به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم پنجشنبه هشتم آذرماه در همایش ملی حکمرانی دینی، سیاستگذاری علم و فرهنگ بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در سالن شیخ طوسی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی سخنانی اظهار کرد: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی با بحرانهای مختلف داخلی و خارجی مواجه بودیم، این بحرانها برای خنثی کردن جریانی بود که در حال تغییر گفتمان جهانی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه محل اتصال همه این بحرانها بود افزود: حضرت امام(ره) به همین دلیل فرمودند دانشگاه مرکز و مرجع صلاح و فساد جامعه است، ما دانشگاهی میخواهیم که در خدمت جامعه باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ستاد انقلاب فرهنگی نیز به همین علت دچار تحول شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد، تصریح کرد: کلاسهای دانشگاهی به جای علم و تحقیق به محلی برای جنگ تبدیل شده بود، با شکلگیری شورای انقلاب فرهنگی این اتاق جنگها برچیده، و بنا شد دانشگاه در خدمت جامعه قرار بگیرد.
مخبر دزفولی، تحولهای ایجاد شده در عرصه دانشگاهی کشور پس از پیروزی انقلاب را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: در آغاز پیروزی انقلاب فقط ۲۸ دانشگاه در کشور وجود داشت، اما اکنون نزدیک به ۴۰۰ دانشگاه جامع داریم.
وی افزود: برخیها آمار دانشگاههای کشور را حدود سههزار دانشگاه اعلام میکنند، این آمار اشتباه است، به مفهوم واقعی و در طبقهبندیها و معیارهای ملی و جهانی، تعداد دانشگاههای کشور ۴۰۰ مرکز آموزشی میباشد.
استاد دانشگاه با ذکر اینکه تعداد دانشجویان کشور پیش از پیروزی انقلاب ۱۸۰ هزار نفر بود گفت: در آن زمان، کمتر از پنج هزار استاد دانشگاه داشتیم، اما اکنون حدود ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی داریم، البته همه این استادان همتراز نیستند، این تحولهایی است که به برکت نظاماسلامی رقم خورده است.
رئیس فرهنگستان علوم با یادآوری اینکه در پیش از انقلاب اسلامی، ایران در هیچ رتبهبندی علمی جهانی قرار نداشت بیان کرد: در حال حاضر ۲ درصد علم جهان به وسیله دانشمندان ایرانی تولید میشود.
وی بیان کرد: نزدیک به سه درصد از پر استنادترین فعالیتهای علمی جهان مربوط به دانشمندان ایرانی است.
مخبر دزفولی با اشاره به پیشرفتهای بزرگ کشور در پزشکی، مهندسی و علوم پایه خاطرنشان کرد: ما در علوم انسانی در جهانیسازی دچار ضعف هستیم، اما کارهای پایهای بسیار خوبی در کشور انجام پذیرفته است.
رئیس فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنان با تاکید بر اینکه انجام کارهای بنیادین فرهنگی بالاتر از سیاستگذاری فرهنگی است گفت: ما همچنان در کشور در زمینههای علمی و فرهنگی یک نظریه مبنا نداریم و جای یک مجموعه به هم پیوسته قابل ارائه در محافل خارجی و داخلی خالی است.
مخبر دزفولی اظهار کرد: سیاستگذاری در موضوعهای فرهنگی مانند عفاف و حجاب، جنسیت، زن و کودک نیازمند نظریه مبنا است، اما هنوز در این موضوعها، عقب هستیم.
وی افزود: داشتن برنامههای راهبردی برای هر کشوری ضروری است ولی ضروریتر از آن، نظریههای مبناست، شورای حوزوی شورای انقلاب فرهنگی باید به حلقه وصل نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای ارائه نظریههای مبنا تبدیل شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم ارائه نظریه مبنا پیرامون موضوعهایی مانند هوش مصنوعی و کوانتوم بیان کرد: حوزه علمیه باید به این توانمندیها مسلح شود، در غیر این صورت، حاشیههای کار به حدی زیاد خواهد شد،که رفع آن، غیرممکن میشود؛ فقط یک مصرفکننده خواهیم شد و تعیینکننده نخواهیم بود.
وی یادآور شد: ما میخواهیم در فنآوریهای روز دنیا، نقش پیشرو داشته باشیم، ولی هنوز نحلهها، انجمنها، تشکلهای علمی تخصصی حوزوی آنچنان تحرک جدی، سازمان یافته و همهگیری را پیدا نکردهاند.
رئیس فرهنگستان علوم همچنین با بیان این مطلب که امروز دیگر، علم برای دانشافزایی و خدمترسانی نیست تصریح کرد: علم به ابزار قدرت تبدیل شده، از اینرو آمریکا برای سیطره علمی بر جهان، یک تریلیون دلار بودجه برای تحقق و توسعه اختصاص داده است.
وی تأکید کرد: قدرت علمی از نظر جمهوری اسلامی، با قدرت علمی آمریکا که منجر به ساخت بمب و ریختن آن بر سر مردم غزه و لبنان میشود، متفاوت است.
مخبر دزفولی تاکید کرد: شورای انقلاب فرهنگی با کمک نخبگان حوزوی، برای حکمرانی دینی اندیشه و تدبیر و نظریهپردازی کند و بر مبنای این نظریهها، برنامههای سیاستگذاری کلان را پیشنهاد دهد.
وی با بیان این نکته که حوزه و دانشگاه باید به این مقولهها ورود پیدا کنند افزود: چون حکومتی به نام جمهوری اسلامی شکل گرفته و میخواهد پیام خود را به جهان برساند باید همه اجزا را تدارک ببیند، تا به هدف شکلگیری ایران قوی دست پیدا کنیم.
انتهای پیام