به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه شورای عالی آموزش پرورش اظهار کرد: مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزشزده کرده است.
وی با اشاره به آسیبهای مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی افزود: هدف اصلی سند تحول، پرداختن به چندین ساحت بوده است و این مصوبه تنها به ساحت علمی معطوف است و سایر ساحتها را به حاشیه رانده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای روانی و عاطفی این مصوبه ادامه داد: بنا بود در نظام تعلیم و تربیت بر رویکرد کاهش استرس دانش آموزان و خانوادههای آنها تمرکز کنیم نه اینکه دانشآموزان و اولیا را با مشکلات جدی و استرسزا مواجه کنیم و شرکت در المپیادهای علمی از دیگر مشکلات این مصوبه است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحلیل فرایندهای آموزشی به صورت یک دوره ۱۰ ساله گفت: باید به همه متغیرها جهت بررسی فرایندهای علمی توجه داشت، ریشه مشکلات در آموزش و پرورش بیتوجهی، کم توجهی و کوچکانگاری به نظام تعلیم و تربیت است، چرا هیچگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحدهای جهت رشد بودجه آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانشآموز را نمیدهد در حالی که سهم بودجه این وزارتخانه از دولت ۱۰ درصد است و در سال ۹۲ نیز با ۱۲ میلیون دانشآموز سهممان روی همین عدد بوده است.
وی با انتقاد از اینکه چرا در رتبهبندی دستگاهها، وزارت آموزش و پرورش، رتبه ۸۰ را در پرداخت حقوق دارد، گفت: با این رویکرد آموزش و پرورش رشد نخواهد کرد، این مصوبه به ابعاد تربیتی توجهی ندارد و در سند تحول به دنبال تربیت هستیم، در حالی که این مصوبه، نظام آموزشی را تک ساحتی و آموزش زده کرده است و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد.
کاظمی ادامه داد: آموزش و پرورش وسط میدان تنها و پیشتبانیها اندک است، در حالی که نیازمند حمایتهای میدانی هستیم وگرنه در اجرا تضعیف خواهیم شد، در نهایت تابع تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به دلیل نگرانیها و مطالبه عمومی به این موضوع ورود کردهایم.