آیتیمن- ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سهشنبه گذشته در پنجمین رویداد هفته ایران دیجیتال در خصوص پروژه فیبر نوری گفت: به ما تکلیف قانونی برای پیگیری سیاست توسعه پروژه فیبر نوری شده است و به این پروژه اعتقاد داریم که البته تغییراتی در روشهای اجرای این پروژه به وجود خواهد آمد اما اصل آن ادامه پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: نسبت ترافیکی به یک روایت ۳۰ درصد به ۷۰ درصد یا به عبارتی، یک به پنج به نفع سیار است و ما رویهای برعکس رویههای موجود در دنیا داریم که لزوم تقویت حوزه ثابت را نشان خواهد داد.
هاشمی یکی از جدیترین کاستیها در طرح ملی فیبرنوری را موضوع اتصال دانست و مطرح کرد: در بحث اتصال، آمارها نشان از این دارد که از حدود ۱۱ میلیون مشترک شبکه ثابت کمتر از ۵ درصد آنها از FTTH استفاده میکنند. این در حالی است که نرخ استفاده از فیبر نوری در دنیا حداقل ۳۰ درصد است و ما به شدت با این میزان استاندارد جهانی فاصله داریم.
وزیر ارتباطات با اشاره به دلایل پایین بودن نرخ اتصال اظهار کرد: یکی از دلایل پایین بودن نرخ اتصال عدم توانایی عملیاتی لایههای روبنایی است و اگر سرویس دایر شود اما به مردم در زمان استفاده کیفیت مناسبی ارائه نشود این سرویس به ضد خود تبدیل خواهد شد و نارضایتی ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت کیفیت و برنامهریزی دقیق در ارائه خدمات دیجیتال، تأکید کرد: منازل و کسبوکارها برای استفاده از خدمات هزینه میکنند و ما باید خدماتی ارائه دهیم که پاسخگوی نیازها و انتظارات مردم باشد. اگر خدمات با کیفیت مناسب ارائه نشود، اعتماد مردم را از دست خواهیم داد.
هاشمی در این مراسم با اشاره به لزوم بازنگری در برخی رویهها، افزود: باید مفهوم تسهیلگری را از مداخلهگری جدا کنیم. دولت نباید وارد تصدیگری شود، بلکه باید نقش تسهیلکننده را ایفا کند. منابع ما از جمله نیروی انسانی، زمان و امکانات مالی، محدود است و اگر به درستی مدیریت نشود، فرصتها را از دست میدهیم.
وی به تجربههای گذشته اشاره کرد و عنوان کرد: یکی از مشکلات ما ورود به مسائلی است که ضرورتی ندارد و زمان و انرژی بسیاری را هدر میدهد. دعواها و اختلافات بیهوده با همسایگان یا بر سر مسائل کوچک باعث شده فرصتهای بزرگی را از دست دهیم.
وزیر ارتباطات همچنین بر ضرورت پایش خدمات تأکید کرد و افزود: پایش کیفیت خدمات باید پیش از ارائه آغاز شود، نه پس از آن. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم به خدمات دسترسی دارند و اگر مشکلی پیش آمد، توانایی رفع آن را داریم. این موضوعی است که مستقیماً به رضایت مردم و موفقیت طرحهای ملی مرتبط است.
وی در خصوص استفاده از تجهیزات و فناوری داخلی گفت: اگر امکان تولید داخلی وجود دارد، حتماً باید اولویت داشته باشد. اما اگر این امکان فراهم نیست، نباید کار مردم را به تأخیر بیندازیم. وعدههای ما به مردم باید دقیق و قابل اجرا باشد، و اگر نمیتوانیم قولی را عملی کنیم، نباید آن قول را دهیم.
وزیر ارتباطات همچنین گفت: برای تأمین تجهیزات فیبر نوری اولویت با تولید داخل است اما اگر تولید داخل کافی نبود، باید واردات انجام بدهیم. دلیلی ندارد کار و زندگی مردم را گرو بگیریم تا تولید انجام شود.
هاشمی خطاب به اپراتورها گفت: اگر اپراتوری در نقشه فیبر نوری در منطقه سبز قرار گرفته، باید ظرف ۳۰ روز، اتصال متقاضی فیبر نوری را برقرار کند. در این پروژه خط قرمز ما حرفهای خلاف واقع است. اگر نمیتوانیم، به مردم قول ندهیم.
هاشمی ادامه داد: باید عجله را در اجرای پروژه فیبر نوری کنار بگذاریم. به من میگویند چرا به ۲۰ میلیون پوشش نرسیدیم. ایرادی ندارد، من مسئولیتش را میپذیرم.
هاشمی با اشاره به اهمیت توسعه خدمات دیجیتال و نقش آن در پیشرفت کشور اظهار کرد: ما باید واقعبینانه با مردم صحبت و کیفیت وعدهدادهشده را تضمین کنیم. مکانیزمهای تشویقی و بازآرایی فناوریها نیز باید با رویکردی مدرن و متناسب با نیازهای روز طراحی شود. هدف اصلی ما، ارائه خدماتی با کیفیت و قابل اعتماد برای همه مردم است.
وی ادامه داد: نسبت ترافیکی به یک روایت ۳۰ درصد به ۷۰ درصد یا به عبارتی، یک به پنج به نفع سیار است و ما رویهای برعکس رویههای موجود در دنیا داریم که لزوم تقویت حوزه ثابت را نشان خواهد داد.
هاشمی یکی از جدیترین کاستیها در طرح ملی فیبرنوری را موضوع اتصال دانست و مطرح کرد: در بحث اتصال، آمارها نشان از این دارد که از حدود ۱۱ میلیون مشترک شبکه ثابت کمتر از ۵ درصد آنها از FTTH استفاده میکنند. این در حالی است که نرخ استفاده از فیبر نوری در دنیا حداقل ۳۰ درصد است و ما به شدت با این میزان استاندارد جهانی فاصله داریم.
وزیر ارتباطات با اشاره به دلایل پایین بودن نرخ اتصال اظهار کرد: یکی از دلایل پایین بودن نرخ اتصال عدم توانایی عملیاتی لایههای روبنایی است و اگر سرویس دایر شود اما به مردم در زمان استفاده کیفیت مناسبی ارائه نشود این سرویس به ضد خود تبدیل خواهد شد و نارضایتی ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت کیفیت و برنامهریزی دقیق در ارائه خدمات دیجیتال، تأکید کرد: منازل و کسبوکارها برای استفاده از خدمات هزینه میکنند و ما باید خدماتی ارائه دهیم که پاسخگوی نیازها و انتظارات مردم باشد. اگر خدمات با کیفیت مناسب ارائه نشود، اعتماد مردم را از دست خواهیم داد.
هاشمی در این مراسم با اشاره به لزوم بازنگری در برخی رویهها، افزود: باید مفهوم تسهیلگری را از مداخلهگری جدا کنیم. دولت نباید وارد تصدیگری شود، بلکه باید نقش تسهیلکننده را ایفا کند. منابع ما از جمله نیروی انسانی، زمان و امکانات مالی، محدود است و اگر به درستی مدیریت نشود، فرصتها را از دست میدهیم.
وی به تجربههای گذشته اشاره کرد و عنوان کرد: یکی از مشکلات ما ورود به مسائلی است که ضرورتی ندارد و زمان و انرژی بسیاری را هدر میدهد. دعواها و اختلافات بیهوده با همسایگان یا بر سر مسائل کوچک باعث شده فرصتهای بزرگی را از دست دهیم.
وزیر ارتباطات همچنین بر ضرورت پایش خدمات تأکید کرد و افزود: پایش کیفیت خدمات باید پیش از ارائه آغاز شود، نه پس از آن. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم به خدمات دسترسی دارند و اگر مشکلی پیش آمد، توانایی رفع آن را داریم. این موضوعی است که مستقیماً به رضایت مردم و موفقیت طرحهای ملی مرتبط است.
وی در خصوص استفاده از تجهیزات و فناوری داخلی گفت: اگر امکان تولید داخلی وجود دارد، حتماً باید اولویت داشته باشد. اما اگر این امکان فراهم نیست، نباید کار مردم را به تأخیر بیندازیم. وعدههای ما به مردم باید دقیق و قابل اجرا باشد، و اگر نمیتوانیم قولی را عملی کنیم، نباید آن قول را دهیم.
وزیر ارتباطات همچنین گفت: برای تأمین تجهیزات فیبر نوری اولویت با تولید داخل است اما اگر تولید داخل کافی نبود، باید واردات انجام بدهیم. دلیلی ندارد کار و زندگی مردم را گرو بگیریم تا تولید انجام شود.
هاشمی خطاب به اپراتورها گفت: اگر اپراتوری در نقشه فیبر نوری در منطقه سبز قرار گرفته، باید ظرف ۳۰ روز، اتصال متقاضی فیبر نوری را برقرار کند. در این پروژه خط قرمز ما حرفهای خلاف واقع است. اگر نمیتوانیم، به مردم قول ندهیم.
هاشمی ادامه داد: باید عجله را در اجرای پروژه فیبر نوری کنار بگذاریم. به من میگویند چرا به ۲۰ میلیون پوشش نرسیدیم. ایرادی ندارد، من مسئولیتش را میپذیرم.
هاشمی با اشاره به اهمیت توسعه خدمات دیجیتال و نقش آن در پیشرفت کشور اظهار کرد: ما باید واقعبینانه با مردم صحبت و کیفیت وعدهدادهشده را تضمین کنیم. مکانیزمهای تشویقی و بازآرایی فناوریها نیز باید با رویکردی مدرن و متناسب با نیازهای روز طراحی شود. هدف اصلی ما، ارائه خدماتی با کیفیت و قابل اعتماد برای همه مردم است.
مرجع : خبرگزاری مهر