به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی ایدرو، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو، در این دیدار با تشریح اهداف کلان ایدرو در حوزههای مختلف از جمله صنایع دریایی گفت: سازمان گسترش بهدنبال این است که با استفاده از مکانیزمهای نوین تأمین مالی در توسعه صنعتی کشور نقش پررنگ تری ایفا کند.
وی در تشریح اقدامات و برنامه های ایدرو در خصوص سیاست های کلی توسعه دریامحور تبدیل شرکت ایزوایکو به قطب صنایع دریایی کشور، ایجاد قطب صنایع دریایی در منطقه مکران، ساخت شناورهای تجاری اقیانوس پیما، مدیریت ایجاد زنجیره تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع دریایی، حمایت از سازندگان و تأمین کنندگان داخلی تجهیزات به منظور دریافت گواهینامههای استاندارد دریایی و تدوین و تعیین شاخص فرسودگی شناور را از جمله برنامهها و اقدامات پیشنهادی ایدرو برشمرد.
رئیس هیات عامل ایدرو اضافه کرد: ایدرو برای تحقق این اهداف و برنامهها تاسیس شرکت مدیریت پروژههای دریایی ایران، تأسیس شرکت تأمین ماشینآلات و تجهیزات صنعت دریایی و ایجاد خوشههای صنعتی دریایی را پیشنهاد کرده تا از این طریق بهتسریع و بهبود اجرای پروژههای صنایع دریایی کمک کند.
وی در ادامه در خصوص تأمین مالی به منظور ساخت کشتی در داخل کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی از طریق صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه صنایع دریایی کشور، مشارکت مردم از طریق صندوق پروژه و خطوط اعتباری موجود با سایر کشورها و . . . میتواند صورت پذیرد.
در ادامه این نشست، «علی عبدالعلیزاده» نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی دریامحور، نیز در این جلسه با اشاره به توانمندی ایدرو، حلقه مفقوده توسعه صنایع دریایی کشور را در موضوع مدیریت منابع مالی دانست و گفت: تاکنون روشها و قوانین مختلف پیشبینی شده برای حل مشکل تأمین منابع مالی در حوزه دریا، جوابگو حل موضوع نبوده است.
وی با بیان اینکه سیستم دولتی قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع دریایی نیست، اضافه کرد: منابع غیر دولتی مانند بانکهای خصوصی و صندوق پروژه بازار بورس، همچنین مشارکت شرکت های تأمین سرمایه قادر است مسئله تأمین مالی این حوزه را حل کند.
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی دریامحور، پیشنهاد کرد با توجه به تجارب و تخصص ایدرو در انجام پروژههای بزرگ در سطح کشور، ایدرو ضمن پذیرش مدیریت و راهبری پروژههای بزرگ صنعت دریایی، مدیریت روش تأمین منابع مالی را نیز به عنوان سازمان مرجع در این حوزه به عهده بگیرد.
عبدالعلیزاده همچنین از ایدرو خواست تا در خصوص انتخاب رشته صنایع صلاحیت دار برای حضور در منطقه مکران کمک کند.
در بخش دیگری از این نشست، «محمدمهدی سالاری» رئیس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی کشور هم با بیان اینکه صنعت دریامحور به یک مدیریت یکپارچه نیازمند است، گفت: سازمان گسترش میتواند ایفاگر نهاد بالادستی و هماهنگ کننده در این حوزه باشد.
وی همچنین استفاده از ظرفیتهای توافقنامههای 25 ساله ایران با دیگر کشورها در حوزه صنایع دریایی را مهم توصیف کرد.
انتهای پیام/