شناسهٔ خبر: 70091224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

نماینده ایران در آیمو تاکید کرد؛

ضرورت تقویت دیپلماسی دریایی ایران/ نباید فرصت سوخت‌های پاک در کشتیرانی از دست برود

نماینده ثابت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با تاکید بر اینکه نباید فرصت سوخت‌های پاک در کشتیرانی را از دست دهیم، گفت: مسئله مهم دیگری که باید در دستورکار قرار گیرد، تقویت دیپلماسی دریایی کشور است.

صاحب‌خبر -

پوریا کولیوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ​​​​​​با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی IMO، اظهار کرد: پس از پنج سال عدم حضور در اجلاس آیمو، با تلاش‌های مستمر سازمانی و همکاری ویژه وزارت امور خارجه به دنبال احیای حضور ایران در این اجلاس هستیم و درخصوص پرداخت حق عضویت کشورمان نیز، در سفرآرسنیو دومینگز؛ دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، مطرح شد تا پایان سال جاری میلادی این مشکل حل شود.

نماینده ثابت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با اشاره به اینکه در این سفر مسائل مختلف در حوزه دریایی به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی منتقل شده است، عنوان کرد: حضور ایرانیان در مجامع بین المللی یکی از درخواست‌های مطرح شده بود که از جمله آن می‌توان به اختصاص پست‌های خالی به متخصصان دریایی ایرانی اشاره کرد.

به گفته کولیوند، برگزاری دوره‌های آموزشی از طریق دانشگاه جهانی دریانوردی (WMU) و موسسه حقوق بین‌المللی دریایی (IMLI) و همچنین توسعه همکاری‌های فنی با محوریت جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

نماینده ثابت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) درباره فرصت‌ها و تهدیدهای مطرح دریایی نیز گفت: طی سه سال گذشته، آیمو در مورد سوخت‌های پاک به صورت جدی ورود کرده و استراتژی برای سوخت‌های پاک را برای سه دهه آینده، ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این استراتژی قرار است از تا سال ۲۰۳۰ معادل ۴۰ درصد کربن از چرخه سوخت کشتی‌ها تا سال ۲۰۵۰ شاهد حذف کامل کربن از چرخه سوخت کشتی‌ها باشیم و استفاده از سوخت‌های فسیلی تا این سال کنار گذاشته شود.

نماینده ثابت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی IMO با بیان اینکه کشور ما فرصت بانکرینگ سوخت‌های فسیلی در منطقه خلیج فارس را از دست داده است، تاکید کرد: به رغم این شرایط، ما می‌توانیم در حوزه سوخت آمونیاک، اتانول و هیدروژن ورود کنیم و در مورد سوخت‌های پاک، شرایط متفاوتی را رقم بزنیم.

کولیوند افزود: برای تقویت دیپلماسی دریایی در جهان با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم می‌توانیم بیش از پیش نقش آفرینی فعالی داشته باشیم و برای دسترسی به دیپلماسی فعال در منطقه به بهترین شکل عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد دریامحور باید با در مباحث فنی و تخصصی آیمو به صورت جدی مشارکت فعالی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: نیازمند حضور مستمر و رشد در حوزه حمل و نقل دریایی هستیم و امیدواریم شرایط مطلوبی را رقم بزنیم.