به گزارش ایرنا، فرودگاه ساحلی رامسر سالهای گذشته موانع پروازی بزرگ و کوچکی را از سرِ راه برداشت. باند فرودگاه توسعه یافت، مرز هوایی آن تصویب و به زیرساختی برای پروازهای بینالمللی تبدیل شد. در قدم بعدی نیز یک ترمینال با ظرفیت بالاتر در دسترس مسافران قرار گرفت. با این وجود به نظر میرسد همزمان که مقررات ایمنی شرکتهای هواپیمایی برای نشست و برخاست در فرودگاههای کشور ارتقا پیدا کرد، در فرودگاه رامسر تغییراتی متناسب با این بهروزرسانی رخ نداد و همین عقبماندگی به پاشنهآشیلی برای رونق پروازها تبدیل شد.
در واقع شرکتهای هواپیمایی به دلیل احتمالِ لغوِ پروازها و زیانِ اقتصادی ناشی از آن، خطر نکردند و به ویژه در فصول سرد سال عطای ایجادِ خط پروازی در این فرودگاه ساحلی را به لقایش بخشیدند.
برای مثال تنها در ۱۰ روز گذشته سه پرواز این فرودگاه در مسیر تهران به رامسر و بالعکس به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد. همین موضوع و فاصلههای زمانی کوتاهِ تکرارِ آن سبب شد، عددِ لغوِ پروازها یا تمایل نداشتن شرکتهای فرودگاهی برای ایجادِ خط پروازی در این مسیر، به شکل برجستهتری نسبت به گذشته خودنمایی کند.
البته فارغ از هزینه و فایده شرکتهای هواپیمایی، تقاضای مسافران، ظهور مقاصد جدید گردشگری یا اینکه رامسر چه بسته گردشگری را برای دعوت به حضور ارایه میکند، در مقابل برخی نیز معتقدند که واکاوی برخی سوانح هوایی کشور مثل سانحه هوایی یاسوج باعث شد که طی سالهای اخیر شرکت فرودگاهها مقررات پروازی سختگیرانهتری وضع کند. حتی گفته میشود تشکیلاتی فنی با عنوان مدیر ایمنی در شرکت فرودگاههای ایجاد و قوانین سختگیرانهتری برای نشت و برخاست پروازها در نظر گرفته شده است.
دردسرهای تحریمی
فرودگاه رامسر با وجود آنکه در دورهای با رفع موانع پروازی؛ از جمله دانشگاه ملاصدرا و چند واحد آموزشی دیگر، توانست توسعه باند را با هزینه قابل توجه عملیاتی و چالش نشست و برخاست هواپیماها در شرایط طبیعی را برطرف کند اما در ادامه برای استقرارِ تجهیزات پیشرفته مطابق با استاندارهای روز دنیا از یک سو با موانع پروازی باقیمانده و از سوی دیگر با بنبستِ تحریم برای تامین و خریداری تجهیزات آن مواجه شد.
معاون عملیات پرواز فرودگاه رامسر رفعِ موانع پروازی و به دنبال آن تجهیز فرودگاه به ۲ مدل دستگاهِ کمک ناوبری را از راهکارهای پایانِ محدودیتهای پروازی به فرودگاه رامسر به ویژه در زمانِ نامساعد بودن آب و هوا معرفی کرد.
سید جواد شفیعی در توضیح بیشتر به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر فرودگاه رامسر دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB را در اختیار دارد. اما با توجه به اهمیت ایمنی پروازها و مقرارت ایرلاینها این سیستم باید ارتقا یابد و به ۲ دستگاه دستگاه ILS و DVOR-DME مجهز شود. مدل اول این تجهیزات دستگاههای کمک ناوبری “ILS” است که برای استقرار آن در این فرودگاه ساحلی به تملک اراضی ابتدا و انتهای (فدک و باغ ملی) باند نیاز داریم تا با توجه به بینالمللی شدن فرودگاه زمینه نشست و برخاست انواع مختلف هواپیماها فراهم شود.
وی دستگاه کمک ناوبری “DVOR-DME “ را از دیگر تجهیزات لازم و ضروری جهت نشست و برخاستهای ایمن پروازهای حالِ حاضر فرودگاه و هواپیماهای کوچک و متوسط پیکر معرفی و اظهار کرد: برای داشتن این مدل دستگاه کمکناوبری به تملک اراضی نیازی نداریم، درواقع زمین مورد نیاز فراهم است، اما چون این دستگاه و به طور کلی صنعت هوایی جزوِ تجهیزات تحریمی محسوب میشود، در بحث خریداری، تعمیر و نگهداری آن با چالش مواجهیم و تامین آن در گرو رایزنیها در سطح ملی و بینالمللی است.
این مقام مسوول پیرامون آخرین اقدامات برای تجهیز فرودگاه رامسر به دستگاه کمک ناوبری یادآور شد: به هر حال رایزنی برای تامین این دستگاه در جریان است. در همین راستا طی دو سه ماه اخیر اقداماتی نظیر رنگآمیزی برخی ساختمانهای باغ ملی و دیگر اقدامات فنی برای کاهش محدودیتهای پروازی مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری را انجام دادیم تا زمانیکه این دستگاه خریداری شد، محدودیتهای پروازی در این فرودگاه در پایینترین سطح قرار گرفته باشد.
وی کمبودِ ناوگان و تعداد ساعتهای پروازی بیشتر را از عوامل تاکید بیشتر این نهاد بر اولویتگذاری ایمنی و حساسیتها پیرامون نشست و برخاست هواپیماها و یا کاهش پروازها دانست.
به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند در کنار ضعفِ تجهیزات بخشی از کاهش پروازهای فرودگاه رامسر به تصمیم شرکتهای هواپیمایی نیز باز میگردد. این شرکتها دارای برنامه تابستانه و زمستانه هستند. برای مثال برنامه پروازی تابستانه از اوایل فروردین تا اوایل مهر برنامهریزی میشود و سپس برنامه زمستانه در دستور کار قرار میگیرد.
در شرایطی که مناطق شمالی کشور و دیگر مناطق شرایط جوی مناسب ندارند و از سوی دیگر تقاضا به سمت دیگر مقاصد گردشگری در جریان است، بنابر سود و زیانهای اقتصادی نظیر هزینه سوخت، خط پروازی در این مسیرها با تصمیم شرکتها متوقف و در مسیر دیگری برقرار میشود. برای مثال در زمستان ایجاد خط پروازی تهران-کیش برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی بالاتری دارد و مسیر مشهد به رامسر برایش صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود پیگیری مدیران برای از یک سو و ایجاد بستههای گردشگریی در مقصد میتواند به تعدیل این وضعیت کمک کند.
در زمان حاضر علاوه بر پرواز مشهد - رامسر و بالعکس که در روزهای چهارشنبه توسط شرکت هواپیمایی آسمان انجام میشود، پرواز رامسر به عسلویه در مسیر رفت و برگشت و پرواز رامسر به تهران و بالعکس نیز در روزهای شنبه و چهارشنبه در این مسیر پروازی برقرار است. این پروازها توسط شرکتهای هواپیمایی ایرانایر، پارس ایر و آسمان انجام میشوند.
پرواز روز دوشنبه این فرودگاه اگرچه در جدول پروازهای هفتگی درج شده، اما در حال حاضر برقرار نیست.
فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر ۸۰ هزار نفری رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریای خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.
مازندران سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر دارد که از فرودگاه شهدای ساری به مسیرهای مشهد- تهران - عسلویه - شیراز- کیش - قشم - بندرعباس - اهواز- آکتائو و نجف و در فرودگاه شهدای نوشهر هفته ای یک پرواز به مشهد مقدس و در فرودگاه شهدای رامسر هفته ای سه پرواز به تهران برقرار است.