شناسهٔ خبر: 70052041 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

یادداشت | ری‌برندینگ داعش به هیئت تحریرالشام

حوزه/ وقتی به گروه تروریستی هیئت تحریرالشام دقت شود، می‌بینیم همان افراد با همان اهداف داعش (و همان فرماندهان) هستند، اما یک بازطراحی انجام داده‌اند که در تصاویر منتشرشده از آنان به‌وضوح مشخص است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری حوزه | ری‌برندینگ (Rebranding) به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن یک کسب‌وکار، سازمان یا محصول، هویت خود را تغییر می‌دهد تا تصویری جدید و متفاوت از خود ارائه دهد.

این فرآیند می‌تواند شامل تغییر نام، لوگو، طراحی بصری، پیام‌ها، استراتژی‌های بازاریابی و حتی تغییر ارزش‌ها یا اهداف سازمان باشد. ری‌برندینگ اغلب با هدف بهبود تصویر عمومی، جذب مشتریان جدید یا تطبیق با تغییرات بازار و نیازهای مخاطبان انجام می‌شود.

اهداف ری‌برندینگ

۱. بهبود تصویر برند: در مواردی که برند به دلایلی دچار آسیب یا شهرت منفی شده باشد.

۲. هماهنگی با تغییرات بازار: مثلاً هنگام ورود به بازارهای جدید یا تلاش برای جذب گروه‌های مخاطب متفاوت.

۳. تمایز از رقبا: ایجاد یک هویت منحصربه‌فرد برای متمایز شدن در یک بازار رقابتی.

۴. بروزرسانی هویت برند: برای هماهنگی با تکنولوژی‌های نوین، گرایش‌های جدید یا تغییر ارزش‌ها.

۵. ادغام یا تفکیک: در صورت ادغام شرکت‌ها یا نیاز به جداسازی بخش‌هایی از کسب‌وکار.

مراحل ری‌برندینگ

۱. تحلیل وضعیت فعلی: ارزیابی نقاط ضعف و قوت برند موجود و تحلیل نیازهای بازار.

۲. تعریف استراتژی جدید: مشخص کردن پیام‌ها، مخاطبان هدف و اهداف تازه برند.

۳. طراحی هویت بصری جدید: شامل تغییر نام، لوگو، رنگ‌ها و طراحی کلی.

۴. اجرا و معرفی به بازار: با استفاده از کمپین‌های بازاریابی برای اعلام و معرفی برند جدید.

۵. پیگیری و ارزیابی نتایج: نظارت بر تأثیر تغییرات بر مشتریان و بازار.

چالش‌های ری‌برندینگ

- مقاومت مشتریان وفادار در برابر تغییرات.

- هزینه‌های بالا برای طراحی و اجرای فرآیند.

- خطر از دست دادن هویت اصلی برند.

- زمان‌بر بودن فرآیند تغییر.

وقتی به گروه تروریستی هیئت تحریرالشام دقت شود، می‌بینیم همان افراد با همان اهداف داعش (و همان فرماندهان) هستند، اما یک بازطراحی انجام داده‌اند که در تصاویر منتشرشده از آنان به‌وضوح مشخص است.

دیگر خبری از ریش‌ها و موهای بلند نامرتب و لباس‌های کثیف و نامرتبط با جنگ نیست و حتی در برخی تصاویر دیده می‌شود که به اسیرانشان آب می‌دهند و با آنها بدرفتاری نمی‌کنند.

احتمالاً دیگر تصاویرِ بریدنِ سر، سوزاندن یا غرق کردن اسرا را نخواهیم دید، چراکه این اقدامات دیگر جزو اهداف طراحان اسلام‌هراسی نیست. آنها اکنون اهداف و طرح‌های دیگری را دنبال می‌کنند.

حامیان داعش متوجه شده بودند که برند قبلی داعش با آن خصوصیات رفتاری و تصویری که برای خود در جهان ساخته بود، دیگر مورد قبول مردم نخواهد بود و حتی حامیان احتمالی خود را از دست می‌دهد. ازاین‌رو، با همین حقه آن را بازطراحی کرده و دوباره به میدان فرستاده‌اند.

محمد جواد خمسه