شناسهٔ خبر: 70070475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

توجه و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی به سرود یک ظرفیت برای موسیقی است

مدیرعامل خانه موسیقی ایران به توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به سرود پرداخت و گفت: تاکیداتی که رهبری انقلاب به مسئله سرود دارد موجب شده است این ظرفیت و توجه به سرود صورت گیرد؛ باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد چون سرود جدای از موسیقی نیست.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «حمیدرضا نوربخش» مدیرعامل خانه موسیقی ایران در نشست رسانه‌ای نهمین دوره فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» با بیان اینکه مظلومیت امروز موسیقی براساس تدبیر و برنامه نبوده است بلکه بخاطر جبر، شرایط و در طول تاریخ صورت گرفته است، اظهار داشت: اگر امروز در عرصه موسیقی کشورمان بعد از سال‌ها چیزی به اسم سند موسیقی شکل گرفته است این‌ها قدم‌های رو به جلو و مثبتی است یعنی آنگاه که شورای انقلاب فرهنگی که سیاست‌گذار کلان فرهنگی کشور است به این مسئله ورود می‌کند تا یک هماهنگی صورت گیرد، مایه خوشحالی و قدم رو به جلوی‌ست. 

مدیرعامل خانه موسیقی ایران عنوان کرد: برگزاری موسیقی فجر که گاهی پُررونق و گاهی کم‌رونق بوده است همگی قدم‌هایی در جهت پذیرفته شدن موسیقی است که در مجموع مثبت است. در سند موسیقی وزارت آموزش و پرورش ملزم به پرداختن به سرود شده است، این اقدام موجب تربیت هوش شنوایی و دانش‌آموزان ما در زمینه موسیقی می‌شود لذا الزام این مجموعه‌ها به سند موسیقی تاثیرگذار و مهم است. 

وی توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله سرود به عنوان عالی‌ترین مقام کشور را یک اتفاق و فرصت دانست و تاکید کرد: تاکیداتی که رهبری انقلاب به مسئله سرود دارد موجب شده است این ظرفیت و توجه به سرود صورت گیرد؛ باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد چون سرود جدای از موسیقی نیست بلکه موجب آشنایی دانش‌آموزان با ریتم و ارتقاع هوش موسیقیایی و آشنایی آن‌ها به موسیقی می‌شود که این‌ها همگی مثبت است. 

نوربخش، روند پیشرفت موسیقی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: طی چهل و چند سال گذشته در مسئله موسیقی آهسته و پیوسته جلو رفته‌ایم و امیدواریم با وجود سرعت تکنولوزی که خودش را بر تمام مسائل تحمیل می‌کند، خیلی چیزها حل می‌شود.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه با بیان اینکه فستیوال پیانوی کلارا که به نام «کلارا اوکاچابا» هنرمند و مدرس پیانو از کشور گرجستان برگزار می‌شود، گفت: در طول مدت حضور در ایران خیلی تاثیرگذار بوده و شاگردان زیادی در سراسر کشور تربیت کرده است. حضور ایشان یک ظرفیت است و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد. 

وی با بیان اینکه این جشنواره سال قبل با همکاری خانه موسیقی ایران برگزار شد، توضیح داد: تاریخ برپایی این دوره، بیستم و بیست وهفتم دی ماه و اختتامیه آن نیز روز جمعه بیست و هشتم دی ماه در فرهنگسرای نیاوران خواهد بود. 

نوربخش، سایت خانه موسیقی را برای ثبت نام علاقه‌مندان در پنج گروه سنی باز اعلام کرد و گفت: تا قبل بیستم دی ماه منتخبین اولیه اعلام می‌شوند، که می‌توانند حضور یابند. در هر گروه سه برگزیده داریم که جوایز ده، پنج و سه میلیون تومان خواهد بود. برگزیدگان تحت حمایت خانه موسیقی از عضویت خانه موسیقی تا معرفی به ارکستر سمفونیک خواهند بود، تلاش داریم که برگزیدگان را رها نکنیم، چون این یکی از معضلات جشنواره‌ها است که برگزیدگان رها می‌شوند.

وی این نقض را درباره جشنواره موسیقی جوان نیز مثال زد و گفت: اصلا مشخص نیست الان گروه‌هایی که با آن زحمت انتخاب شدند، الان چه شرایطی دارند لذا سعی داریم این افراد را به ظرفیت‌های موسیقی ایران اضافه کنیم.

«کلارا بوکوچاوا» نیز در ادامه عنوان کرد: این که که دیگر ساز‌ها هم به این جشنواره اضافه شود، آرزوی من است. ابتدا به خاطر شاگردان خودم این جشنواره را چیدیم، اما الان گسترده شده و از تمام ایران حضور دارند. گروه‌های سنی ۶ تا ۹، ۱۰ تا ۱۴، ۱۴ تا ۲۰ و ۲۰ تا ۲۴ سال هستند.

وی درباره نحوه برگزاری جشنواره توضیح داد: این برنامه با یک قطعه از «باخ» آغاز می‌شود. سپس یک سونات کلاسیک «موتزارت»، «هایدن» و «بتهوون» باید اجرا شود و بچه‌های سن پایین هم می‌توانند دیگر اهنگسازان کلاسیک را هم بزنند. یک قطعه هم دوره رمانتیک یا مدرن باید باشد.

بوکوچاوا در بخش پرسش و پاسخ گفت: همیشه برگزیده‌های ما اجرای کنسرت دارند و ما برگزیده‌ها را برای اجرا به گرجستان می‌بریم. در گرجستان نوازندگان پیانو و آهنگسازان خوبی داریم، هر سال مسابقه و کنسرت‌های بین المللی برگزار می‌شود، الان یک مقدار شرایط متفاوت شده است. هنرجویان ایرانی خیلی باهوش هستند، اما معلم‌های سختگیر لازم دارند که تنبلی نکنند.

انتهای پیام/ 121