به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه آموزشی طرح ملی «شهر من، شهر نماز» در ملایر برگزار شد.
این طرح که سال گذشته در ۲۳ استان کشور برگزار شده امسال نیز در هشت استان برگزار میشود که امروز کارگاه «طرح شکوفه ها» برای اجرای این طرح با حضور بیش از ۱۰۰ معلم دوره اول ابتدایی و مربیان پیش دبستانی با هدف آموزش سنت شیرین نماز برای کودکان در ملایر برگزار شد.
مدرس کشوری طرح «شهر من، شهر نماز» هدف از این طرح را احیا سراسری سنت شیرین نماز دو رکعتی برای کودکان اول ابتدایی و پیشدبستانیها، ایجاد انگیزه و برنامههای آموزشی و تشویق کودکان به نماز خواندن دانست.
مهدی فاضلی مهرآبادی اظهار کرد: شهر نماز با شعار «همه کودکان شهر نماز میخوانند»، شامل چهار فصل شهر نماز، شهر قرآن، شهر اهلبیت (ع) و شهر امامان (ع) است که هر کدام ۱۲ گام دارند.
وی با بیان اینکه شهر نماز در سال گذشته در ۲۳ استان کشور و امسال در ۸ استان دیگر برگزار میشود، گفت: در هر استان کشور حداقل یک شهر، «شهر نماز» است و این طرح تصریح کرد: در این طرح دانشآموزان با استفاده از کتاب نماز، در یک جلسه ۱۵ دقیقهای در هفته طی مدت ۲ ماه، نماز دو رکعتی را با شعر و قصه یاد میگیرند و در ماه سوم نخستین نماز دورکعتی خود را میخوانند و در نیمه شعبان اختتامیه طرح برگزار خواهد شد.
فاضلی مهرآبادی ادامه داد: در قالب این طرح، نمایشگاه خلاقیتهای نماز، نمایشگاه دستسازه نماز و نمایشگاه عکس نماز برگزار میشود و کودکان به صورت هزار نفری با هم سرود نماز میخوانند.
مدرس کشوری این طرح ادامه داد: مبدا طرح «شهر من، شهر نماز» با تاکید بر اینکه وقتی آموزش با دوستی و شادی همراه شود یادگیری متفاوت شده و به نتیجه میرسد، افزود: در این کارگاه با شیوههای نوین، نماز برای کودکان لذتبخش میشود.
وی آموزش ادب، مهارت زندگی و آموزش نماز و دین را از جمله حقوق فرزند دانست که بر عهده والدین است.
فرشاد کشاورزیان نیز با اشاره به برگزاری طرح کشوری «شهر من، شهر نماز» گفت: این طرح با عنوان «نماز شکوفهها»، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با همکاری مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ستارههای یاسین، اداره آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز در ملایر برگزار شده اظهار کرد: این کارگاه توسط «مهدی فاضلی مهرآبادی»، مبدع و مدرس کشوری آن برگزار شده است.
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر افزود: هدف از برگزاری کارگاه احیا سنت شیرین نماز برای کودکان است و مخاطبان آن همه افراد بهویژه مربیان پیشدبستانی و آموزگاران پایه اول ابتدایی هستند.
وی بیان کرد: این طرح مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور است و تاکنون خروجی مثبت و موفقی داشته و سعی شده با استفاده از فرصت شیرین کودکی، نماز را به کودکان آموزش داد تا در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیز به این فرضیه عمل کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه کودکان در مقطع ابتدایی آمادگی پذیرش بسیاری از مطالب را دارند گفت: به جای برخی بازیهای مخرب کامپیوتری یا رفتارهای اجتماعی که از مقبولیت برخوردار نیست، با نماز آشنا میشوند.
وی تصریح کرد: هدف آموزش نماز به این روش این است که به صورت علمی بحث نماز را به خوبی در ذهن کودکان بگنجانیم و به سهولت برای آنها قابل فهم کنیم تا کودکان بدون دغدغه فکری و به راحتترین روش نماز خواندن را یاد بگیرند.
کشاورزیان یادآور شد: به شرکتکنندگان در این کارگاه گواهی ضمن خدمت ارائه میشود و مربیان و آموزگاران، ۱۵ دقیقه در هفته را به آموزش نماز با شیوه کودکانه و با استفاده از ابزار آموزشی اختصاص میدهند.