به گزارش ایرنا از راهور، سرهنگ حسین ولی توسیرکانی روز یکشنبه در اظهاراتی بر تمرکز ترافیک در هستههای مرکزی تاکید کرد و افزود: تراکم وسایل نقلیه در هستههای مرکزی شهری بهویژه در نقاطی که مراکز تجاری، اداری، درمانی، آموزشی و خدماتی تجمع دارند، یک پدیده طبیعی است اما باید با تدابیر دقیق و سریع، این چالش را به فرصتی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان تبدیل کنیم.
وی با اشاره به لزوم تغییر کاربری برخی مراکز و انتقال آنها به سایر نقاط شهر، بر اساس الگوی سکونت و نیازمندیهای مردم، گفت: انتقال مراکز مختلف به مناطق مختلف میتواند به طور چشمگیری از تراکم ترافیک بکاهد و حرکت به سمت یک شهر بدون ترافیک را ممکن کند.
توسعه زیرساختهای هوشمند
سرهنگ توسیرکانی درباره اهمیت هوشمندسازی خدمات شهری اظهار داشت: مدیران شهری موظف هستند خدمات خود را در بسترهای سامانههای هوشمند ارائه دهند. با این کار، نه تنها به کاهش سفرهای غیرضروری کمک خواهیم کرد بلکه به شهروندان این امکان را میدهیم که از راههای جدید و کارآمدتری برای انجام امور خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: پلیس راهور به صورت مستمر در هستههای مرکزی شهری حضور دارد و در راستای روانسازی ترافیک و مقابله با تخلفات ساکن اقدام میکند اما با توجه به گسترش روزافزون شهرها، حضور خودروهای تکسرنشین و میزان تقاضای سفر، به شدت نیازمند توسعه سیستمهای هوشمند و ابزارهای کنترل ترافیک هستیم.
حملونقل عمومی سریع، ارزان و جذاب
رئیس پلیس ترافیک شهری درباره توسعه حملونقل عمومی گفت: حملونقل عمومی به ویژه ناوگان انبوهبر باید سریع، ارزان، دسترسپذیر و جذاب باشد تا مردم ترجیح دهند از آن استفاده کنند. یکی از ارکان کاهش ترافیک در شهرهای بزرگ، گسترش سیستم حملونقل عمومی با استانداردهای روز است.
پهنهبندی شهری باید بهگونهای انجام شود که شهروندان قادر باشند نیازهای روزانه خود را در محدودهای دو کیلومتری از محل سکونت خود تأمین کنند.
کنترل ترافیک بدون دخالت انسانی
سرهنگ توسیرکانی اضافه کرد: نصب سامانههای ثبت تخلف، تردد و پایش تصویری میتواند نقش مؤثری در کاهش بینظمیهای ترافیکی داشته باشد. این سامانهها به ما این امکان را میدهند که تخلفات را شناسایی و مدیریت کنیم اما باید توجه داشت که این اقدامات در کاهش تقاضای سفر و تراکم ترافیکی به تنهایی تأثیرگذار نخواهند بود.
پهنهبندی شهری کلید تردد سبز و کاهش ترافیک
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا پیشنهاد کرد که پهنهبندی شهری باید بهگونهای انجام شود که شهروندان قادر باشند نیازهای روزانه خود را در محدودهای دو کیلومتری از محل سکونت خود تأمین کنند. در چنین شرایطی، افراد میتوانند به راحتی به صورت پیاده یا با دوچرخه (تردد سبز و سلامت) کارهای روزانه خود را انجام دهند، بدون اینکه نیازی به استفاده از خودرو باشد.