به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، نشست «نقشه جامع علمی کشور، دستاوردها، خلاها و چالشها» در قالب پیشنشست همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری، چهارم آذر ۱۴۰۳ در محل ایرانداک برگزار شد. محمد حسنزاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در این نشست به بررسی عملکرد و دستاوردهای نقشه جامع علمی کشور و همچنین چالشهای موجود پرداخت.
وی تدوین نقشه جامع علمی کشور را ابتکاری بیسابقه در حوزه علم، فناوری و نوآوری دانست و گفت: این نقشه برای نخستین بار نگاه همهجانبه و سازمانیافته به علم، فناوری و نوآوری در کشور ایجاد کرد و توانست دانشگاهها، پژوهشگاهها و نهادهای مرتبط را در مسیر واحدی همسو کند.
وی توجه ملی به علم و فناوری به عنوان یک اولویت سازمانیافته، تقسیم کار ملی برای پیشرفت در حوزههای علم، فناوری و نوآوری و امکان ارزیابی و سنجش رشد علمی کشور بر اساس شاخصهای مشخص را سه دستاورد مهم نقشه جامع علمی دانست و گفت:روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور ضرورت دارد.
وی اضافه کرد: علم و فناوری جریانی پویا و متغیر است؛ شاخصهایی که در سالهای ۸۶ تا ۸۹ تدوین شدهاند، امروز نیازمند بازنگری هستند. برای مثال، موضوعاتی چون شرکتهای دانشبنیان و هوش مصنوعی که در سالهای اخیر مورد توجه جهانی قرار گرفتهاند، در این نقشه پیشبینی نشده بودند.
وی همچنین انتقاداتی به تکیه بیش از حد بر رتبهبندیها وارد کرد و گفت: رتبهبندیها لزوماً نشاندهنده واقعیت نیستند. جایگاه نخست در یک منطقه یا جغرافیا تضمینکننده پیشرفت علمی و فناوری نیست. نقشه جامع باید بیشتر بر حل مسائل ملی و تأثیرگذاری علم و فناوری تمرکز کند.
رئیس ایرانداک پیشنهاد کرد که در بازنگری نقشه جامع علمی کشور مکانیزمهای روزآمدسازی برای تطبیق با تغییرات سریع در نظر گرفته شود، تقسیم کار نهادی شفافتر و بدون همپوشانی انجام شود و شاخصهای قابل اندازهگیری و مبتنی بر واقعیت تدوین شود.
حسنزاده تأکید کرد: باید به جای تأکید صرف بر کمیتها، به دستاوردها و اثرات علم و فناوری توجه شود. همچنین تقویت همکاریهای منطقهای و بینالمللی میتواند آوردههای بیشتری برای کشور داشته باشد.
این نشست مقدمهای برای همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری بود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد و بر نقش اساسی علم و فناوری در حل مسائل کشور و کسب جایگاه بینالمللی تأکید دارد.