شناسهٔ خبر: 70047336 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بازیگر نمایش «چیزنامه»:

نقشم یادآور کاراکترهای طنز کلاسیک با درونمایه نمایش‌های ایرانی است

بازیگر نمایش «چیزنامه»: «چیزنامه» یکی از نمایش‌های حال حاضر است که سیزدهم آبان‌ماه در تماشاخانه «ملک» روی صحنه رفته و اجرای آن تا روزهای آینده ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نویسندگی «چیزنامه» با تهیه‌کنندگی مریم آردم را محمد محمدی به عهده داشته و محمود موسوی کارگردانی آن را به عهده داشته و مریم آردم تهیه‌کننده آن است. حسین میرزاییان، سیدرضا علوی، شبیر پرستار، مسعود بهارلو،‌ پردیس کریمی، پویا پوینده و سهراب گلدره نیز بازیگران این اثر نمایشی هستند.

پردیس کریمی درباره جزییات حضورش در نمایش «چیزنامه» گفت: من در نمایش «چیزنامه»  ایفاگر دو نقش متفاوت و در عین حال مرتبط با هم هستم.   

او افزود: کاراکتری که بازی می‌کنم فرزانه است؛ دختری سرخوش و ساده انگار  که در برخورد اول با متن و توضیحاتی که کارگردان اثر، سید محمود موسوی در رابطه با آن ارائه کردند برای من یادآور کاراکترهای طنز کلاسیک با تلفیقی از درونمایه نمایش‌های ایرانی بود. 

این بازیگر درباره نقش دیگرش در نمایش «چیزنامه» ادامه داد: کاراکتر دوم اما در نقطه‌ای متضاد از کاراکتر فرزانه است. ارتباط این دو کاراکتر در زیر لایه‌های متن نمایش هویدا می‌شود که در مفهوم حادثه محرک درام، قابل درک است. موضوع دیگر اینکه بین این دو کاراکتر ارتباط خونی وجود دارد که در متن، گریم و تمام اجزا مستتر است؛ اما در گذر زمان چاشنی زرنگی و منفعت‌طلبی به او افزوده شده؛ به قول معروف «مار خورده افعی شده!» 

کریمی با اشاره به شخصیت‌پردازی این کاراکترها گفت: من نیز مانند هر بازیگر دیگری که برای برای رسیدن به یک شخصیت دست می‌اندازد و از اعماق وجود خود طفلی به مثابه کاراکتر بیرون می‌کشد و در گذر زمان با کمک کارگردان به آن طفل ناقص، ذره ذره می‌افزاید، اینجا هم برای من رسیدن به نقش چنین بود.

او ادامه داد: هر چقدر هم کاراکتر متولد شده، متفاوت باشد از ته وجودِ آن بازیگر بیرون آمده پس ممکن است نکاتی شبیه به کاراکترهای دیگرش در آن مستتر باشد، ولی مسیری که کارگردان برای بازیگر می‌گشاید، می‌تواند تفاوت‌های زیادی در آن به وجود آورد. در این کار سید محمود موسوی با صبوری تمام، به دور از هر گونه عجله، شتاب و هیجانی، مرا تشویق کرد تا بگذارم خود کاراکتر کامل شود و پیش از موعد برای آن عجله نکنم. 

کریمی ادامه داد: بزرگ‌ترین چالشی که در این کار برای من وجود داشت، قرار گرفتن در کنار بازیگرانی بود که همگی پیشکسوت من هستند و سال‌های بسیاری است که در این حرفه فعالیت می‌کنند. اینکه خودم را با ریتم و ضرباهنگ آن‌ها هماهنگ کنم قطعا کار بسیار دشواری بود، ممکن بود خروجی کار همچون آهنگی باشد که سازهایش با هم تناسبی ندارند و آهنگ دلنشین و دلچسبی را به ارمغان نمی‌آورد و این بسیار ترسناک بود. 

بازیگر نمایش «چیزنامه» افزود: چالش دیگری که برای من وجود داشت بازی در دو نقش متفاوت که در عین حال پیوندی با هم دارند، بود. اینکه زنجیری بین این دو کاراکتر وجود داشته باشد که موتیف رفتاری و گفتاری مشترکی داشته باشند؛ اما در عین حال تمایز آن دو از هم به طور ملموس مشخص باشد که مخاطب به اشتباه این دو کاراکتر را یکی نداند هم کار دشوار و نیازمند زمان بود که همه اینها بدون کمک کارگردان و دیگر بازیگران عزیز که هر کدام بسیار به من کمک کردند و آموختند میسر نمی‌شد. 

کریمی در پایان گفت: از اینکه این فرصت به من داده شد تا جزیی از خانواده «چیزنامه» باشم بسیار خوشحالم، هر روزِ این کار برای من درس بزرگ و مهمی بود. «چیزنامه»   نقطه عطفی در مسیر تئاتری و زندگی من است.

انتهای پیام/