به گزارش ایرنا، تنگ تاریخی پیرزال ازنظر جغرافیایی در ۲۴ کیلومتری جاده دهدشت - سر فاریاب واقع شده است و یکی از مکان های پرتردد و پر خطر در این محدوده محسوب می شود.
تردد و نقاط گردشگری زیادی بر روی جاده یاسوج به چرام بخصوص محدوده تنگ پیرزال است اما زیرساخت های لازم از جمله جاده مناسب وجود ندارد.
طبق نظر کارشناسان پلیس استان کهگیلویه و بویراحمد، در محدوده «تنگ پیرزال» که بخشی از این جاده است، چند پل غیر هندسی، غیر مهندسی و غیر اصولی وجود دارد.
جاده تنگ پیرزال استاندارد لازم را ندارد
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید فکری اساسی برای این جاده شود، مردم شهرستانهای کهگیلویه، لنده و چرام و برخی مناطق استانهای جنوبی از این جاده استفاده میکنند اما متاسفانه جاده مناسب ندارد.
وی عنوان کرد: در محدوده «تنگ پیرزال» که بخشی از این جاده است، چند پل غیر هندسی، غیر مهندسی و غیر اصولی وجود دارد.
سرهنگ دانایار تصریح کرد: هر سال شاهد تصادفات زیادی در این جاده بخصوص محدوده «تنگ پیرزال» هستیم که بیشتر سقوط از پلهای این محدوده است.
وی ادامه داد: این جاده استاندارد و ایمنی مناسب و لازم را ندارد و از لحاظ فنی و مهندسی نیز با مشکلات جدی مواجه است، بطوریکه باعث پس زدن ترافیک میشود.
وی از مردم و کاربران جادهای خواست که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در این مسیر تردد کنند که شاهد کاهش تصادفات و تلفات جادهای باشیم.
اجرای عملیات پروژه رفع نقاط حادثهخیز در تنگ پیرزال
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات پروژه رفع نقاط حادثهخیز و اصلاح ابنیه فنی در تنگ پیرزال در محور چرام سرفاریاب در حال انجام است.
محمد حسینپور افزود: یکی از نقاط پرحادثه در محور چرام به باغچه سادات، تنگ پیرزال است که تصادفات مکرر و متعددی در این نقطه اتفاق میافتاد.
وی عنوان کرد: با برنامهریزی خوبی که در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان صورت گرفت پروژه رفع نقاط حادثهخیز و اصلاح ابنیه فنی در تنگ پیرزال در محور چرام سرفاریاب برنامهریزی و تعریف شده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این پروژه هماکنون این پروژه با سرعت بالا با اعتبار افزون بر ۱۴۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.
حسینپور اضافه کرد: حجم عملیات خاکی که در این پروژه صورت میگیرد بیش از ۷۰ هزار مترمکعب خاکی است.
وی عنوان کرد: برنامه زمانبندی این است که بهمحض تخصیص اعتبارات، تا پایان سال این نقطه پرتصادف را در جهت پیشگیری از تصادفات و کاهش تلفات جادهای تحویل مردم داده شود.
نرخ تصادفات به دلیل وجود نقاط حادثهخیز در استان بالا است که رفع این نقاط در اولویت برنامه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد است.
براساس آخرین گزارش در مجموعه ۱۳ نقطه حادثهخیز در استان وجود داشت که پنج نقطه سال گذشته رفع شدند، سه مورد هم در سال جاری برطرف شده و پنج مورد دیگر تا پایان سال برطرف میشود که این تعداد نقاط حادثهخیز در کنار ۶۵ نقطه آسیبرسان دیگر در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۰ گردنه با ۲هزار و ۸۴۶ کیلومتر جاده و ۶۶ نقطه به طول ۳۲۷ کیلومتر محور برفگیر است.
این استان حدود ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه ، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی ، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
حدود ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۲۳هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستند.
کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.