شناسهٔ خبر: 70073157 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دویست و هشتاد و پنجمین نشست شورای شهر اعلام شد؛

تحول در حمل و نقل عمومی تهران با ورود اتوبوس و تاکسی های وارداتی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰۰ تاکسی به گمرک رسیده و ایرادات آنها تا حدودی برطرف شده است .

صاحب‌خبر -

تحول در حمل و نقل عمومی تهران با ورود اتوبوس و تاکسی های وارداتی
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، پرویز سروری امروز سه شنبه در تذکر پیش از دستورخود تاکید کرد: ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل و ۲۵۰۰ دستگاه وارداتی می‌تواند ظرفیتی ایجاد کند که حداقل استاندارد حمل و نقل عمومی برقرار شود.
سروری  در ادامه با بیان اینکه طرح «من شهردارم» طرح شاخصی است که توانست جایزه بریکس را کسب کند، گفت : این جایزه نشان داد که مردم در تهران تصمیم می‌گیرند و ایده‌های خود را برای اجرا به طرح «من شهردارم» ارائه می‌کنند.
وی افزود: ایده‌های مردم در بانک ایده ها ثبت و طرح های  اجرا شده نشان می‌دهد مطالبات و اولویت‌های مردم اصل اساسی است.

 مطالعات کارشناسی برای استفاده از تراموا هنوز ارائه نشده است

در ادامه نشست شورای شهر تهران،  رییس کمیته سلامت شورا درباره تراموای پایتخت گفت:  شهرداری در خصوص تراموا برنامه خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نکرده است .
سوده نجفی تصریح کرد: شورا  تا امروز مصوبه‌ای در این زمینه نداشته اما شاهد این هستیم که شهرداری اعلام می‌کند تراموا وارد کشور شده و به زودی در تهران مورد استفاده قرار  می گیرد.
عضو شورای شهر ادامه داد:  شهرداری پیش‌تر این موضوع را چند بار مطرح کرده که بنده هم در این زمینه تذکر دادم  اما با بی توجه با این تذکرات اقدام به چنین کاری کرده است.
نجفی تاکید کرد:  اصلا مطالعاتی در زمینه  خط تراموا درتهران صورت نگرفته و مشخص نیست موضوع تراموا در پایتخت قابل اجرا است یانه.
نجفی افزود:  در تبصره ۴ حکم ۱۱ برنامه چهارم توسعه شهر تهران آمده است که مطالعه و امکان سنجی اجرای LRT و تراموای شهری منوط به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی هماهنگی و ترافیک شهر‌های کشور است، اما شهرداری هنوز مطالعات کارشناسی خود را در خصوص تراموا به شورا ارائه نکرده؛ ممکن است تراموا به لحاظ علمی و مطالعات صورت گرفته برای اجرا به صلاح نباشد.

تحول در حمل و نقل عمومی تهران با ورود اتوبوس و تاکسی های وارداتی
سوده نجفی در تذکر پیش از دستور خود همچنین با بیان اینکه تذکر امروز من به ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران است چراکه به تازگی با همکاری پلیس راهور طرحی به عنوان کنترل معاینه فنی و ارشادی موتورسیکلت‌های تهران برگزار کردند گفت: ما مخالف این طرح نیستیم و بلکه به اجرای این طرح اعتقاد زیادی داریم.
وی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از آلودگی هوای تهران به علت تردد موتورسیکلت‌ها است، گفت: ارائه معاینه فنی رایگان به موتورسیکلت‌ها نیازمند مصوبه شورای شهر تهران است .
وی افزود: شهرداری تهران باید برای اجرای این طرح از شورای شهر تهران مصوبه دریافت و با هماهنگی شورای شهر نسبت به ارائه معاینه فنی رایگان به موتورسیکلت‌ها اقدام می‌کرد.
رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد:  اینکه برخی از اقدامات از سوی شهرداری صورت بگیرد و بعد برای اخذ مصوبه لایحه ارائه شود و یا در متمم بودجه این موارد اصلاح شود، روند مطلوبی نیست .

استفاده از ال. آر. تی در تهران به صلاح نیست ؛ قرار نیست برای خط ویژه بزرگراه همت مبلغی دریافت شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران در خصوص ال. آر. تی در تهران و صدور مجوز برای آن از سوی شورای عالی اظهار داشت: در مورد تهران چنین چیزی مطرح نشده و به صلاح نیست و موضوعی هم جهت بررسی در این زمینه هنوز به تهران نیامده و تا آنجا که مطلع هستیم؛ در ادوار گذشته نیز نیامده بود.
LRT یا Light Rail Transit یک نوع قطار سبک شهری است که از یک، دو یا سه واگن تشکیل شده است.
وی در ادامه افزود: در واقع بحث تراموا مطرح شده است که خواهد آمد و در قالب هدیه و به صورت آزمایشی به تهران آمده که در صورت تأیید، مورد استفاده قرار گیرد. با چرخ‌های پلاستیکی، طول بیشتر و قدرت تحمل و ظرفیت مسافرگیری بالا که نیازی به ریل ندارد در غیر اینصورت قابل استفاده در تهران نبود و به طور کلی شبیه اتوبوس سه کابین است.
وی در مورد خط ویژه بزرگراه همت و شایعه دریافت وجه نقد از افراد نیز توضیح داد: موضوع خط ویژه بزرگراه همت در شورای عالی ترافیک و شورای ترافیک شهر تهران تصویب شده اما هنوز به شورای شهر نیامده است .
وی افزود:  شورا از نظر کلی در جریان این موضوع قرار گرفته و از نظر رسمی و مکتوب چیزی به شورا ارسال  نشده است.
چمران ادامه داد شورا در جریان هست اما به صورت رسمی این طرح ارائه نشده و این خط قرار است به حمل و نقل عمومی و تردد خودروهای چندسرنشین اختصاص داده شود و هیچ پولی دریافت نمی شود.

تحول در حمل و نقل عمومی تهران با ورود اتوبوس و تاکسی های وارداتی
رئیس شورا در ادامه در ارتباط با موضوع شکایت محیط‌زیست تهران در خصوص ورود زباله‌های ساری به پایتخت نیز گفت : ما به آنها حق می‌دهیم. نباید چنین اقدامی انجام می‌شده و به ما هم گفتند که متوقف شده است و از سایر شهر‌ها برای این منظور کمک خواسته اند؛ امیدواریم که تمام شده باشد.
چمران در خصوص فعالیت زباله سوز هم گفت: زباله سوز فعال است، اما نه در آنجایی که باید باشد و هنوز نیاز به اقدامات بیشتری در این باره وجود دارد. این زباله سوز با ظرفیتی که دارد شاید برای شهر‌های کوچک مناسب باشد، اما جوابگوی نیاز تهران نیست. امیدواریم برنامه زباله سوز چند هزار تنی که در دستور کار است عملیاتی شود.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون ورود تعداد ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی به تهران، اظهار داشت: گفته می‌شود که روز گذشته اعلام کرده اند که اتوبوس‌ها به سمت تهران حمل می‌شود و اگر این اتفاق افتاده باشد؛ امروز یا فردا باید وارد تهران شود