شناسهٔ خبر: 70075547 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کارگردان «کابوس یک رویا»:

نمایش آیینی مکانی مناسب برای اجرا ندارد + صوت

حمزه عوض‌بیگی گفت: بهترین اتفاقی که برای نمایش آیینی می‌تواند رخ دهد داشتن مکان مناسب برای اجرا است زیرا در این حوزه کمبود‌هایی جدی داریم.

صاحب‌خبر -

نمایش آیینی «کابوس یک رویا» از 11 آذر در سالن کوثر آموزش و پرورش روی صحنه رفته و نمایش آن تا پنجشنبه این هفته ادامه دارد.

این تئاتر نگاهی زیبا و هنرمندانه به سیره حضرت زهرا (س) دارد؛ کاری که تلاش می‌کند در پس داستانی جذاب، مخاطب را جذب فرهنگ سبک زندگی ائمه(ع) کند.

 ایکنا با حمزه عوض‌بیگی کارگردان این کار گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

ایکنا – در ابتدای این گفت‌وگو پیرامون چرایی و چگونگی ساخت نمایش آیینی «کابوس یک رویا» توضیح دهید چراکه در شرایط فعلی اکثر آثار صحنه‌ای به نمایشنامه‌های خارجی یا اجتماعی اختصاص پیدا کرده و کمتر فرصت برای موضوعات مذهبی فراهم است.

گروه قرآنی با عنوان «پیروان حضرت مهدی(عج)» نزدیک به شش سال است که مشغول فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه آثار قرآنی هستند. در این گروه همچنین 500 دانش‌آموز قرآنی نیز وجود دارد. من 2 سال است با این گروه قرآنی آشنا شده و همکاری می‌کنم. وقتی ظرفیت بالای آنها را دیدم پیشنهاد کردم نمایشی قرآنی را روی صحنه بریم.

گروهی برای این اجرای نمایش شکل گرفت و قدم‌های نخستین هم از فیلمنامه آغاز شد. در این بخش به دلیل تخصص مذهبی که افراد داشتند تحقیقات فراوان تاریخی و مذهبی شکل گرفت تا متنی دقیق‌تر داشته باشیم. نمایشنامه در زمانی تقریبا 3 ماهه آماده شد، سپس شروع به تست گرفتن از دانش‌آموزان کردیم تا در نهایت نفرات مورد نظر انتخاب شدند و ما توانستیم گروه را تشکیل داده و در نهایت نمایش را روی صحنه ببریم. هدفمان از روی صحنه بردن این نمایش هم جذب حداکثری است چون احساس می‌کنم در شرایط فعلی با زبان هنر و نمایش می‌توان جوانان را به شکل بهتری جذب کرد.

ایکنا - به کارکرد هنر نمایش در جذب مخاطب اشاره کردیم برای اینکه این جریان‌سازی شکلی جدی‌تر به خود گیرد پیشنهادتان چیست؟

نمایش‌هایی نظیر «کابوس یک رویا» عموما‌ً شکلی مردمی دارد و توسط آنها نیز اجرا می‌شود برای همین مکان‌های مناسبی برای اجرا این دست آثار فراهم نیست. بهترین اتفاقی که برای نمایش‌های آیینی می‌تواند رخ دهد این است که مکان‌هایی برای کارهای مورد نظر در نظر گرفته شود تا بتوان چنین آثاری را روی صحنه برد. 

نمایش آیینی اگر محل مناسبی برای اجرا داشته باشد مطمئن باشید با استقبال مردم مواجه خواهد شد به ویژه قشر مذهبی که همیشه از آثاری که درباره ائمه ساخته شده است را حمایت می‌کنند. باید توجه داشت وقتی چنین کارهایی روی صحنه می‌رود باید نحوه اطلاع‌رسانی آنهم هم مناسب باشد چون برخی مواقع بسیاری از کارهای نمایشی به دلیل عدم تبلیغات مناسب دیده نشده و مردم از آن مطلع نیستند در نتیجه کمتر مخاطبی به دیدن این تولیدات می‌روند. در این حوزه رسانه ملی قادر است مهمترین نقش را در معرفی آثار مذهبی ایفا کند. در بحث تبلیغات شهری هم انتظار می‌رود حمایت‌های کافی را از تولیدات آیینی فراهم آورند.

حمایت از نیروهای جوانی که در حوزه نمایش آیینی مشغول فعالیت هستند قدم دیگری است که انتظار می‌رود اهرمی در جهت رونق آثار مربوطه باشد. این سخن به معنای تبعیض گذاشتن بین افراد نیست بلکه همان اندازه که از کارهای اجتماعی یا خانوادگی حمایت می‌شود باید از تولیداتی که در آنها مضامین دینی مطرح شده، حمایت شود.

ایکنا – چندین سال است که در حوزه نمایشی آیینی مشغول فعالیت هستید. در این عرصه همانگونه که اشاره کردید شاید امکانات لازم هم مهیا نباشد. پس چرا این مسیر را ادامه می‌دهید؟

هر هنرمندی برای خود مسیر و جهت فکری دارد. برخی کارگردانان به اجرای نمایشنامه‌های خارجی علاقمند هستند و عده‌ای دیگر، دوست دارند کار اجتماعی انجام دهند اما من به کارهایی علاقمند هستم که در آن به نوعی به ائمه(ع) پرداخته می‌شود. این توجه نیز گاهی مواقع به صورت مستقیم و در قالب قصه‌های تاریخی رخ می‌دهد و زمانی دیگر هم در قالب داستان‌های امروزی این اتفاق حاصل می‌آید. در این راستا نیز با وجود برخی کمبودها باز هم کار خواهم کرد زیرا ایمان دارم بزرگانی که محور کارهایم،  روایتگر گوشه‌ای از عظمت آنها است از نمایش‌های آیینی حمایت خواهند کرد.

<div id="video-display-embed-code_3676197"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4251726/3676197?width=400&height=300"></script></div>

نکته دیگر اینکه در آثار تلاش کردم حرفم را به گونه‌ای بزنم که در آن دغدغه و موضوعات امروز هم مدن ظر باشد چون فیلمی که برای مخاطب نتواند همذات‌پنداری فراهم نیاورد در جذب تماشاگر هم به موفقیتی دست نخواهد یافت. در خاتمه سخنانم تاکید می‌کنم برای تولید یک نمایش آیینی موفق دو شرط تعهد و تخصص حرف اول را در موفقیت این تولیدات می‌زند.

ایکنا – سحنانی پایانی خود را با بیان خلاصه‌ای از قصه و زمان و مکان نمایش به پایان برید.

وقایع «کابوس یک رویا» پس از ارتحال پیامبر اسلام (ص) از مقاطع مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ اسلام است که نقشی بنیادی در اندیشه و نحوه زیست مسلمانان در تمام تاریخ داشته و بازخوانی آن رویدادها می‌تواند مخاطبان امروز را به درک بهتری از نقش و تاثیر شخصیت‌های آن روزگار برساند.

این نمایش از روز یکشنبه ۱۱ آذر در آمفی تئاتر آموزش و پرورش منطقه 14، سالن کوثر به روی صحنه خواهد رفت و تا روز پنجشنبه ۱۵ آذر مصادف با سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) ادامه خواهد داشت.

گفت‌وگو از داوود کنشلو

انتهای پیام