شناسهٔ خبر: 70073404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شهرداری شیراز زیر پای بافت تاریخی شهر را خالی می‌کند

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ بافت تاریخی شیراز بار دیگر خبرساز شد و فعالان میراث فرهنگی این شهر به ایلنا خبر داده‌اند که شهرداری شیراز در اقدامی عجیب، تصمیم به حفر تونل در زیر بافت تاریخی شیراز نه برای عبور مترو، که برای حمل و نقل اتوبوسی مسافران از زیر بافت تاریخی شیراز هستند.

صاحب‌خبر -

بافت تاریخی شیراز بار دیگر خبرساز شد و فعالان میراث فرهنگی این شهر به ایلنا خبر داده اند که شهرداری شیراز در اقدامی عجیب، تصمیم به حفر تونل در زیر بافت تاریخی شیراز نه برای عبور مترو که برای حمل و نقل اتوبوسی مسافران از زیر بافت تاریخی شیراز هستند.

این اقدام پس از آن انجام می شود که در یکماه اخیر گزارش ها از تخریب بخش هایی از بافت تاریخی ثبت ملی شده شیراز منتشر شده است.

امین طباطبایی فعال میراث فرهنگی شیراز به ایلنا گفت: شهرداری شیراز در حالی تصمیم به حفر تونل زیر بافت تاریخی شیراز برای حمل مسافران با اتوبوس های برقی در زیرزمین گرفته است که پیشتر طرح مطالعاتی احداث مونوریل در بافت تاریخی شیراز بدون نیاز به ریل گذاشتن و استفاده از واگن های برقی چرخدار انجام شده و اصلا تصمیم اصلی مدیریت شهری و شهرداری بر عبور مونوریل در روی زمین در بافت تاریخی شیراز قرار داشت.

این فعال میراث فرهنگی اعلام کرد: طرح مذکور مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین اجازه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را ندارد.

به گزارش ایلنا تصمیم تازه شهرداری شیراز برای حفر تونل با هدف راه اندازی مسیر اتوبوس زیر بافت تاریخی این شهر که در فهرست ملی کشور ثبت شده است، آنقدر عجیب بوده که حالا فعالان میراث فرهنگی استان فارس و شهر شیراز می گویند، متوجه دلیل این اقدام در شرایطی که امکان استفاده ازتجهیزات ارزان‌تر و بروزتر یعنی مونوریل در بافت تاریخی فراهم است، چرا باید هزینه گزاف برای احداث تونل زیرزمینی برای تسهیل دسترسی مسافران با اتوبوس در زیر بافت تاریخی شیراز کرد؟

امین طباطبایی، فعال میراث فرهنگی و مدیرعامل خانه فرهنگ جاودان به ایلنا گفت: تونل جدید در زیر بافت تاریخی شیراز  قرار است از محدوده نزدیک به حافظیه شروع و با گذشتن از زیر بافت تاریخی شیراز و از زیر خیابان ۹ دی که از سال های ۸۹ و ۹۰ با تخریب بخش دیگری از بافت تاریخی شیراز احداث شده است، در زیر زمین امتداد دهد.

او افزود: براساس نقشه های موجود تونل عبور اتوبوس از زیر بافت تاریخی شیراز 17 متر از سطح زمین عمق دارد.

امین طباطبایی تاکید کرد: تصمیم گیری برای پروژه حفر تونل عبور اتوبوس از زیر بافت تاریخی شیراز همچون دیگر پروژه های تخریبی در بافت تاریخی ثبت ملی شده شیراز بدون داشتن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و بدون اجازه میراث فرهنگی انجام شده است و ادامه دارد.

او افزود: بخش زیادی از بافت تاریخی شیراز که هزار سال قدمت دارد به دلیل زلزله هایی که در قرون گذشته اتفاق افتاد، طی سه دوره تاریخی تخریب شده است. اما مردم شیراز در دوره های تاریخی مختلف به جای گودبرداری آوارهای ناشی از زلزله در دوره های تاریخی اقدام به احداث ساختمان‌های جدید بر ویرانه‌ها کرده‌اند و به همین دلیل آثار مربوط به دوره‌های تاریخی متعدد زیر بافت تاریخی شیراز وجود دارد.
   
به گفته او، در سال های گذشته برخی افرادی که در حال تعمیر و مرمت در زیرزمین خانه‌های خود بوده‌اند به آثار بر جای مانده از سازه‌های معماری در زیر خانه‌ها برخورده‌اند که قطعا متعلق به دوره‌های تاریخی است.

او افزود: بافت تاریخی شیراز که قدمتی هزار ساله دارد هنوز مورد کاوش باستان شناسی و شناسایی ارزش‌های تاریخی موجود در زیر این عرصه ثبت ملی شده قرار نگرفته است و این در حالی است که احداث تونل عبور اتوبوس در این بافت تاریخی می تواند صدمات جبران ناپذیر به آثار احتمالی موجود در زیر بافت تاریخی شیراز بزند.

وی گفت: در عمقی که قرار است تونل عبور اتوبوس از زیر بافت تاریخی حفر شود، لایه‌های تاریخی متعدد دارد و نگرانی‌ها از تخریب این محوطه تاریخی است.

امین طباطبایی با اشاره به وجود چندین رشته قنات در زیر بافت تاریخی شیراز گفت: قنات‌های گسترده در زیر بافت تاریخی وجود دارند که برخی از آن‌ها در صورت لایروبی می‌تواند تامین آب بخشی از شیراز را انجام دهد که با حفر تونل در بافت تاریخی احتمال تخریب آن‌ها نیز وجود دارد.

انتهای پیام/