علیرضا کاظمی، به آسیبهای روانی و عاطفی این مصوبه اشاره کرد و گفت: بنا بود در نظام تعلیم و تربیت بر رویکرد کاهش استرس دانشآموزان و خانوادههای آنها تمرکز کنیم نه آنکه دانشآموزان و اولیا را با مشکلات جدی و استرسزا مواجه کنیم.
وی کاهش شرکت در المپیادهای علمی را از دیگر مشکلات این مصوبه دانست.
کاظمی پیشنهاد داد که مصوبه تأثیر معدل فقط شامل پایه دوازدهم و تاثیر آن از ۶۰ به ۴۰ درصد برسد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحلیل فرآیندهای آموزشی به صورت یک دوره ۱۰ ساله گفت: باید به همه متغیرها بمنظور بررسی فرآیندهای علمی توجه داشت.
وی ریشه مشکلات در آموزش و پرورش را بیتوجهی، کمتوجهی و کوچکانگاری به نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: چرا هیچگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحدهای برای رشد بودجه آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانشآموز را نمیدهد. در حالی که سهم بودجه این وزارتخانه از دولت ۱۰ درصد است و در سال ۹۲ نیز با ۱۲ میلیون دانشآموز سهممان روی همین عدد بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه چرا در رتبهبندی دستگاهها، وزارت آموزش و پرورش، رتبه هشتادم را در پرداخت حقوق دارد، گفت: با این رویکرد هیچ گاه آموزش و پرورش رشد نخواهد کرد.
کاظمی با تأکید بر این که این مصوبه ابعاد تربیتی توجهی ندارد، گفت: ما در سند تحول به دنبال تربیت هستیم. در حالی که این مصوبه، نظام آموزشی را تکساحتی و آموزشزده کرده است و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در وسط میدان تنهاست و پیشتیانیها اندک است در حالی که ما نیازمند حمایتهای میدانی هستیم وگرنه در اجرا تضعیف خواهیم شد.
وی ادامه داد در نهایت ما تابع تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به دلیل نگرانیها و مطالبه عمومی به این موضوع ورود کردهایم.
رویکرد سند تحول تربیت تمامساحتی است و رویکرد کنکور تکساحتی
در ادامه علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأیید مباحث مطرح شده از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ گاه مرجعیت کتاب درسی، هدف سیستم آموزشی نبوده چون نظام آموزشی همیشه به دنبال مرجعیت برنامه درسی بوده است.
وی ادامه داد: امروز کنکور هم تأثیر خود را بر مرجعیت کتاب درسی گذاشته است و این موضوع به دور از اهداف عالی آموزش و پرورش است.
کمرئی با بیان این که توجه به کتاب ها مثبت است، افزود: این نگاه نه طبق برنامه تحول و نه بر اساس اهداف آموزش و پرورش است.
وی با تأکید بر این که آموزش و ارزشیابی در سه پایه آخر تحصیلی به ارزش تبدیل شده است، گفت: این اقدام سبب بروز کارکردهای منفی مصوبه خواهد شد .
کمرئی تربیت تمام ساحتی را رویکرد سند تحول دانست و گفت: رویکرد کنکور و افزایش معدل با رویکرد علمی سند تطبیق دارد ولی بقیه ساحت های تربیتی دیده نشده است.
به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش؛ مدرسه به مثابه نهاد آموزشی باید جای خودش را به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی با عناصر فرهنگی و اجتماعی بدهد .
وی به تهدیدهای ناشی از این مصوبه اشاره کرد و گفت: تهدیدها نشان می دهد که نتایج کنکور دهک های یک تا ۷ از ۱۴ به ۲۶ درصد در رشته های تجربی در دانشگاه رسیده است. اما این آمار فقط مربوط به ۳ درصد دانش آموزان است ودر جای خود جای نقد و بررسی بسیار دارد.
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره لغو مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: منتفعان از کنکور بر لغو این مصوبه تأکید دارند و برخی با غوغا سالاری سبب می شوند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر زمین بماند.
وی ادامه داد: اگر مدرسه تأثیرش را در پذیرفتن آموزش عالی بیشتر کند به عدالت آموزشی نزدیک تر خواهیم شد.
حداد عادل با اشاره به این که نباید اقدامی شود که تأثیر کنکور بر موفقیت دانشگاهی موثرتر واقع شود، افزود: پرداختن صرف به کنکور، عدالت آموزشی را زیر سئوال می برد. بهتر است با توسعه مدارس و کیفیت بخشی به آن در پی کوتاه کردن دست منتفعان از کنکور باشیم.
وی ادامه داد: مشکل وضع فعلی این است که تست زنی به دانش آموز قدرت تفکر نمی دهد بنابراین نباید تأثیر قطعی را لغو کرد. زیرا نمی توانیم تأثیر لغو این مصوبه را بر سایر متغیرها و ساحت های سند تحول موثر دانست.
حداد عادل پیشنهاد کرد در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل شود تا با کار کارشناسی مسیرهای متفاوت در اجرای هر چه بهتر این مصوبه بررسی شود.