شناسهٔ خبر: 70015400 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در جلسه برخط با کارشناسان قرآن، عترت و نماز و مدیران مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور :

در توسعه فرهنگ قرآنی، مسیر گفتمان سازی را در پیش بگیریم/ دروازه آشنایی با معارف قرآنی، حفظ قرآن است

وزیر آموزش‌و‌پرورش صبح امروز دهم آذر ماه 1403 در جلسه برخط با کارشناسان قرآن، عترت و نماز و مدیران مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور که به مناسبت گرامیداشت هفته قرآن، عترت و نماز در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، ضمن تبریک آغاز هفته قرآن، عترت و نماز به نقش آموزش و پرورش، در فرهنگ‌سازی جامعه اشاره کرد و افزود: نقش نظام تعلیم و تربیت در همه حوزه‌ها، به‌ویژه در زمینه قرآن، عترت و نماز بسیار اساسی ومهم است .

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، با تأکید بر اینکه رویکرد آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف، از جمله روخوانی و روان‌خوانی قرآن، حفظ قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر قرآن و کشف و شناسایی استعدادهای قرآنی، بسیار حائز اهمیت است، گفت: در آموزش و پرورش وظیفه داریم که همه دانش‌آموزان را با سواد قرآنی آشنا کنیم، به‌گونه‌ای که بتوانند قرآن را بخوانند و با آن انس بگیرند.

کاظمی به مأموریت‌های تخصصی این حوزه با رویکرد رقابتی اشاره کرد و گفت:  این مسابقات دو کارکرد اصلی دارند؛ کارکرد اول، فضاسازی عمومی است که در آن دانش ‌آموزان در رقابت‌‌های مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و ملی، با موضوع قرآن و انس با آن آشنا می‌‌شوند. کارکرد دوم، شناسایی استعدادهای برتر قرآنی در رشتههای مختلف است.

وی تصریح کرد: باید دانش‌آموزان را با سواد قرآنی ‌به‌گونه‌ای که شایسته و بایسته دانش‌آموز نظام جمهوری اسلامی است، تربیت و پرورش دهیم.

کاظمی بر پایش و رصد کلاسی آموزشهای قرآنی تاکید کرد و گفت: در این حوزه نیازمند استمرار پویشهای سازنده هستیم.

وی ادامه داد: شایسته است پس از آنکه یک شعار قرآنی در مدرسه به گفتمان سازی تبدیل می‌شود در رفتار دانش آموزان نیز نهادینه شود .

کاظمی بر توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد و گفت: برای دستیابی به یک ارزش فرهنگی باید مسیر گفتمان سازی و ساختارسازی را در پیش بگیریم تا نهادینه شود.

وی از نهضت ملی حفظ جز 30 قرآن در دوره ابتدایی خبرداد و گفت: ضرورت دارد دراین دوره تحصیلی دانش آموزان را درحفظ قرآن یاری کنیم زیرا دروازه آشنایی با معارف قرآن، حفظ قران است.

وزیرآموزش و پروش بر شناسایی استعدادهای قرآنی تاکید کرد و افزود: باید تاز سوی دارالقرآنها برنامه جامع و دقیقی جهت شناسایی استعدادهای قرآنی آماده و ارائه شود.