ساخت خط ریلی اینچه برون گنبدکاووس آزادشهر شاهرود در تحقق این هدف موثر است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با مهم دانستن توسعه مبادلات تجاری و تراتزیت با کشورهای آسیای میانه از طریق خط زمینی و راه آهن در شکوفایی اقتصادی استان گفت: ساخت خط ریلی اینچه برون- گنبدکاووس - آزادشهر- شاهرود در تحقق این هدف موثر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید محمد دهنوی روز پنجشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مناطق مرزی گنبدکاووس با حضور رئیس و اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در ایستگاه راه آهن اینچه برون گفت: با احداث این خط ریلی ظرفیت ترانزیت و حمل بار به هفت تا ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
دهنوی بابیان اینکه هم اکنون از خط ریلی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن بار جابجا و ترانزیت می شود، اضافه کرد: برای رسیدن به ظرفیت هفت تا ۱۰ میلیون تن ترانزیت بار در سال باید خط ریلی اینچه برون- شاهرود ساخته شود.
به گفته وی، ترکمنستان سالانه سه میلیون تن بار دارد که یک میلیون و ۵۰ هزار تن آن از خط زمینی و ریلی اینچه برون جابجا می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان همچنین بازسازی جاده ۲۳۵ کیلومتری اینچه برون تا بالکان آباد ترکمنستان را مطالبه کامیون داران دانست و گفت: تردد کامیونی از اینچه برون به روزانه ۱۶۰ کامیون افزایش یافته است.
دهنوی افزود: رفع موانع تردد مسافری، تجارت چمدانی، راه اندازی سرکنسولگری ترکمنستان در گرگان از دیگر خواسته های مرزنشینان و بازرگانان گلستان است.
وی ادامه داد: در دو سفر مقامات ایران و ترکمنستان تفاهم نامه هایی برای رفع این موانع امضا شد که باید پیگیر اجرای آن باشیم.
دهنوی، تصویت منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون و انتخاب هیات مدیره آن را گامی مهم در توسعه و رونق این منطقه دانست و گفت: ۱۲ هزار هکتار زمین برای این منطقه مشخص شده که عملیات ایجاد زیرساخت های آن در حال انجام است.
فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: باوجود اینکه این شهرستان مرزی ظرفیت های خوبی در بخش های مختلف دارد اما به سبب کم توجهی ها در سنوات گذشته شاهد عقب ماندگی های زیرساختی هستیم.
مهدی دهرویه افزود: برای جبران عقب ماندگی زیرساختی گنبدکاووس نیاز به نگاه و اعتبارات ویژه در سطح ملی داریم.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: گلستان جزو چهار استان محروم است و گنبدکاووس هم در بین ۱۴ شهرستان این استان در بسیاری از شاخص ها محروم مانده است.
عبدالحکیم آق ارکاکلی افزود: عدم توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات ملی و توزیع قطره چکانی اعتبارات استانی مهمترین دلیل عقب ماندگی زیرساخت ها در گنبدکاووس است.
وی ادامه داد: جبران عقب ماندگی گنبدکاووس به عزم جدی مدیران ملی و استانی شهرستان نیاز دارد.
آق ارکاکلی به ظرفیت همسایگی و قرابت فرهنگی ایران با کشور ترکمنستان هم اشاره کرد و گفت: از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
وی تصریح کرد: اینچه برون می تواند سکوی صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه باشد که لازمه آن توجه بیشتر به این منطقه و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز است.
در این جلسه همچنین شهرداران اینچه برون و کرند هم به بیان مسائل و مشکلات خود پرداخته و خواستار حمایت ویژه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها از خود شدند.