بهنظر میرسد با توجه به کاهش محسوس قدرت خرید ایرانیان طی سالهای اخیر مردم دیگر تمایل چندانی برای خرید در بازارهایی مثل خودرو نداشته باشند که همین امر به رکود بازار آن منجر شده؛ این درحالی است که معمولا نمایشگاهداران خودرو بهترین فصل خرید و فروش را پاییز میدانند؛ بهطوری که تا پیش از این با توجه به خرید خودرو در تابستان توسط مشتریان، در فصل خزان سال معمولا تقاضا برای خرید خودرو بهطور نسبی کاهش مییافت که این کاهش تقاضا منجربه کاهش قیمتها و افزایش تخفیفها در بازار میشد؛ اما امسال در آذرماه تأثیرات منفی افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی بر بازار خرید و فروش خودرو سایه افکنده و منجربه رکود آن شده است. آنطور که فعالان بازار خودرو میگویند پس از افزایش قیمتها، هیچگونه خریدوفروشی در بازار خودرو صورت نمیگیرد و بازار در رکود مطلق است.
کاهش شدید قدرت خرید؛ دلیل اصلی رکود
در همینخصوص اسد کرمی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودروی تهران درخصوص وضعیت بازار پس از افزایش قیمتهای دو خودروساز بزرگ داخلی میگوید: پس از اعلام رسمی افزایش قیمت خودرو، قیمت فروش خودرو در بازار افزایشیافته و فروشندگان خودروهای داخلی قیمت خودروهایشان را تا ۳۰ میلیون تومان افزایش دادهاند.وی افزود: البته پیرو افزایش قیمت خودروهای داخلی قیمت خودروهای وارداتی نیز در بازار افزایش یافته است. کرمی بیان داشت: اما علیرغم افزایش قیمتها، هیچگونه خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمیگیرد و بازار در رکود مطلق است.به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و نمایشگاهداران خودروی تهران، بازار خودرو و خریداران خودرو در انتظار کاهش قیمتها و فروشندگان هم در انتظار افزایش بیشتر قیمتها هستند؛ بنابراین هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمیگیرد و بازار در روزهای اخیر در رکود فرورفته است.وی با بیان اینکه بخشی از جامعه قدرت خرید خودرو بالای یک میلیارد تومان را ندارند و حتی خرید خودرو ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیونتومانی نیز برایشان امکانپذیر نیست، گفت: بخشی از رکود حاکم بر بازار خودرو ناشی از عدم توان مردم برای خرید خودرو است که با افزایش اخیر قیمتها و افزایش قیمت خودروهای داخلی به بیش از یک میلیارد تومان، توان این عده برای خرید بیشتر کاهش مییابد.
مذاکرات ایران با اروپا و تعلل خریداران
برخی دیگر از کارشناسان افزایش قیمت خودروهای داخلی و کاهش قدرت خرید مردم را دلیل کماهمیتتری از اوضاع و احوال سیاسی بر رکود بازار خودرو میدانند، بهطوری که آنها معتقدند مردم کشورمان با توجه به شنیدهشدن اخباری درباره از سرگیری مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی بهایننتیجه رسیدهاند که فعلا اقدامی برای خرید خودرو به امید کاهش قیمت آن نداشته باشند. بهطوری که قیمت دلار نیز طی روزهای اخیر نوسانی شده که این عامل موجب شد تا ترمز رشد قیمت در بازار کشیده شود. در آخرین روز هفته گذشته قیمت خودرو در اکثر محصولات بهاستثنای تعداد معدودی کاهش یافته، بهطوری که بعضی از محصولات تا ۴۰ میلیون تومان ارزان شدهاند.
کاهش محسوس قیمت خودرو در بازار
قیمت بازار محصولات داخلی و مونتاژی درآخرینروز کاری هفته گذشته نشان میدهد سورن پلاس(فول)که توسط ایرانخودرو تولید و به بازار عرضه میشود، نسبت به روز چهارشنبه گذشته ششمیلیون تومان ارزان شده و بهنرخ ۸۰۶ میلیون تومان در بازار معامله میشود. دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) که از زمستان ۱۴۰۲ توسط ایرانخودرو به بازار عرضه شده، با افت چشمگیر ۱۸ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۸۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود. رانا پلاس (ارتقا) برخلاف اغلب محصولات داخلی، روند صعودی به خود گرفته. این خودرو با رشد ۱۹ میلیون تومانی به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد. سهند S که نسخه بهروز شده ساینا و بر پایه پلتفرم X۲۰۰ سایپا طراحی و تولید شده، ۹ میلیون تومان ارزانتر شده و به قیمت ۵۴۳ میلیون تومان رسید. شاهین G (سانروف) از خودروهای ردهبالای شرکت سایپا، با افت ۱۱ میلیون تومانی به نرخ ۸۴۰ میلیون تومان ارزشگذاری و هایما۸ اس ازدسته محصولات مونتاژی که توسط ایرانخودرو عرضه میشود، با افت ۱۶ میلیون تومانی به مرز دو میلیارد تومان رسید.ارزیابیها همچنین نشان میدهد «تارا V۲ اتومات» در بازار کاهش پنجمیلیونی داشت و در بازار قیمت خودرو ۹۷۵ میلیونی شد.با این اوصاف اغلب کارشناسان به خریداران خودرو پیشنهاد میکنند فعلا زمان مناسبی برای تأمین خودروی مورد نیازشان نیست.
کاهش شدید قدرت خرید؛ دلیل اصلی رکود
در همینخصوص اسد کرمی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودروی تهران درخصوص وضعیت بازار پس از افزایش قیمتهای دو خودروساز بزرگ داخلی میگوید: پس از اعلام رسمی افزایش قیمت خودرو، قیمت فروش خودرو در بازار افزایشیافته و فروشندگان خودروهای داخلی قیمت خودروهایشان را تا ۳۰ میلیون تومان افزایش دادهاند.وی افزود: البته پیرو افزایش قیمت خودروهای داخلی قیمت خودروهای وارداتی نیز در بازار افزایش یافته است. کرمی بیان داشت: اما علیرغم افزایش قیمتها، هیچگونه خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمیگیرد و بازار در رکود مطلق است.به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و نمایشگاهداران خودروی تهران، بازار خودرو و خریداران خودرو در انتظار کاهش قیمتها و فروشندگان هم در انتظار افزایش بیشتر قیمتها هستند؛ بنابراین هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمیگیرد و بازار در روزهای اخیر در رکود فرورفته است.وی با بیان اینکه بخشی از جامعه قدرت خرید خودرو بالای یک میلیارد تومان را ندارند و حتی خرید خودرو ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیونتومانی نیز برایشان امکانپذیر نیست، گفت: بخشی از رکود حاکم بر بازار خودرو ناشی از عدم توان مردم برای خرید خودرو است که با افزایش اخیر قیمتها و افزایش قیمت خودروهای داخلی به بیش از یک میلیارد تومان، توان این عده برای خرید بیشتر کاهش مییابد.
مذاکرات ایران با اروپا و تعلل خریداران
برخی دیگر از کارشناسان افزایش قیمت خودروهای داخلی و کاهش قدرت خرید مردم را دلیل کماهمیتتری از اوضاع و احوال سیاسی بر رکود بازار خودرو میدانند، بهطوری که آنها معتقدند مردم کشورمان با توجه به شنیدهشدن اخباری درباره از سرگیری مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی بهایننتیجه رسیدهاند که فعلا اقدامی برای خرید خودرو به امید کاهش قیمت آن نداشته باشند. بهطوری که قیمت دلار نیز طی روزهای اخیر نوسانی شده که این عامل موجب شد تا ترمز رشد قیمت در بازار کشیده شود. در آخرین روز هفته گذشته قیمت خودرو در اکثر محصولات بهاستثنای تعداد معدودی کاهش یافته، بهطوری که بعضی از محصولات تا ۴۰ میلیون تومان ارزان شدهاند.
کاهش محسوس قیمت خودرو در بازار
قیمت بازار محصولات داخلی و مونتاژی درآخرینروز کاری هفته گذشته نشان میدهد سورن پلاس(فول)که توسط ایرانخودرو تولید و به بازار عرضه میشود، نسبت به روز چهارشنبه گذشته ششمیلیون تومان ارزان شده و بهنرخ ۸۰۶ میلیون تومان در بازار معامله میشود. دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) که از زمستان ۱۴۰۲ توسط ایرانخودرو به بازار عرضه شده، با افت چشمگیر ۱۸ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۸۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود. رانا پلاس (ارتقا) برخلاف اغلب محصولات داخلی، روند صعودی به خود گرفته. این خودرو با رشد ۱۹ میلیون تومانی به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد. سهند S که نسخه بهروز شده ساینا و بر پایه پلتفرم X۲۰۰ سایپا طراحی و تولید شده، ۹ میلیون تومان ارزانتر شده و به قیمت ۵۴۳ میلیون تومان رسید. شاهین G (سانروف) از خودروهای ردهبالای شرکت سایپا، با افت ۱۱ میلیون تومانی به نرخ ۸۴۰ میلیون تومان ارزشگذاری و هایما۸ اس ازدسته محصولات مونتاژی که توسط ایرانخودرو عرضه میشود، با افت ۱۶ میلیون تومانی به مرز دو میلیارد تومان رسید.ارزیابیها همچنین نشان میدهد «تارا V۲ اتومات» در بازار کاهش پنجمیلیونی داشت و در بازار قیمت خودرو ۹۷۵ میلیونی شد.با این اوصاف اغلب کارشناسان به خریداران خودرو پیشنهاد میکنند فعلا زمان مناسبی برای تأمین خودروی مورد نیازشان نیست.