ واضح است، وقتی به ترکیب نقش و شخصیت زن، دست اندازی می کنند او نقش، جایگاه و شخصیت خود را از دست می دهد. نقش زن یک نقش نرم افزاری است نه سخت افزاری. «المره ریحانه و لیست بقهرمانه؛ زن مانند گل است ریحانه است قهرمان و پهلوان نیست» نقش نرم افزاری را شاید هرکس دیگری بتواند انجام دهد اما «نقش نرم افزاری به عنوان مادری و تربیت و تزریق عواطف» چیزی است که فقط از دست زن ساخته است.
«معلم، مادر و الگوی رفتاری» سه عامل تمدن ساز
وی سه عامل را به عنوان عوامل تاثیرگذار بر تمدن خواند و افزود: اگر بخواهند یک تمدن را خراب کنند سه چیز را در آن خراب می کنند یک «جایگاه معلم» را خراب می کنند، دوم «عنوان مادری» را خراب می کنند و سوم «سیستم الگوسازی » را مختل می کنند. بنابراین مسئله بسیار ساده است. یک عمل، یک رفتار، یک کار را نشان بدهند که حضرت زهرا سلام الله علیها آن را انجام داده باشند و امروز به کار ما نیاید بعد بیایند و چنین ادعایی داشته باشند.
آیت الله عاملی گفت: یک آقایی می آید می گوید حضرت زهرا سلام الله علیها ۹ سال که نابالغ (کودک) بودند ۹ سال هم که خانه دار بوده اند پس به چه درد روزگار ما می خورد؟ در حالی که ایشان اگر خطبه حضرت(ی) را بخوانند متوجه می شوند که اقیانوسی از علم پشت این خطبه خوابیده است، تا کسی آن اقیانوس علم را نداشته باشد نمی تواند چنین خطبه ای را انشاء کند. واقعا غوغاست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر فرزندانی که ایشان تربیت کرده اند امام حسین علیه السلام، حریت و آزادگی خود را در کربلا به پای دامان حضرت زهرا سلام الله علیها می نویسد، حضرت زینب سلام الله علیها با آن شجاعت، با آن خطابه ، با آن متانت با آن علم و حیایی که داشتند؛ همه اینها مدیون حضرت زهرا سلام الله علیهاست. یعنی یک استراتژی تربیتی عجیبی در خانه حاکم بوده که چنین فرزندانی تربیت شده اند. بنابرین کسانی که چنین شبهاتی طرح می کنند ابتدا درباره میزان علم و آگاهی و شناخت خود از آن حضرت(س) بیندیشند تا ان شاءالله شبهات شان رفع شود.