شناسهٔ خبر: 70069694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگو با ایرنا؛

افتخار موزه‌های جهان داشتن قطعه‌ای از فرش ایرانی است

تهران- ایرنا- رئیس پیشین اداره فرش استان تهران گفت: فرش ایرانی، در جهان هنوز هم سرآمد است، بسیاری از موزه‌های جهان افتخارشان این است که قطعه‌ای از فرش ایرانی را داشته باشند.

صاحب‌خبر -

زهرا کمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اینکه برای افزایش سهم بیشتر در بازارهای جهانی در فرش ایرانی چه باید کرد؟ اظهار داشت: سال‌های شکوفایی و رشد خوبی در فرش ایرانی داشتیم و در رتبه بندی جهانی در رتبه نخست جهان قرار داشت.

رئیس پیشین اداره فرش استان تهران افزود: در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های خارجی و بخشی خودتحریم‌های داخلی، شاید تدابیری که انجام نشده و نوسانات ارز و مشکلات عدیده‌ای از این دست باعث شده که جایگاه خودمان را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: باید به رشد جهانی برسیم و بتوانیم جایگاه خودمان را چه به لحاظ طرح و رنگ و چه به لحاظ تکنیک‌های بافت و عرضه‌ای که می‌توانیم در دنیا داشته باشیم و بحث بازاریابی به دست آوریم و این را به جز با نگاه هوشمندانه و نگاه مدیریتی قوی و مدیران توانمندی که بتوانند با شناخت کامل، این صنعت را به رشد برساند و نقاط مغفول مانده این صنعت را بیابند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم، نمی‌توان به دست آورد.

نتوانستیم با دنیای مدرن و تجارت جهانی همگام شویم

کمانی ادامه داد: در بحث بازاریابی الکترونیک و هوشمندسازی زنجیره ارزش، همگام با انقلاب صنعتی چهار و پنجم می‌توانیم رشد کنیم، این اتفاق در فرش ایران نیفتاده است و روش‌ها عموما روش‌های سنتی است.

رئیس پیشین اداره فرش استان تهران ما نتوانستیم در این بین با دنیای مدرن و تجارت جهانی همگام شویم و این باعث شده که جایگاه خودمان را کم کم از دست بدهیم و امید این را داریم که با رویکردهای نوین و هوشمندسازی زنجیره ارزش و تامین فرش دست‌باف به این ایده‌آل هم نزدیک شویم.

رئیس گروه توسعه زنجیره ارزش وزارت صمت در این باره که هنر ایرانیان چگونه در طول تاریخ عامل وفاق و پیشرفت بوده است؟ گفت: فرش با پیشینه قوی‌ای که در دنیا دارد و فرش دست‌باف، در هر جای دنیا که نامی از فرش ایران و فرش دیده شود، فرش را با نام ایران و ایرانیان را با نام فرش در دنیا می‌شناسند و همین باعث شده بود که در حوزه تجارت بقیه محصولات و کالاهای تجاری‌مان هم به پشتوانه فرش بتوانیم موفق شویم و در کنار فرش، کالاهای دیگری هم صادر می‌شد.

کمانی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند و سالهاست که تولیدکنندگان توانمند و تجار توانمندی داریم که با زحمت خودشان توانستند این پرچم را به خوبی در دنیا نگه بدارند و شاید کمک کمتر با حمایت‌های دولت انجام شد و با تلاش‌های خودشان اتفاق را رقم زدند.

وی تصریح کرد: حتما لازم است فرش ایرانی تبلیغات و برندسازی شود، حلقه‌‎های مفقوده‌ای که در زنجیره انجام ندادیم اصلاح شود، تامین مالی که باید به کل زنجیره گسترش پیدا کند تا بتواند فرش ما توسعه ارزشمندتری در کل دنیا پیدا کند.