شناسهٔ خبر: 69988133 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هوشمندسازی شبکه‌های توزیع برق در اولویت برنامه‌های توانیر است

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر هوشمندسازی نظام‌مند شبکه‌های توزیع برق را از اولویت برنامه‌های توانیر عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محسن ذبیحی در نشست بررسی راهکار‌های اجرایی برنامه‌های عبور از اوج بار ۱۴۰۴ که در شرکت توزیع نیروی برق خوزستان برگزار شد با اشاره به تعریف یک چشم انداز در معاونت توزیع برق گفت: این چشم انداز، گذر از مدیریت سنتی شبکه‌های توزیع به مدیریت فعال و هوشمند سیستم توزیع شبکه برق است.

وی با تاکید بر ۲ گذرواژه مهم در این چشم انداز، افزود: گذرواژه اول این است که مدیریت سنتی می‌خواهد به مدیریت فعال تبدیل شود، اما باید پررنگ‌تر عمل کند، به این معنا که قبلاً نگاه همکاران ما به توزیع، این بوده که یک شبکه وجود دارد که باید بهره برداری شود، خاموشی آن گرفته شود، انرژی توزیع شود، اما اکنون بحث مدیریت فعال و هوشمند است، به این معنا که صرفا بهره برداری از شبکه مد نظر نیست و یک سری پارامتر‌های تعیین کننده دیگ نیز فرایند توزیع برق باید مورد توجه قرار گیرد.

ذبیحی ادامه داد: در واقع باید یک کنش و واکنشی در این فرایند باشد، بحث تولید و توزیع، کنترل هوشمند و خودرو‌های برقی در آینده‌ای نزدیک، از دیگر پارامترهاست، بنابراین یک مدیریت ۲ طرفه است که انرژی بین مردم توزیع می‌شود و صرفا این نیست که انرژی را بین مردم توزیع کنیم و یک جریان یک طرفه به نام توزیع انرژی و تبدیل هوشمند بین ما و مشترکان برقرار شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر می‌گوید: امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که یک جریان ۲ طرفه به صورت فعال و هوشمند داریم، فعال به این معنا که می‌تواند در هر لحظه یک مسیر ۲ سویه داشته باشد و هوشمند به این معنا که مشخص شود در هر زمان باید برنامه‌ای را تدوین کنیم که ممکن است در بخش‌های مختلف همچون نرخ و تعرفه و ... تغییر کند.  در آینده نزدیک با توجه به قوانین و مقررات و شرایط کشور، یک تحول جدی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به گذرواژه دوم و با توکید بر این که شبکه توزیع باید به سیستم توزیع تبدیل شود، گفت: این شبکه، مجموعه‌ای از نشانه‌هایی همچون سیم، تیر و ترانس است که قرار است به سیستمی تبدیل شود که در آن عواملی وجود دارد.

ذبیحی با بیان این که اکنون احساس می‌شود که اختلاف معناداری از نظر تکنیک، موضوعات تخصصی و دانش بین تولید و توزیع وجود دارد، افزود: حوزه توزیع با توجه به مسائل تخصصی و دانش موجود، دارد در مسیری حرکت می‌کند که مراتب در حوزه‌های مدیریت، مبادلات انرژی و درآمدزایی و در حوزه تکنولوژی و محصولات و قطعاتی که در این حوزه به کارگیری می‌شود، تخصصی‌تر از سایر حوزه‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز است که شرکت‌ها متناسب با این دگردیسی که در حوزه توزیع رخ می‌دهد خود را تجهیز کنند و آمادگی ورود به این عرصه را داشته باشند، البته باید این را هم بدانیم که این تغییرات و دگردیسی‌ها این طور نیست که یک شبه فرهنگ توزیع تغییر کند، زیرا تعییر فرهنگ، نیاز به زمان دارد پس باید شرکت‌ها آمادگی پذیرش این موضوعات را داشته باشند.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر عنوان  کرد: خیلی از شرکت‌های توزیع برق در حوزه هوشمندسازی، برنامه استراتژیک تعریف کرده اند.