به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو »، کیکس، کراساوور کم مصرف کیکس کراساوور جمع و جور شرکت نیسان است که به نوعی جانشین جوک در بازار کشور شده است. این کراساوور وارداتی شرکت نامی خودرو به یک پیشرانه 4 سیلندر 1498 سیسی تمام آلومینیومی مجهز شده است. این موتور تنفس طبیعی توانایی تولید 122 اسببخار قدرت و 143 نیوتنمتر گشتاور را دارد که تمامی این نیرو را توسط گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. این گیربکس از فناوری X-TRONIC خود نیسان بهره میبرد که سبب شده تا حس حال رانندگی CVT را اندکی بهبود یابد و از طرفی سبب شده تا استهلاک پایینتری به نسبت دیگر گیربکسها داشته باشد. همچنین گیربکس این خودرو قابلیت تعویض دستی دنده به صورت شبیهسازی شده در 8 دنده را در اختیار راننده قرار میدهد.
نیسان کیکس 6.5 لیتر بنزین را در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی از باک 41 لیتری خود، مصرف میکند که در بین رقبا هم رده واقعا مصرف سوخت منطقی را رقم زده است. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مستقل مک فرسون و در محور عقب نیمه مستقل میله پیچشی است که در اکثر خودروهای اقتصادی از همین ترکیب زیربندی و تعلیق استفاده شده است.
نیسان کیکس همچنین به تجهیزات کمک راننده و ایمنی بر پایه رادار نظیر رادار هشدار نقاط کورBSD، هشدار حرکت بین خطوط LDW، هشدار برخورد از جلو FCW و هشدار برخورد به مانع عقب CTA نیز مجهز شده است. در بخش تجهیزات رفاهی این خودرو نیز مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک،دوربین 360درجه، نمایشگر 8 اینچی لمسی، استارت دکمه ای، سانروف، آینه های برقی و ... به چشم می خورد. فضا صندوق این خودرو 428 لیتر است که برای استفاده خانوادههای پرجمعیت مناسب است.
ممکن است در گام نخست این تصور بوجود بیاید که قدرت این خودرو کم و عملکرد آن ضعیف است اما پارامتر اصلی که توان نهایی حرکتی یک خودرو را تعیین می کند نسبت قدرت به وزن آن خودرو است. برای مثال اگر یک شاسی بلند 1.9تنی با پیشرانه 190 اسب بخاری داشته باشید به ازای هر کیلوگرم وزن آن خودرو حدود 0.1 اسب بخار قدرت در اختیار خواهید داشت. شما در نیسان کیکس وارداتی با وزن 1170 کیلوگرم و پیشرانه 122 اسب بخاری نیز حدود 0.1 اسب بخار به ازای هر کیلوگرم در اختیار دارید و اینگونه با توجه به ابعاد کوچک این کراس اوور 4.3 متری، عملا همان میزان قدرت به ازای هر کیلوگرم را در اختیار دارید.
قشقایی، نامی آشنا برای ایرانیان
کراس اوور جمع و جور شهری نیسان با طول 4.4 متر پیشتر در نسل نخست به صورت تولیدی روانه بازار شده بود و اکنون آخرین فیس لیفت از نسل دوم این خودرو با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی آماده عرضه به صورت وارداتی توسط نامی خودرو شده است.
این خودرو برپایه پلتفرم CMF-CD نیسان بنا شده که مشترک با ایکس تریل و رنو کاجار است و در سال 2014، و نخستین سال عرضه این نسل نیز به عنوان خودرو سال انتخاب شده است. نسخه ای که نامی خودرو برای واردات به ایران در نظر گرفته از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با کد MR20 نیرو می گیرد. حداکثر توان این پیشرانه به 139 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 184 نیوتون متر می رسد که از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT سری Xtronic نیسان به محور جلو این خودرو منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی نیسان قشقایی وارداتی با وزن 1469 کیلوگرم به 6.7 لیتر در صد کیلومتر می رسد که با توجه به حجم قابل قبول 57 لیتری مخزن سوخت آن امکان پیمایش متوسط حدود 850 کیلومتر را محیا می کند. طول نیسان قشقایی به 4401 میلیمتر می رسد و فضای بار آن 486 لیتر یعنی حدود 80 لیتر کمتر از برادر بزرگترش یعنی ایکستریل است. سیستم تعلیق نیسان قشقایی وارداتی در جلو از نوع مستقل مکفرسون و در عقب نوع چند اتصاله مولتی لینک است.
نیسان قشقایی در بخش تجهیزات ایمنی به سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل لغزش خودرو ASR، ترمز کمکی IEB، سیستم هوشمند پایداری نیسان IRC و 4 چرخ دیسکی در کنار ترمز کمکی BAS و TPMS در کنار 6 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای مجهز شده است. قشقایی همچنین برای کاهش مصرف سوخت از تکنولوژی ISS برای روشن و خاموش شدن خودرو در توقف های کوتاه پشت چراغ قرمز بهره می برد.
از دیگر امکانات قابل توجه نیسان قشقایی وارداتی نامی خودرو می توان به دوربین ثبت وقایع، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، نمایشگر مرکزی 9 اینچی، سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید، سنسور باران، سنسور نور با روشنایی خودکار چراغ ها، کنسول وسط سرنشینان جلو و عقب و ... اشاره کرد.
سدان خاص نیسان
نیسان سیلفی مکس وارداتی نامی خودرو از پیشرانه 1.2 لیتریسیه سیلندر در کنار یک موتور الکتریکی نیرو می گیرد که حداکثر توان کارکرد مجموع این قوای محرکه به 136 اسب بخار قدرت و 300 نیوتون متر گشتاور می رسد که از طریق یک گیربکس تک سرعته E-CVT به محور جلو منتقل می شود. وزن این سدان نیسان به 1460 کیلوگرم می رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن در سیکل هایبرید4.5لیتر است که در ترکیب با ظرفیت 41 لیتری مخزن سوخت آن میتواند پیمایش حدود 900 کیلومتری را برای این خودرو امکان پذیر کند.
طول این سدان نیسان به 4652 میلیمتر می رسد و فاصله بین دو محور آن 2712 میلیمتر است که فضای پای به مراتب بهتری از سدان رقیبی مانند تویوتا کرولا ارائه می کند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی نیمهمستقل است. همچنین فضای بار نیسان سیلفی مکس وارداتی نامیخودرو به 540 لیتر می رسد که تقریبا نزدیک به فضای بار کراس اوور متوسطی مانند نیسان X-Trail است. زیر این سدان تایرهای 215/50 با رینگ های آلومینیومی 17 اینچی قرار گرفته است.
سیستم پدال این خودرو از نوع الکتریکی یا E-Pedal است و علاوه بر آن به تکنولوژی هایی نظیر سیستم کمکی شروع حرکت در سربالاییHAC، کروز کنترل تطبیقی هوشمند ICC، سیستم هوشمند خاموش کردن خودرو به هنگام توقف و روشن شدن مجدد با فشردن پدال گاز ISS و سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC نیز مجهز است. رادار هایمختلف در جلو خودرو پشت نشان شیشه ای برند نیسان و همچنینپشت شیشه خودرو آپشن های هشدار حرکت بین خطوط ، ترمز خودکار، سیستم کمکی حرکت بین خطوط و هشدار عابر پیاده VPS را برایاین خودرو فراهم می کند که تنها در همین نسخه Max Edition قابل مشاهده است. در بخش ایمنی همچنین این خودرو به 6 کیسه هوایجلو، جانبی و پرده ای در کنار سیستم TPMS، ترمز اضطراریاتوماتیک AEB و دوربین ثت وقایع مجهز شده است.
سیستم تهویه مطبوع این سدان وارداتی نیسان در فول ترین نسخه از نوع اتوماتیک با تنظیم دوگانه است و دریچه مجزا برای سرنشینان عقب نیز تعبیه شده است. این خودرو به پورت های شارژ تایپ C در جلو و عقب مجهز شده و نمایشگر میانی آن 12.3 اینچی است. همچنین از دیگر امکانات این خودرو می توان به ورود و استارت بدون کلید، دوربینعقب، کنسول وسط سرنشینان جلو و عقب و حالت های رانندگی Eco، اسپرت و نرمال اشاره کرد.
∎