به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، با اشاره به اینکه خاک خوب، محصولات خوب ارائه میدهد و شباهت زیادی با بسترهای تربیتی در آموز ش و پرورش دارد، تصریح کرد: در فرآیند تعلیم و تربیت نیز معتقدیم که محیط تربیتی از موثرترین عوامل تربیتی محسوب میشود؛ لذا همه ما وظیفه داریم از این سرچشمه ارزشمند، حفاظت و مراقبت کنیم.
کاظمی ادامه داد: موضوعات خاک و محیط زیست از موضوعات فرادستگاهی و ملی به شمار میآیند که همه ما مکلف به حفظ و مراقبت ازآن هستیم .
وزیر آموزش و پرورش، فرهنگسازی را از مهمترین مسیرهای حل چالش خاک دانست و افزود: فرهنگسازی و آموزش در کنار یکدیگر از موثرترین ابزارهای رفع مسائل مربوط به محیط زیست هستند و طبیعتاً دستگاه تعلیم و تربیت در مرکز ثقل آن است.
وی ادامه داد: همه اقدامات اجرایی وزارت جهاد در حوزه خاک و محیط زیست با فرهنگ سازی در آموزش و پرورش امکانپذیر است .
کاظمی با اشاره به تکالیف آموزش و پرورش به عنوان متولی فرهنگسازی در نظام تعلیم و تربیت، گفت: ریشه بسیاری از مشکلات جامعه، فرهنگی است و اصلاح آن درآموزش و پرورش شکل میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: همه دستگاهها باید از نظام تعلیم و تربیت در شکلگیری و تقویت فرهنگ ایران- اسلامی حمایت ویژه کنند و توجه وافر داشته باشند .
کاظمی با اشاره به ظرفیت بالای این وزارتخانه از حیث جامعه مخاطب، افزود: آموزش و پرورش تنها وزارتخانهای است که با بیش از40 میلیون جامعه مخاطب اعم از دانش آموز، معلم و والدین به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است از این رو بهترین امکان را برای سرعت بخشی در انتشار پیامهای فرهنگی در اختیار دارد .
وی در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش از چند مسیر به رفع مسایل محیط زیستی میتواند کمک کند، اشاره کرد و گفت: در گام اول، «کتاب درسی» به عنوان منبعی که در اختیار همه دانش آموزان است میتواند تأثیر بسیاری بر فرهنگ حفاظت از خاک ومحیط زیست بگذارد، «برگزاری جشنوارهها و پویشها» از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای ماموریت تعریف شده است. «بکارگیری ظرفیتهای انسانی» نظیر دانش آموزان المپیادی به عنوان سفیران حفاظت از محیط زیست از دیگر راههای رسیدن به اهداف مذکور است .
وی ادامه داد: هر چند در کتابهای درسی نظام تعلیم و تربیت بارها به محیط زیست و موضوع خاک پرداخته شده است و در آموزش و پرورش، کتابی با همین نام، تدریس میشود .
وی با اشاره به بیش از ۱۶۰ مورد به موضوعات محیط زیستی و در کتب درسی گفت: تا زمانی روی آموزش و فرهنگ سرمایه گذاری نکنیم، پیشرفت نخواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مراقبت از خاک را باید به یک جریان فرهنگی مستمر و پایدار تبدیل کنیم تا بالاترین اثر خود را جامعه بگذارد.
وی در پایان اعلام کرد آموزش و پرورش در کنار اقداماتی که تاکنون انجام داده است آمادگی دارد تا با بکارگیری روشهای نوین و ایدههای خلاقانه درکنار وزارت جهاد کشاورزی برای به سرانجام رسیدن این مهم باشد .