به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری صبح جمعه در جلسه «جهاد تبیین» و «ولایت فقیه» در حرم شاهچراغ (ع)، با تشریح اصل توحید به عنوان اساس جهانبینی قرآن و ستون فقرات اسلام ناب محمدی، گفت: آن عمودی که خیمه اسلام بر روی آن برپا شده، این نتیجه به دست میآید که جریان یافتن روح توحید در نظام سیاسی جامعه اسلامی به این است که مدیریت و سکّان اصلی جامعه در دست انسانهایی قرار گیرد که افزون بر همه شایستگیهای اخلاقی و علمی و عملی، از اذن خداوند به عنوان ولیّ و حاکم اصلی بر هستی، برای اِعمال قدرت و به اجرا گذاشتن دستورالعملهای سیاسی، اجتماعی اسلام در متن جامعه برخوردار باشند.
وی ادامه داد: این زیر ساخت تمام اصول از جمله ولایت رسول الله و ولایت فقیه در عصر غیبت است. با وجود چنین اذنی، ولیّ و امام مشروع جامعه مشخص میشود و ولایتش در طول ولایت خداوند و به تعبیری مجرا و مظهر ولایت خداوند در جامعه خواهد بود.
حجت الاسلام کلانتری در ادامه به سخنی از رهبر معظم انقلاب، پیرامون توحید و نقش آن در زندگی اجتماعی و حکومت در سال ۱۳۵۳ اشاره کرد و افزود: این سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمان حکومت طاغوت است و صحبتهای ایشان در آن مقطع زمانی باعث اذیت، رنجش و زندانی شدن ایشان شد.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) گفت: ما باید اصل توحید را هم در روابط شخصی خودمان با خداوند از جمله در نماز، روزه و هم در متن جامعه و زندگی اجتماعی به کار ببریم؛ توحید باید در همه بخشهای زندگی ما حضور داشته باشد. اگر مسئولیتی داریم، حق نداریم ظلم کنیم. اگر پست و مقام برای ما به یک طعمه تبدیل شد و مترصد و امیدوار شدیم که از این طریق به آرزو و آمال باطل خود دست پیدا کنیم، این مصداق شرک میشود.
وی ادامه داد: با دقت در آنچه گذشت، به این نتیجه بدیهی دست مییابیم که جامعه توحیدی نمیتواند در رأس خود، یعنی آنجا که همه سیاستها، تصمیمها و قوانین و دستورالعملهای اجتماعیاش تدوین و نهایی میشود و به مرحله اجرا میرسد ساختاری غیر توحیدی، یعنی منهای خدا داشته باشد.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، افزود: «نظام ولایت و امامت» که الگوی نظام سیاسی اسلام برای اداره جامعه اسلامی است، در حقیقت تضمین کننده جریان یافتن اصل توحید در متن جامعه اسلامی، و به عبارتی حلقه اتصال جامعه مؤمنان با خدای یگانه و شاهراه مطمئن جریان یافتن اصل توحید در زوایای درهم تنیده جامعه اسلامی است. بدون تردید، هیچیک از الگوهای مطرح از نظامهای سیاسی قدیم و جدید آنگاه که به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند، نه فقط نمیتوانند ضامن جریان اصل توحید در زوایای جامعه اسلامی باشند که به نهادینه شدن مظاهری از شرک در جامعه نیز منتهی خواهند شد.
توحید در تمام مسائل فقط با اصل ولایت ممکن است
حجت الاسلام کلانتری گفت: حتی اگر در یک کشور، صد درصد مردم به یک نفر رأی بدهند و او را انتخاب بکنند -که در واقعیت هیچگاه چنین اتفاقی پیش نمیآید – این تنها نشاندهنده مقبولیت عمومی آن شخصی است و نه الزاماً مشروعیت او. مشروعیت الهی و حق صدور رأی، زمانی حاصل میشود که اذن خداوند وجود داشته باشد. پیامبر گرامی اسلام (ص) قبل از اینکه به رسالت مبعوث شوند، قطعاً یک انسان موحد، امین و از تمامی جهات بیهمتا بودهاند، ولی باز حق تصرف نداشتند تا زمانی که به پیامبری مبعوث شدند و چنین اذنی از طرف خداوند به ایشان عطا شد و ولایت ایشان مشروعیت پیدا کرد.
تولیت حرم شاهچراغ (ع) با بیان اینکه نظامهای سیاسی جدید، بر خلاف نظامهای سیاسی قدیمی، بسیار پیچیده هستند، افزود: گاهی یک مسئله به ظاهر کوچک، زمانی که به دست کارشناسان مربوطه تجزیه و تحلیل میشود صدها مسئله از دل آن بیرون کشیده میشود. اگر بخواهیم هدف توحیدی در تمام این مسائل لحاظ بشود، فقط با اصل ولایت، ممکن است، یعنی باید آن اذن الهی وجود داشته باشد و باید کسی حضور داشته باشد که دائماً مسائل را رصد کند و این اطمینان را بدهد که این حکم «الله» است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث شبیهسازی که امروزه مطرح میباشد و کشور ما هم در این حوزه، جزو کشورهای پیشرفته محسوب میشود - و البته مشخص هم نیست که در جهان تاکنون علاوه بر حیوان آیا در مورد انسان نیز شبیهسازی صورت گرفته یا خیر - اگر فرض کنیم که یک روزی شبیهسازی انسان صورت بگیرد، آیا این کار از نظر اسلام مجاز میباشد؟ برخی متفکرین اسلامی راجع به این موضوع، دهها مسئله شرعی بیرون آوردهاند؛ از مسائل مرتبط با محرمیت گرفته تا ارث و بسیاری مسائل دیگر. حال مشابه این موضوع را وارد اقتصاد کنیم، اینقدر تجارت در دنیای جدید پیچیده و گسترده شده است که باید تمام ابعاد آن را حکومت اسلامی بررسی و در مورد آن، قوانین منطبق با اصل توحید وضع کند. و هزاران مسئله دیگر در حوزههای گوناگون. امروزه حکومتداری به مراتب پیچیدهتر از گذشته است و هزاران هزار مسئله وجود دارد که حکومت متولی آن است.