به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، با تأکید بر اینکه رویکرد آموزش و پرورش در زمینههای مختلف، از جمله روخوانی و روانخوانی قرآن، حفظ قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر قرآن و کشف و شناسایی استعدادهای قرآنی، بسیار حائز اهمیت است، گفت: در آموزش و پرورش وظیفه داریم که همه دانشآموزان را با سواد قرآنی آشنا کنیم، بهگونهای که بتوانند قرآن را بخوانند و با آن انس بگیرند.
کاظمی به مأموریتهای تخصصی این حوزه با رویکرد رقابتی اشاره کرد و گفت: این مسابقات دو کارکرد اصلی دارند؛ کارکرد اول، فضاسازی عمومی است که در آن دانش آموزان در رقابتهای مدرسهای، منطقهای، استانی و ملی، با موضوع قرآن و انس با آن آشنا میشوند. کارکرد دوم، شناسایی استعدادهای برتر قرآنی در رشتههای مختلف است.
وی تصریح کرد: باید دانشآموزان را با سواد قرآنی بهگونهای که شایسته و بایسته دانشآموز نظام جمهوری اسلامی است، تربیت و پرورش دهیم.
کاظمی بر پایش و رصد کلاسی آموزشهای قرآنی تاکید کرد و گفت: در این حوزه نیازمند استمرار پویشهای سازنده هستیم.
وی ادامه داد: شایسته است پس از آنکه یک شعار قرآنی در مدرسه به گفتمان سازی تبدیل میشود در رفتار دانش آموزان نیز نهادینه شود .
کاظمی بر توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد و گفت: برای دستیابی به یک ارزش فرهنگی باید مسیر گفتمان سازی و ساختارسازی را در پیش بگیریم تا نهادینه شود.
وی از نهضت ملی حفظ جز 30 قرآن در دوره ابتدایی خبرداد و گفت: ضرورت دارد دراین دوره تحصیلی دانش آموزان را درحفظ قرآن یاری کنیم زیرا دروازه آشنایی با معارف قرآن، حفظ قران است.
وزیرآموزش و پروش بر شناسایی استعدادهای قرآنی تاکید کرد و افزود: باید تاز سوی دارالقرآنها برنامه جامع و دقیقی جهت شناسایی استعدادهای قرآنی آماده و ارائه شود.