حجت الاسلام میراحمدی روز دوشنبه ۱۲ آذرماه در نشست مجمع کشوری دبیران کمیته های هماهنگی وامور رفاهی و صنفی دانشجویان و دستیاران دانشگاههای علوم پزشکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: دیگر نهادهای دانشجویی و تشکل ها در هر دانشگاهی ممکن است بین بخشی باشند اما شورای صنفی یک نهاد دانشجویی مهم و حیاتی در پیگیری و احقاق حقوق، مطالبات و نیازهای صنفی و رفاهی دانشجویان است و از این رو باید قدرخودتان را بیش از بیش بدانید چرا که رسالتی بسیار خطیر دارید.
وی اظهار کرد: ما در همه سطوح در جامعه مشکل در تفاهم داریم نه توافق و نمی توانیم به فهم مشترکی برسیم و از این رو شاید یکدیگر را در مسیر برنجانیم و در بخشی از موارد نمی توانیم حرفها، نکات و منظورمان را به درستی به دیگران انتقال دهیم. تکنیک انتقال بیان مشکلات و مسائل صنفی و رفاهی به دیگران باید از طریق درست و صحیحی شکل گیرد. شما اعضای شورای صنفی باید به این مهارت برسید که چطور مطالب، نظرات و منظورتان را به دیگران منتقل کنید و داشتن این مهارتها می تواند در رسیدن به اهداف تان ، کمک کننده باشد
میراحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت میان نقد کردن و سوال کردن پرداخت و گفت: شما عزیزان شورای صنفی باید تفاوت نقد کردن و سوال کردن را در مسیر پیگیری مطالبات صنفی و رفاهی خود بدانید و اگر این مهارتها را ندانید نمی توانید به خوبی با طرف مقابل به تعامل و تفاهم برسید و اگر تفاهم ایجاد نشود بدون شک همدلی و همراهی شکل نخواهد گرفت.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شما عزیزان شورای صنفی در مسیر احقاق حقوق، نیازها وخواسته های صنفی و رفاهی نباید از خود غفلت کنید و در مسیر تعالی، رشد وترقی باید علاوه بر اینکه این مزیتها را برای دیگر دانشجویان بخواهید در وهله اول برای خودتان بخواهید. در پیگیری مطالبات آموزشی، صنفی و رفاهی هیچ گاه خود را فراموش نکنید و هرآنچه را که برای دیگران می خواهیم برای خود نیز ارزش و منزلتی قائل شوید.
میراحمدی به نقش و اهمیت استفاده از واژه ها و کلمات در بیان مفاهیم و مطالبات دانشجویی تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات به کارگیری درست واژه ها در برخی موقعیتهای مکانی و زمانی به دانشجو کمک می کند تا بهتر به انتقال مفاهیم به دیگران برسد.
شورای صنفی سرمایه بزرگی در هر نهاد و مجموعه مدیریتی به شمار می رود
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شورای صنفی سرمایه بزرگی در هر نهاد و مجموعه مدیریتی به شمار می رود، اظهار کرد: جمع شما عزیزان به عنوان نمایندگان شورای صنفی و مطالبه گران در عرصه صنفی، رفاهی و آموزشی بر هیچ کس پوشیده نیست. شما عزیزان امروز از سراسر کشور در قالب این نشست در اینجا حضور دارید تا به مشکلات قشر دانشجو رسیدگی کنید و گره از کار این قشر بردارید و باید قدر خود را بدانید چرا که سرمایه ای بسیار گرانبها هستید.
حجت الاسلام میراحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت میان سه واژه پرسیدن، نقد کردن و مطالبه کردن اشاراتی کرد و گفت: شما عزیزان و نمایندگان شورای صنفی دانشگاههای علوم پزشکی باید تفاوت این سه واژه را به خوبی بدانید و هر کدام را در جای مشخصی به کار بگیرید. شما باید نقدها و ضعف ها را به خوبی نشان دهید اما این انتقاد باید سالم و سازنده باشد. انتقاد سالم در ادبیات دینی ما همواره مورد تاکید قرار دارد و کسی که در مقام مطالبه گر می خواهد ضعف ها را نشان دهد باید فردی دلسوز باشد و نه اینکه صرفا هدفش تخریب باشد.
شورای صنفی مهمترین مرجع رسیدگی به مطالبات دانشجویان است
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شورای صنفی مهمترین مرجع رسیدگی به مطالبات دانشجویان است، خاطر نشان کرد: در جمع دانشجویی شاید احساس اولیه این باشد که برخی سخنان که از جانب مطالبه گر صورت می گیرد، تلخ است اما شما باید تلاش کنید با مهارت فراوان و در عین حال خیرخواهی، این بیانات و تلخی ها را به افراد مسوول منتقل کنید تا بتوانید به عنوان یک فرد مطالبه گر در پیگری حقوق دانشجو موفق باشید.
وی به فرق میان سوال و مساله اشاره کرد و گفت: سوال گره ذهنی من پرسشگر است اما مساله گره موجود در برنامه به شمار می رود و گاهی اوقات ما تفاوت مساله و سوال را به خوبی نمی دانیم و نمی توانیم این دو را از یکدیگر تشخیص دهیم. همواره نیمی از فرآیند رسیدن به پاسخ و کشف درست راهکار برای حل مساله در گروی طرح سوال کردن خوب و حرفه ای است . متاسفانه گاهی اوقات ما پرسشگر خوبی نیستیم. بدون شک سوال خوب نیمی از پاسخ را به همراه خود دارد.
این مقام مسوول در پایان به نشانه های انسان خردمند اشاره کرد و افزود: انسان خردمند کسی است که برخورد و مواجه درست با صورت مساله داشته باشد و بتواند پرسشگری هوشمندانه ای داشته باشد و پاسخگویی عالمانه ای دریافت کند. باید همواره به عنوان یک فرد مطالبه گر رفتاری خردمندانه و توام با عقل داشته باشیم و با هر مساله که با آن مواجه می شویم در زاویه درست به مساله نگاه کنیم و درست بپرسیم و بتوانیم پاسخ را عالمانه دریافت کنیم.
وی به فرآیند پرسشگری صحیح در حل مساله اشاره کرد و گفت: فرآیند پرسشگری وقتی درست شکل بگیرد قطعا دلبستگی اجتماعی شکل خواهد گرفت.